تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۹۳۹۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرونده نیروگاه رامین بار دیگر به دادگاه رفت
  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، نیروگاه رامین را یکی از عوامل آلودگی هوای اهواز در هفته‌های اخیر دانست و گفت: پرونده این نیروگاه به دلیل استفاده از سوخت مازوت و آلودگی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

محمدجواد اشرفی بیان کرد: قطع سهمیه گاز و سوزاندن مازوت در نیروگاه رامین هیچ توجهی ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه موافق استفاده مازوت در نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه رامین نیست.

وی تصریح کرد: اهواز به دلیل احاطه شدن با فلرهای نفتی (مشعل های نفت) توان تحمل آلودگی‌های بیشتری را ندارد و وزارت نفت باید گاز موردنیاز را از طریق نیروگاه های سایر استان‌ها جبران کند و یا تولید برق را کاهش دهد.

اشرفی اضافه کرد: گزارش نیروگاه رامین به دادستان ارایه شده و این صنعت دوباره در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به شرایط پایداری هوای اهواز و چند شهر خوزستان در ۲ روز گذشته گفت: وجود عوامل آلاینده در هوا، همچنین رطوبت بالا و حاکم شدن شرایط پایدار و پدیده وارونگی دما باعث تشدید آلاینده‌ها در این روزها شده که تعطیلی مدارس در روز سه شنبه در چهار شهر این استان را به دنبال داشته است.

اشرفی آلاینده مسئول در این شهرها را ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون بیان کرد و افزود: شاخص آلودگی هوا در اهواز و سوسنگرد در ۲ روز گذشته بیش از ۱۵۰ (شرایط ناسالم) تثبیت شده بود و با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر ادامه وارونگی، مدارس این شهرها در روز سه شنبه تعطیل شد.

وی درباره اعلام نشدن تعطیلی در روزهای گذشته در حالی که میزان آلودگی اهواز بیش از تهران بود، توضیح داد: نوع آلودگی هوای اهواز با تهران تفاوت دارد و در تهران به دلیل وجود آلاینده‌های سربی و گاز SO۲ (گاز دی اکسید گوگرد) این آلودگی خطرناک‌تر است.

اشرفی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اعلام تعطیلی نیست؛ دانشگاه علوم پزشکی بر مبنای گزارش هواشناسی باید درخواست تعطیلی را به استانداری ارایه دهد تا درباره آن تصمیم گیری شود، اما دیروز به دلیل اقدام نکردن علوم پزشکی اهواز، ما درخواست جلسه و تعطیلی را به استانداری دادیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی محیط زیست شاخص کیفی هوای شهرهای خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه، آبادان ۱۷۰، اهواز ۱۶۱، ماهشهر ۱۵۸، هندیجان ۱۵۷ و سوسنگرد ۱۵۷ در شرایط ناسالم؛ شادگان ۱۳۲ و شوشتر ۱۲۱ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس؛ امیدیه، بهبهان، حمیدیه، رامشیر، بندرامام، دزفول، خرمشهر، شوش، اندیمشک و مسجدسلیمان در شرایط قابل قبول و گتوند در شرایط پاک است.

هواشناسی خوزستان وارونگی دما و افزایش آلاینده های صنعتی را از روز یکشنبه تا چهارشنبه هفته جاری پیش بینی کرده است.

مدارس مقاطع سه گانه در حوزه شهری اهواز، کارون، شوش و سوسنگرد در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر روز سه شنبه تعطیل شدند.

«وارونگی دما» یا «اینورژن» زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ۲۶ آبان از آغاز مصرف سوخت فسیلی مازوت در ۲ واحد از نیروگاه رامین، خبر داده بود.

ابول‌پور مدیرعامل شرکت گاز خوزستان نیز پیش از این گفته بود: نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، شهدای بهبهان و افق ماهشهر با محدودیت مصرف گاز روبه رو هستند و قطع گاز در این نیروگاه‌ها به صورت نوبت‌بندی اجرا می‌شود و به جای آن به نیروگاه‌های دوگانه‌سوز سهمیه مازوت داده می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار