تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۹۴۰۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جابه‌جایی منازل در معرض خطر حصیرآباد اهواز قطعی شد
   استاندار خوزستان با اشاره بارندگی‌های هفته گذشته و احتمال رانش زمین در منطقه حصیرآباد بر انتقال فوری ۵۴ خانوار ساکن در این منطقه، گفت: ۸۰۴ واحد مسکونی در معرض خطر حصیرآباد باید در ۲ سال آینده جابه‌جا شوند.

غلامرضا شریعتی در حاشیه نشست بررسی مشکلات منطقه حصیرآباد  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جابه‌جایی ۵۴ خانوار که در معرض خطر جدی قرار دارند باید در ۱۰ روز آینده نهایی شود و به هر صورت که ممکن بود واحدهای مسکونی آنها به شهرداری تحویل داده شود.

وی ادامه داد: این تعداد خانوار در صورتی که تمایل داشته باشند می‌توانند به شهر جدید رامین نقل مکان کنند و یا در صورت دریافت مبلغی با عنوان ودیعه، خانه‌ای که در آن ساکن هستند را تحویل شهرداری دهند تا پس از انجام مراحل قانونی تخریب شود.

شریعتی در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکل تردد این افراد به کلانشهر اهواز چه راهکاری اندیشیده شده، گفت: این دغدغه مورد توجه قرار گرفته و برای اهالی شهر رامین قرار است خودروهای حمل و نقل عمومی درنظرگرفته شود.

استاندار خوزستان با اشاره به نگرانی از وضعیت سکونت برخی از شهروندان در بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌ای، بیان کرد:کلانشهر اهواز پس از مشهد بیشترین تعداد مناطق حاشیه نشین کشور را دارد.

وی ادامه داد: این شرایط حاصل نبود نظارت‌ جدی در زمینه ساخت و ساز است؛ کلانشهر اهواز دچار کستردگی است، به طوری که در کشور، پس از تهران، بیشترین وسعت را کلانشهر اهواز به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع یک چالش برای مدیریت شهری است افزود: بر همین اساس موضوعات و مشکلات اداری اهواز، با موانع جدی روبه‌رو شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: این گستردگی که ناشی از نبود نظارت جدی به وجود آماده، باعث هزینه‌های سنگین مدیریت شهری شده به این معنی که یک درآمد محدود در وسعت بسیار زیادی هزینه می‌شود تا جایی که شاهد کم شدن توان شهرداری در این رابطه هستیم.

وی افزود: اگر ساخت و سازها در شهر اهواز متمرکز و متراکم بود، هزینه ارایه خدمات کمتر می‌شد امااکنون خلاف آن مشاهده می شود.

سرنوشت گره خورده ساکنان منبع آب و حصیرآباد

شریعتی درباره جابه جایی ۸۱۱ واحد مسکونی در معرض خطر واقع در کوی منبع آب اهواز نیز گفت: سرمایه گذار این طرح شناسایی شده و برای انجام آن دولت زمین مورد نیاز را نیز اختصاص داده است.

وی ادامه داد:سرمایه‌گذار این طرح علاوه بر این به عنوان سود پروژه خود، قرار است تعداد واحدهای بیشتری بسازد که با توجه به ضرورت جابهجایی ساکنان منطقه حصیرآباد این واحدها را به این امر اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: دولت زمین‌های دیگری را در مناطق برخوردار به منظور تهاتر به سرمایه گذار اختصاص خواهد داد.

وی لازمه این اقدام را مذاکره با وزیر راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: در هفته آینده این مذاکره برای انجام جابه‌جایی ۸۰۴ واحد مسکونی در معرض خطر منطقه حصیر آباد انجام می‌شود و در تفاهمی با این وزارتخانه اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

شریعتی گفت: حدود پنج‌هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی ناشی از خسارت سیل اوایل امسال خوزستان در حال ساخت است و در این بین تعداد ۱۹ هزار واحد تعمیر شده که در این آمار منازل شهری هم قرار دارد.

استاندار خوزستان در خصوص موضوع زلزله مسجدسلیمان به توجه ویژه دولت برای بازسازی و ساخت واحدهای جدید در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تعداد یک‌هزار و ۴۵۰ واحد باید ساخته شود؛ البته این درحالی است که همه این واحدها ناشی از خسارات زلزله امسال نیستند و بخش عمده‌ای از آن مربوط به بافت فرسوده منطقه است.

وی ادامه داد: همچنین هشت هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز از سوی دولت برای تعمیرات اساسی مورد توجه قرار گرفته و با موافقت رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین مصوبه هیات دولت، قرار شد منابع مالی مورد نیاز برای ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی جهت نوسازی بافت مسجد سلیمان تامین شود. از این تعداد یک هزار واحد امسال، چهار هزار واحد در سال دیگر و تعداد چهار هزار و ۵۰۰ واحد دیگر تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و ساخته شوند.

مسجدسلیمان در معرض فاجعه انسانی

استاندار خوزستان با بیان اینکه در این زمینه دولت برای هر واحد مسکونی مبلغ ۱۷۰ میلیون ریال کمک بدونعوض پرداخت می‌کند، گفت: همچنین با احتساب ایجاد زیرساخت‌ها، دولت برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال اختصاص داده و در کنار آن مبلغ ۶۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متولی این موضوع در شهرستان مسجدسلیمان، بیناد مسکن انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: با این وجود، دولت نگران مشارکت مردم برای در انجام ساخت و سازها است ولی در هر صورت از همه ابزارهای تشویقی موجود برای جلب مشارکت شهروندان مسجدسلیمانی استفاده می‌شود.

شریعتی مسجدسلیمان را در معرض یک فاجعه عظیم انسانی دانست و گفت: در صورت زلزله‌های بیشتر، این امکان وجود دارد که تلفات انسانی چنین حادثه ای در مسجدسلیمان، از کشته‌شدگان زلزله بم بیشتر باشد و این به خاطر بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است.

وی در ادامه به موضوع توافق وزارت نفت و استانداری در دولت احمدی‌نژاد برای اختصاص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اشاره‌کرد و گفت: این مبلغ در دورانی تامین شد که به دلیل تورم پیش آمده، ساخت یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تعیین شده کاملا محقق نشد و تنها ۵۴۰ واحد آن تکمیل و به بهره برداری رسیدند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در نهایت وزارت نفت برای تکمیل ۵۰۰ واحد باقی مانده ۵۴۰ میلیارد ریال متعهد شد و در ادامه با موافقت وزیر نفت برای تکمیل واحدهای دیگر نیز قرار شد از محل فروش املاکی که این وزارتخانه در مسجدسلیمان دارد، طرح را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

کوی منبع آب اهواز از نخستین هسته‌های حاشیه ‌نشینی اهواز و در شرق این شهر واقع است. این منطقه در سال ۱۳۸۸ دارای وسعتی بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع و جمعیتی حدود ۲۲ هزار نفر با یکهزار و ۱۷۰ خانوار بود.

منطقه حصیرآباد اهواز  نیز یکی از محله‌های قدیمی شهر اهواز است. این محله بین محله‌های آسیه آباد و راه بند بوده و روی دامنه تپه قرار گرفته‌است. حصیر آباد از سوی دیگر بین منبع آب و صخیریه قرار دارد.

با توجه به بافت فرسوده این ۲ منطقه تاکنون زلزله و بارندگی‌ خسارت‌ زیادی به منازل آن وارد کرده است. در  بارندگی اخیر ۲ واحد مسکونی در حصیرآباد تخریب شد و پیش از این نیز در منطقه منبع آب به دلیل رانش زمین چند خانه تخریب و ۲ کودک جان خود را از دست دادند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار