تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۹۴۱۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاضلاب صنعتی سبب فرونشستگی زمین در اهواز می‌شود
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در فاضلاب ما تفکیک صورت نمی‌گیرد، گفت: فاضلاب صنعتی از نوع اسیدی، قطعاً قابلیت خورندگی زمین را دارد و جایی که زمین قابلیت حفر داشته باشد سبب فرونشستگی آن می‌شود.
 سید ساجدین موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با فرونشستگی‌ که پس از جمع شدن آب و فاضلاب در برخی مناطق به وجود می‌آید،  اظهار کرد: دخالت‌های انسان یکی از عوامل تشدید فرونشستگی است؛ مثلاً فرونشستگی که درسلمان فارسی اتفاق افتاد به این دلیل است که در این  منطقه تونل مترو حفر کردند و  ممکن است این فرونشستگی ناشی از حفاری‌ها باشد که آب باران آن را تحریک کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات حفاری تونل‌ها فرونشستگی زمین است، افزود: گاهی ممکن است مطالعات حفاری به صورت دقیق انجام نشود به همین دلیل خارج  از پیش‌بینی‌ها و طراحی‌هایی که برای حفر تونل انجام  می‌شود یا بیش از آنچه مد‌نظر کارشناسان باشد فرونشستگی‌ رخ می‌‌دهد.

جمع شدن آب ممکن است فرونشستگی موضعی ایجاد کند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران با تاکید بر اینکه شرایط زمین در منطقه‌ای ممکن است با منطقه دیگر متفاوت باشد، افزود: آب باران می‌تواند این فرونشستگی را ایجاد کند البته نوع مصالح و میزان محکم بودن ساخت و سازهای که انجام شده  در شدت و ضعف این قضیه موثر است.

موسوی گفت: ممکن است از جمع شدن آب و فاضلاب در بعضی مناطق به صورت موضعی فرونشستگی رخ دهد اما اینکه خیلی بغرنج باشد که کل شهر را درگیر کند نیست.

وی افزود: در مناطقی که آبرفتی هستند و فاضلاب در زمین نفوذ کند احتمال فرونشستگی وجود دارد اما مناطقی مانند منبع آب، حصیر آب، عامری و...  چون روی سنگ هستند مستعد لغزش هستند که می‌تواند خطرناک باشد.

موسوی در رابطه با آبگرفتگی منطقه کوت عبدالله قدیم  که در گذشته تالاب بوده و اکنون در آن منطقه ساختمان سازی کرده‌اند، عنوان کرد: به لحاظ علمی مناطقی که چنین شرایطی دارند پیش از ساختمان سازی باید خاک برداری شوند  چرا که جایی که تالاب وجود داشته مواد عالی آن زیاد است و قابلیت تورم و نشست زمین آن  بالا  است.

وی با بیان اینکه مناطقی که آب و باتلاق باشد جای مناسبی برای ساختمان سازی نیست، گفت: ممکن است در این مناطق شاهد فرونشستگی نیز باشیم اما میزان فرونشستگی زمین، و شدت و وسعت آن ضخامت خاک، نوع خاک باتلاقی و... نیاز به مطالعات دقیق دارد.

کار مقاوم سازی ساختمان‌ها انجام شود

موسوی در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی باید اندیشیده شود تا از فرونشستگی زمین در منطقه کوت عبدالله قدیم جلوگیری شود، بیان کرد: اگر نخواهیم این منطقه تخریب شود و یا تصمیمی برای جابه‌جایی اهالی گرفته نشده است، باید مطالعه دقیقی صورت بگیرد و بر اساس آن کار مقاوم سازی ساختمان‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای مقاوم سازی وجود دارد، تا از خطرات بعدی جلوگیری شود، عنوان کرد: علاوه بر خطرات نشست زمین این احتمال هم وجود دارد که اهالی این منطقه در معرض سیلاب باشند و با کمترین طغیان رودخانه مانند سیل اخیر بخواهد به جای قبلی خود در محلی که ساختمان سازی کردند برگردد.

موسوی با ابراز تاسف از اینکه گسترش بسیاری  از مناطق بر اساس مطالعات دقیق صورت نگرفته است، گفت: برخی مواقع مسؤولان در این قضیه مقصر نیستند چرا که برخی افراد بدون مجوز محله‌ها را به وجود آوردند و مسؤولان را در مقابل عمل انجام گرفته قرار دادند و انتظار فراهم کردن امکاناتی مانند برق، شبکه آب و... را نیز دارند.

نوع فاضلاب تاثیرات متفاوتی روی زمین دارد

موسوی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تاثیر جمع‌ شدن آب‌های سطحی و فاضلاب در کوتاه مدت بر روی زمین چیست؟، گفت: ابتدا باید برای ما نوع فاضلاب مشخص شود که  خانگی، صنعتی، ترکیب  از فاضلاب اسیدی یا غیر اسیدی است یا خیر چرا که نوع فاضلاب به همان نسبت تاثیرات متفاوتی روی زمین دارد.

وی افزود: فاضلاب صنعتی از نوع اسیدی، قطعاً قابلیت خورندگی زمین را دارد و جایی که  زمین قابلیت حفر داشته باشد سبب فرونشستگی آن می‌شود.

موسوی با بیان اینکه از نوع فاضلاب اخیر اطلاع دقیقی ندارم، گفت: در فاضلاب ما تفکیک صورت نمی‌گیرد  تا آنجایی که اطلاع دارم از 22 نقطه انواع فاضلاب‌ها وارد رودخانه کارون می‌شوند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار