تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۹۴۴۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اصلاح ژنتیکی نوزادان برای پزشک چینی دردسر ساز شد
یکی از پزشکان چینی که به همراه گروهش چند نوزاد را با اصلاح ژنتیکی به بیماری HIV مقاوم کرد به ۳ سال زندان محکوم شد.
  سال گذشته، یک دانشمند آموزش‌یافته دانشگاه استنفورد با آشکار ساختن اینکه او نخستین نوزادان اصلاح ژنتیکی شده را با استفاده از ابزار CRISPR / Cas9 ایجاد کرده است، دنیا را متحیر کرد. اکنون، جیانکوئی و دو نفر از همدستانش به دنبال یک محاکمه مخفی در چین به سه سال زندان محکوم شده‌اند. به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوا، این تیم به جرم انجام اصلاح ژن جنین انسانی "به منظور تولید مثل" به "عمل غیر قانونی پزشکی" محکوم شدند.

جریمه نقدی پزشک متخلف چینی

وی همچنین به پرداخت ۳ میلیون یوان (۴۲۹ هزار دلار) جریمه محکوم خواهد شد و ساخت دارو‌های تولید مثل برای همیشه برای او ممنوع است. همکاران وی، ژانگ رنلی و شین جینژو نیز به ترتیب دو سال و ۱۸ ماه زندان خواهند بود. در مقاله علمی منتشر شده توسط تیم، ده نویسنده وجود داشت، اما هنوز مشخص نیست مجازات این افراد چه خواهد بود. (بخش اعظمی از اطلاعات در مورد این دادگاه غیر از طریق منابع دولتی چینی قابل تشخیص نیست.)

اصلاح ژنتیکی نوزادان برای پزشک چینی دردسر ساز شد

اصلاح ژنتیکی برای مقاومت جنین به HIV

طبق این حکم، وی و همکارانش در سال ۲۰۱۶ توافق کردند که ژن CCR5 را به روشی اصلاح کنند که بتواند انسان را در برابر ویروس HIV مقاوم کند. به گفته شین‌هوا، این تیم به تولید مثل "چندین زوج از افراد آلوده به HIV" کمک کرده است. پس از اصلاح جنین‌ها، آن‌ها در رحم دو زن قرار گرفتند که سرانجام سه نوزاد با اصلاح ژن به دنیا آمد. این محاکمه اولین جایی است که مقامات چینی به حضور نوزاد اصلاح ژنتیکی شده سوم اذعان کرده‌اند.

دلیل محکوم شدن پزشک نابغه چینی

دادگاه خاطرنشان کرد که روش اصلاح ژن این تیم برای تامین امنیت و اثربخشی آن تایید نشده است. حتی گفته می‌شود او و سایر افراد گروهش برای ترغیب بیماران و پزشکان، اسناد مختلف را جعل می‌کردند. طبق گزارش‌ها، این تیم به بیماران گفته است که آن‌ها بخشی از آزمایش واکسن ایدز هستند، نه تغییرات ژنتیکی. اندکی پس از اینکه وی آزمایش‌های CRISPR را فاش کرد، کارشناسان این علم آن را "غیرقابل اعتماد" و "غیراخلاقی دانستند. به سرعت پس از این که او این اطلاعات را فاش کرد مقامات چینی تحقیقات خود را آغاز کرده و وی را بازداشت کردند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار