تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۹۴۳۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس انجمن ملی خرما:
تولید خرما امسال ۲۰ درصد رشد یافت
 رییس انجمن ملی خرمای ایران گفت: طبق آمارها امسال بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن خرما در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

«محسن رشید فرخی»  رشد بارندگی ها و شرایط مناسب آب و هوایی را علت افزایش تولید خرمای امسال دانست و افزود: تولیدکنندگان در حالی از تولید محصول خود رضایت دارند که اکنون دربازارهای خارجی با  مشکل فروش روبرو شده اند.

وی افزایش نرخ خرما در سال گذشته را ناشی از کاهش تولید محصول به دلیل خشکسالی ها و تغییر ناگهانی نرخ ارز ذکر کرد. 

موجودی خرما در انبارها بیانگر کاهش صادرات 

وی موجودی خرما در انبارها را بیانگر کاهش صادرات این محصول بیان کرد و افزود: ممنوعیت صادرات خرما و دخالت در قیمت گذاری توسط دولت طی سال گذشته به صادرات این محصول لطمه وارد کرده که دغدغه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را به همراه دارد.

رشید فرخی اضافه کرد: قیمت گذاری خرما وابسته به عرضه و تقاضاست و نباید دولت برای آن قیمت گذاری انجام دهد، زیرا نرخ گذاری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت:صادرات خرما به کشورهای هند، آسیای جنوب شرقی، حوزه سی ای اس، حوزه  اوراسیا، روسیه و اروپا درحال انجام است.

رییس انجمن مزبورافزود: سال گذشته ۳۰۰ هزارتن محصول خرما به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به کشورهای هدف از جمله آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا، روسیه، هند و چین صادر شد.

رشید فرخی  تصریح کرد: تولید خرما  منحصر به ۶ استان کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس است و خراسان جنوبی نیز به استان های خرما خیز کشور با اندکی تولید افزوده شده است.

وی بیشترین حجم تولید خرمای امسال را مربوط به استان های کرمان، سیستان و  بلوچستان و خوزستان دانست و اظهارداشت: نزدیک ۷۰ درصد تولید با حجم نزدیک به ۸۰۰ هزارتن خرما مربوط به سه استان یاد شده است.

رییس انجمن ملی خرما ایران، باغداری و کشاورزی سنتی، خرده مالکی نخلستان ها ، افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله سم، کود ، ادوات کشاورزی و خشکسالی های پی در پی از عواملی محسوب می شود که مانع توسعه نخلستان ها شده است.

به گزارش ایرنا، ایران سالانه بین ۱.۱ میلیون تن تا  ۱.۲ میلیون تن انواع خرما در سطح  ۲۰۳ هزار و ۷۶۳ هکتار تولید می کند که همین امر باعث شده ایران دومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول درجهان است.

میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن برآورد می شود که در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم کشت می شود.

مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می روند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارد.

متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می شود که در ایران هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار