تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۶۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بودجه آب و فاضلاب خوزستان تا پایان دی‌ماه پرداخت می‌شود
  رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: همه تخصیص‌هایی که از بودجه عمومی برای طرح‌های مرتبط با استان خوزستان در ۱۵ فروردین امسال توافق شده است تا پایان دی ماه با اولویت آب و فاضلاب پرداخت خواهد شد.

محمدباقر نوبخت شامگاه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان خوزستان در استانداری خوزستان با اشاره به وجود تحریم ها و تنگنهای مالی دولت اظهار داشت:  به رغم همه تحریم ها و منابع  مالی پیگیر تکمیل طرح هایی که مربوط به خوزستان است را به جد پیگیر هستیم و البته اینطور نیست که تازه به فکر استان باشیم  بلکه از قبل این کارها را دنبال کرده ایم.

وی تاکید کرد: یک نکته مهم این است که  آیا با  تکمیل طرح های آب و فاضلاب می توانیم مطمئن بشویم که اگر بار دیگر نزولات جوی آمد باز هم دچار خسارت نشویم، برای پاسخ به این سوال باید با احتیاط حرف بزنیم چراکه این حجم از نزولات جوی فقط با شبکه های آب و فاضلاب زیرزمینی قابل انتقال و دور کردن از محیط زندگی نیست بلک نیازمند طرح دیگری به نام طرح جمع آوری آب های سطحی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از شهردار اهواز و سایر شهرهای این استان خواست ا سرعت مطالعه در خصوص طرح جمع آوری آبهای سطحی را به پایان برسانند  تا در کنار طرح مربوط به انتقال آب و فاضلاب از شبکه های موجود، ساماندهی و اصلاح آنها برای بحث جمع آوری آبهای سطحی هم اقدام کنیم و دولت در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

وی با اشاره اهداف سفر خود به اهواز گفت:  این سفر با تاکید رییس جمهوری از سوی دولت برای ارزیابی و مشارکت در جبران خساراتی که ناشی از بارندگی در روزهای اخیر پیش آمد صورت گرفت، براساس گزارش های رسیده در زمان کوتاهی بیش از ۱۷ میلیون متر مکعب آب وارد مناطق مختلف خوزستان  شده است  هر چند از یک سو این باران نعمت است اما  از سوی دیگر آثار و خساراتی را به همراه داشت .

نوبخت ادامه داد:  آنچه در روز های گذشته  با همکاری دستگاه های ذی ربط و حتی کم ربط صورت گرفت این بود که در اکثر مناطق آب تخلیه شده و تنها مناطق کمی باقی ماندکه از الان باید  به دنبال رفع این مشکل برای همیشه باشیم

۲۵۰ میلیارد ریال به خسارت دیدگان بارندگی اخیر خوزستان تخصیص یافت

وی گفت: البته در مرحله نخست باید  مساله خسارت وارده به مردم را جبران کنیم، براساس گزارشی که دریافت شد حدود  ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در این استان از این سیل دچار آسیب شده اند که وسایل زندگی آنها زیر آب رفته و غیرقابل استفاده یا کم استفاده شد لذا برای این که این بخش جبران شود تصمیم گرفته شد چه برای تامین لوازم منزل و چه تعمیر جزیی واحدهای مسکونی خسارت دیده حدود ۱۰۰ میلیون ریال به هر خانوار پرداخت شود و حدود ۲۵۰ میلیارد ریال به استان تخصیص داده شد و از بنیاد مسکن انتظار دارم که از فردا به سرعت کار ارزیابی این خانوارها انجام شود و این پرداختها برای لوازم منزل و تعمییرات جزیی انجام شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: همچنین محله های مختلف  از نظر معابر و خیابان ها دچار آسیبهایی شده است که از استاندار خوزستان می خواهم با فوریت به دستگاه های مسئول ابلاغ کنند تا نسبت به رفع این خسارتها اقدام کنند و دولت خود را متعهد می داند نسبت به پرداخت انها اقدام داشته باشد و مسئولان پس از  این جلسه اقدامات اجرایی خود را بلافاصله آغاز کنند.

وی  با تاکید بر این که چه می توان کرد که با وجود جنین بارندگی هایی دوباره به مردم خسارت وارد نکند گفت:  برای این کار  در ۲  حوزه باید کار شود نخست تکمیل طرح های شبکه فاضلاب است،  در حال حاضر مطالبه ملی است این است که آنچیزی که امکان آسیب رسانی به مردم خوزستان است را دارد هر چه سریعتر  برطرف کنیم.

نوبخت با اشاره به دومین سفر رییس جمهوری در بهمن ۱۳۹۵  به خوزستان گفت: در این سال میزان ریزگردها به حدی رسید که مشکلاتی را برای مردم خوزستان ایجاد کرد در همان سفر  رییس جمهور بیان کرد  برای حوزه های  آب، فاضلاب،  ریزگردها، برق و تکمیل تسطیح اراضی ۵۵۰ هزار هکتار  به زودی از سوی دولت اقدامات تکمیلی انجام می شود.

وی گفت: من در اسفند سال ۹۵ به خوزستان آمدم و طی نشستهایی که با مسئولان استانی داشتم  توافق کردیم برای حوزه های آب، فاضلاب ،برق و ریزگرد ها و تسطیح اراضی برنامه ای تهییه شود که این برنامه در اسفند سال ۹۵ تهییه شد و در اولین جلسه دولت پس از ۱۵ فروردین ۹۶  همه آن پنج برنامه ای که لازم بود انجام دهیم به تصویب دولت رسید

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: مقرر شد  منابع این طرح ها که در حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است از سه منبع بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی و فاینانس های داخلی و خارجی تامین شود که پس از تصویب این طرح  در سال ۹۷ و ۹۸ به استان آمدم و از مسئولان استان خواستم اقدامات مورد نیاز خوره مربوطه را انجام دهند که خوشبختانه  همه دستگاه ها گزارش کارهای اجرایی خود را ارایه دادن.

وی توضیح داد: در حوزه آبرسانی یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر قرارداد بسته شد که ۸۶۲ کیلومتر آن اجرا شد و حدود یک هزار و ۷۰۰  میلیارد تومان پرداخت صورت گرفت، در حوزه برق حدود  یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت صورت گرفت،همچنین  برای آب و فاضلاب حدود یک هزار و چهارصد کیلومتر قرارداد  منعقد که شد که ۴۲۲ کیلومتر آن اجرایی شده و ما باید بقیه کار را با الویت مساله آب و فاضلاب انجام دهیم.

نوبخت ادامه داد:  در حوزه ریزگردها ۸۰ هزار هکتار اراضی ریزگرد کنترل شد که  ۳۰ هزار هکتار آن زیر کشت رفت و ۳۰ هزار هکتار بوته کاری، ۱۲ هزار هکتار مرطوب سازی شد که  ۳۴۰ میلیارد تومان برای این کارها پرداخت شد.

وی با اشاره به تسطیح اراضی ۵۵۰هزار هکتاری ادامه داد:  از ۵۵۰ هزار هکتار ۳۰۰ هزار هکتار تسطیح شده که یکی از بحثهای آن تخصیص آب است برای این منظور از وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی دعوت کردم و توافق شد که تخصیص آب صورت گیرد و در هفته اینده نیز جلسه میان ۲ وزیر و استاندار خوزستان برگزار می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: به عنوان مصوبه شورای برنامه ریزی استان در این جلسه هرآنچه قرارداد در فروردین ماه سال ۹۶ تصویب شده است، تمدید خواهد شد و در این زمینه مدت زمان قراردادها را تمدید خواهیم کرد این مساله را فردا در هیات دولت مطرح خواهیم کرد تا به سرانجام برسد.

وی افزود: پیشنهاد کرده ایم تا ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض برای تکمیل شبکه آب و فاضلاب خوزستان و تکمیل طرح های آغاز شده در این استان با اجازه رهبری تخصیص داده شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار