تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۹۳۶۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین قیمت ها در بازار شب چله؛
سودجویان در سایه کمبود نظارت‌ها جولان می‌دهند/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
با یک حساب سرانگشتی قیمت سبد یلدا به ازای هر نفر ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان آب می‌خورد که تامین این هزینه برای بسیاری از خانوار‌ها امکان پذیر نیست.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به آنکه تنها چندساعت به بلندترین شب سال باقی مانده، بازار برخی اقلام با رفت و آمد بیشتری روبه روست و در این‌میان برخی فرصت طلبان به دنبال ازدیاد تقاضا از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با سودجویی بیشتر و کسب سود‌های هنگفت بیش از پیش بر خانوار‌ها فشار وارد می‌کنند.
 
آجیل، شیرینی و شکلات، هندوانه، انار و خرمالو از مهم‌ترین اقلام سبد یلدا به شمار می‌رود که رصد‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که مغازه‌ها رنگ و بوی دیگر به خود گرفتند.

گشت و گذار در بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو پسته ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار، بادام هندی ۱۷۰ تا ۲۱۰ هزار، فندق ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار، آجیل چهار مغز ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار، آجیل مخصوص شب یلدا ۶۰ تا ۱۲۰ هزار، تخمه ژاپنی ۴۵ تا ۶۰ هزار، تخمه کدو ۳۰ تا ۴۰ هزار و تخمه آفتابگردان ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو شیرینی‌تر ۳۵ هزار، شیرینی زبان ۲۸ هزار، شیرینی گل محمدی ۲۸ هزار، شیرینی پاپیون ۲۸ هزار و کیک یزدی ۲۱ هزار تومان است.

علی رغم آنکه مسئولان خبر از آرامش بازار میوه می‌دهند، اما رصد‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو انار ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان، موز ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان، خرمالو ۸ تا ۱۳ هزار تومان، ازگیل ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۴ تا ۱۵ هزار، نارنگی ۶ تا ۱۰ هزار تومان، سیب ۶ تا ۱۲ هزار تومان و هندوانه ۴ تا ۸ هزار تومان بوده که نسبت به روز‌های اخیر نوساناتی داشته است.
آخرین قیمت اقلام شب یلدا سال ۹۸/ سودجویان در سایه کمبود نظارت ها جولان می دهند/ قیمت سبد یلدا برای هر نفر چقدر آب می خورد؟/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟

با یک حساب سرانگشتی در می‌یابیم

که قیمت سبد یلدا شامل (انار، خرمالو، هندوانه و سایر میوه ها، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات و سایر تنقلات) به ازای هر نفر رقمی حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود که در شرایط فعلی اقتصاد تامین این هزینه برای بسیاری از خانوار‌ها دشوار است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و قیمت اقلام‌مورد نیاز سبد شب یلدا و دلایل نوسانات قیمت از چند روز مانده به این شب با خبر شویم:

نوسان ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومانی قیمت مرغ در شب یلدا / کمبودی در عرضه ماهی وجود ندارد

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مراغداران گوشتی  درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار ۸۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

او با اشاره به اینکه قیمت مرغ همانند بسیاری از کالا‌های سبد خانوار تابع عرضه و تقاضا است، افزود: بر این اساس قیمت دستوری نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد.
 
آخرین قیمت اقلام شب یلدا سال ۹۸/ سودجویان در سایه کمبود نظارت ها جولان می دهند/ قیمت سبد یلدا برای هر نفر چقدر آب می خورد؟/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
به گفته اسدالله نژاد با ایجاد تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ از فردا حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان در بازار افزایش یابد که این امر ناشی از کشش بازار و ازدیاد تقاضا در شب یلدا است.

مرغ کیلویی ۱۲ هزار ۹۰۰ هزار تومان

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی  از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری  ۸۴۵۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار ۹۰۰ و هزار تومان است.

به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۱ هزار و ۵۰۰ و هزار تومان و ران مرغ بدون کمر ۱۲ هزار ۹۰۰ و هزار تومان است.

او با اشاره به قیمت سایر مشتقات در بازار افزود: قیمت هر کیلو سینه با کتف ۲۴ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۵ هزار تومان و سینه مرغ ۲۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ در شب یلدا گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ در بازار استمرار یابد.

او از افت ۲۵ درصدی قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و افزود: با توجه به ازدیاد عرضه قیمت ماهی در مقایسه با سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است و همواره کمبودی در عرضه ماهی شب یلدا وجود ندارد.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو ماهی سفید پرورشی را ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو آزاد دزفولی با نرخ ۱۸ هزار، سنگسر شهری ۴۶ هزار، حلوای سیاه ۵۵ هزار، هامور جنوب ۶۲ هزار، تیلا پیلا ۶۰ هزار، شیر جنوب ۶۰ هزار، کپور ۲۵ تا ۳۵ هزار، قرل آلا ۲۵ هزار، شوریده بندر ۶۵ هزار، سرخو ۷۰ هزار، راشگو جنوب ۱۲۵ هزار، شیر نیزه‌ای ۴۸ هزار و سالمون نروژ ۱۷۵ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

وجود واسطه گران و دلالان بر آشفتگی بازار ماهی در شب یلدا دامن می‌زند / اختلاف چند برابری قیمت ماهی  از مزرعه تا بازار

آرش نبی زاده مدیر عامل تعاونی اتحادیه ماهیان سردآبی  از افزایش قیمت قزل آلا در بازار خبر داد و گفت: طبق روال همه ساله قیمت ماهی از چند روز مانده به شب یلدا با سیر صعودی در بازار روبرو می‌شود.

او افزود: هم اکنون هر کیلو قزل آلا با افزایش یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان با نرخ ۲۱ تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان سر مزرعه از تولید کنندگان خریداری می‌شود که متاسفانه به سبب سود جویی عوامل واسطه با افزایش چند برابری با نرخ ۳۱ تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

مدیر عامل تعاونی اتحادیه ماهیان سردآبی قیمت ماهی را همانند بسیاری از کالا‌های ضروری تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در مناسبت‌های مختلف همچون شب یلدا بدیهی است که قیمت ماهی با نوساناتی دربازار روبرو شود.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا را ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد وگفت: این در حالی است که تولید کنندگان زیر قیمت تمام شده ماهی خود را به فروش می‌رسانند.

نبی زاده ادامه داد: با توجه به سودجویی عوامل واسطه و دلال در شب یلدا ممکن اس قیمت قزل آلا در خرده فروشی‌ها به ۳۰ تا ۳۶ هزار تومان برسد، اما با پایان این شب به طور مجدد قیمت با روند نزولی در بازار روبرو خواهد شد.

او در پایان به کار گیری برخی تمهیدات و سازوکار‌ها برای عرضه مستقیم ماهی را تنها راه حل کنترل قیمت در بازار بر شمرد و گفت: در حال حاضر مغازه داران به بهانه‌های مختلف همچون بالا بودن اجاره، افزایش مالیات، حقوق‌های کارگری و ... قیمت‌ها را چند برابر سر مزرعه عرضه می‌کنند که این امر از دیدگاه تولید کنندگان غیر منطقی است.

ثبات قیمت شیرینی و شکلات در شب یلدا/ کمبودی در عرضه وجود ندارد 

جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن بیسکوئیت، شیرینی و شکلات درباره آخرین تحولات بازار شیرینی و شکلات در شب یلدا، اظهار کرد: باتوجه به کاهش قدرت خرید و نقدینگی خانوار به هیچ عنوان افزایش قیمت در دستور کار کارخانه‌ها و صنعت قرار ندارد و کماکان شیرینی و شکلات با نرخ‌های سابق در بازار عرضه می‌شوند.

او افزود: سال گذشته همزمان با آغاز نوسانات نرخ ارز، بهای تمام شده مواد اولیه با قیمت‌های گزافی به دست تولید کنندگان می‌رسید که طبیعتا این موضوع روی قیمت تمام شده کالا‌ها اثرگذار بود به همین خاطر کارخانه‌ها در ابتدای سال چاره‌ای جز افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولات خود نداشتند و از آن زمان به بعد علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید نرخ‌ها برای مصرف کننده تغییری نداشته است.
سودجویان در سایه کمبود نظارت‌ها جولان می‌دهند/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
 
رئیس انجمن بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ادامه داد: علی‌رغم افزایش مواد اولیه خارجی به دنبال نوسانات نرخ ارز، برخی مواد اولیه داخلی همچون گندم، شیرخشک و روغن شامل افزایش قیمت دولتی شدند که تمامی آن‌ها بر روی قیمت تمام شده کالا تأثیر گذاشته است.

مغازه‌ای با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه بیسکوئیت، شیرینی و شکلات در بازار وجود ندارد، بیان کرد: این در حالیست که به سبب قرار گرفتن محصولات ما در زمبره کالا‌های لوکس، رکود بر این بازار حاکم است و به همین خاطر تولید کنندگان تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارند.

افت ۴۰ درصدی قیمت میوه نسبت به سال قبل/ اتفاق خاصی در بازار میوه شب یلدا رخ نخواهد داد 

اسدلله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی  از فراوانی عرضه میوه در شب یلدا خبر داد و گفت: باتوجه به فراوانی تولید و عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل قیمت میوه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است و همواره پیش‌بینی می‌شود امسال اتفاق خاصی در بازار میوه شب یلدا رخ ندهد.

او با اشاره به اینکه پیش‌بینی افزایش قیمت برای شب یلدا در بازار وجود ندارد، افزود: در عمده فروشی‌ها بحث عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کنترل می‌کند و بر این اساس اعضای ما موظفند محصولات خود را طبق فاکتور حداکثر با ۳۵ درصد سود به مصرف کننده عرضه کند در غیر این صورت بازرسان اتحادیه با متخلفان برخورد خواهند کرد.
 
آخرین قیمت اقلام شب یلدا سال ۹۸/ سودجویان در سایه کمبود نظارت ها جولان می دهند/ قیمت سبد یلدا برای هر نفر چقدر آب می خورد؟/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: اتحادیه آمادگی گشت میدانی در ایام شب یلدا را دارد و با گران فروشان و متخلفان در این حوزه برخورد خواهد کرد.
 
سودجویان در سایه کمبود نظارت‌ها جولان می‌دهند/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
کارگر از افزایش نسبی قیمت هندوانه نسبت به هفته‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو هندوانه انباری با نرخ ۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هندوانه نو میناب ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو انار باکیفیت دماوندی را ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو انار سایر ۵ تا ۹ هزار تومان، پرتقال تامسون شمال ۲ تا ۴ هزار تومان، پرتقال رسمی جنوب ۴ تا ۶ هزار تومان، پرتقال ناول جنوب ۷ تا ۹ هزار تومان، پرتقال رسمی شمال ۲ تا ۴ هزار تومان، خرمالوی شمال ۳ تا ۵ هزار تومان، خرمالی کرج ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان و خرمالوی کن ۷ تا ۸ هزار تومان است.

او با اشاره به نرخ سایر میوه‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، بیان کرد: هر کیلو سیب درختی قرمز با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب درختی زرد ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان، خیار بوته‌ای ۳ تا ۷ هزار تومان، خیار گلخانه ۳ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، موز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، نارنگی تخمه ژاپنی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان، نارنگی یافا ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، نارنگی انشو ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، کیوی ۴ هزار تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و لیموشیرین ۳ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، تصریح کرد: باتوجه به فراوانی بار در میدان و ذخیره‌سازی مناسب از چند ماه قبل در سردخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود که امسال قیمت میوه در شب یلدا برخلاف سال‌های گذشته نوسانی نداشته باشد.

قیمت آجیل و خشکبار ۴۰ درصد ارزان شد/ حداکثر نرخ مصوب آجیل شب یلدا ۱۰۰ هزار تومان

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران از افت ۴۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: باتوجه به رشد چند برابری تولید اقلام آجیل و خشکبار، کمبودی در عرضه وجود ندارد و به همین خاطر بازار باثباتی را برای شب یلدا پیش‌بینی می‌کنیم.

او قیمت مصوب هر کیلو آجیل شب یلدا را ۷۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالیست که سال گذشته آجیل مخصوص شب یلدا با نرخ‌های بالاتری در بازار عرضه می‌شد.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران: باتوجه به افت محسوس قیمت آجیل و خشکبار، پیش‌بینی می‌شود که امسال به سبب استقبال بیشتر مردم، بازار از رونق خاصی در شب یلدا برخوردار شود.
 
آخرین قیمت اقلام شب یلدا سال ۹۸/ سودجویان در سایه کمبود نظارت ها جولان می دهند/ قیمت سبد یلدا برای هر نفر چقدر آب می خورد؟/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
احمدی در پایان با اشاره به اینکه نوسان خاصی در بازار آجیل و خشکبار در شب یلدا رخ نخواهد داد، تصریح کرد: البته مردم می‌توانند در صورت رویت گران فروشی می‌توانند موضوع را به سامانه ۱۲۴ و اتحادیه در میان بگذارند تا در اسرع وقت به تخلفات رسیدگی شود.
سودجویان در سایه کمبود نظارت‌ها جولان می‌دهند/ آرامش بازار اقلام شب یلدا واقعیت دارد؟
 
با توجه به اهمیت این موضوع توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف در فروش ملزومات شب یلدا، شکایات و نظرات خود را در زیر همین خبر درج کنید تا خبرنگاران ما از مبادی رسمی و مسئولان ذیربط این موضوع را پیگیری کنند.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار