تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۹۴۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مناطق آزاد توسعه صنایع خلاق را به عنوان یک مزیت رقابتی انتخاب کنند
 معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: هفت منطقه آزاد کشور توسعه صنایع خلاق را به عنوان یک اولویت و مزیت رقابتی انتخاب کنند.

محمدرضا رستمی سه‌شنبه در نوزدهمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق مناطق آزاد کشور در سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:انتقال تجارب و اندیشه‌های جدید و همکاری و ارتباط مستمر بین مناطق آزاد کشور می‌تواند به شکوفایی اقتصادی مناطق آزاد کمک کند.

وی شکل‌گیری صنایع خلاق را یکی از دغدغه‌ها و مزیت‌های رقابتی مناطق برای محور شدن در صنایع تخصصی دانست و اظهار داشت: هفت منطقه آزاد کشور می‌توانند به محورهای صنعتی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع خلاق تبدیل شوند.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در صنایع خلاق امکان انتقال و اشتراک‌گذاری تجارب به سایر مناطق آزاد و سرزمین اصلی وجود دارد ضمن اینکه در انتخاب اولویت‌ها موقعیت منطقه آزاد نسبت به ایران، سهم آن نسبت کشورهای همسایه و جهان دیده می شود.

وی افزود: ایجاد یک جریان اطلاعاتی، ارتباطی و گفتگو محور برای توسعه برنامه‌ها و سیاست‌های صنایع فرهنگی و خلاق به لحاظ پدیداری در مناطق آزاد ضروری است.

رستمی توجه به گردشگری در مناطق آزاد را در راستای توسعه همه جانبه دانست و افزود: اگر قرار است به حوزه‌های فرهنگی و گردشگری نگاه اقتصادی شود باید الزام آن را فراهم کرد.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر تاسیس شرکت‌های گردشگری و صنایع خلاق در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت:این  ساختار جدید مناطق آزاد را از بروکراسی اداری خارج می کند و زمینه ساز رونق حوزه گردشگری و صنایع را چارچوب جدید فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: این مسیر با اینکه شناخته شده نبود و با چالش هایی نیز همراه بود ولی با تاسیس شرکت گردشگری و صنایع خلاق در منطقه آزاد ارس اجرایی شد.

رستمی اظهار داشت: در قالب یک اکوسیستم حوزه صنایع خلاق در مناطق آزاد به توسعه مطلوبی خواهند رسید که به عنوان الگو در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تفکیک حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق آزاد تاکید کرد و افزود:با توجه به هدف اثرگذاری و تاثیر این ۲ حوزه در مناطق آزاد کشور موضوع تفکیک به ۲ معاونت مجزا باید در اولویت کار مناطق آزاد کشور قرار گیرد.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد در ایران همانند جزیره‌هایی هستند که از تجربه موفق یکدیگر استفاده نمی‌کنند باید یاد بگیریم در کنار هم رقابت کنیم و از فرصت‌های یکدیگر برای توسعه اقتصادی مناطق آزاد استفاده کنیم.

معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: وظایف اجتماعی و فرهنگی سنگ بنای توسعه است و وجود رودخانه‌های بهمنشیر، کارون و اروند و امکاناتی زیربنایی نظیر حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و فاصله کم با کشورهای همجوار از جمله مزیت‌های منطقه آزاد اروند است که باعث اهمیت ویژه اروند نسبت به دیگر مناطق آزاد شده است.

قدرت الله طمیمیان افزود: سازمان منطقه آزاد اروند با هدف اقتصادی و جذب سرمایه گذار برای رونق شهرهای آبادان و خرمشهر بنا نهاده شد، ولی  این سازمان از بدو تاسیس همواره کوشید تا در راستای وظایف اجتماعی و فرهنگی خویش گام های موثری بردارد.

وی افزود: در این میان معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با بیشترین زیرمجموعه مدیریتی در زمینه های، فرهنگی، هنری، اجتماعی، آموزشی، ورزشی، گردشگری و بهداشت و درمان بیشترین رسالت را در سازمان منطقه آزاد اروند برعهده داشته که در طول سال با اجرای برنامه های مختلف تلاش در پیشبرد اهداف کلان خویش دارد.

طمیمیان برگزاری جشنواره بین المللی شعر عربی، تئاتر فتح خرمشهر، تئاتر استانی اروند، سمپوزیم مجسمه سازی، محفل انس با قرآن، جشنواره موسیقی فجر، فیلم فجر، فیلم کودک و نوجوان، اجرای هفته فرهنگی هنرمندان عراقی در اروند را بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: توزیع کتاب در روستاها، تهیه فیلم مستند با موضوع اربعین حسینی  بخشی از فعالیت های مدیریت توسعه فرهنگی و هنری این معاونت است.

وی اظهارداشت:با توجه به همجواری اروند با کشور عراق، مدیریت محیط زیست، بهداشت و سلامت با تمرکز بر توریسم درمانی ضمن ارائه خدمات به مردم منطقه با تجهیز و نوسازی بیمارستان طالقانی، راه اندازی بیمارستان شهید بهشتی آبادان و مرکز درمانی فخرالنساء خرمشهر بیشترین تلاش را در بالا بردن ضریب کیفیت درمانی داشته است.

نشست مشترک معاونین فرهنگی سازمان‌های مناطق آزاد به مدت سه روز در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار می شود. در مدت برگزاری آن نشست های تخصصی در زمینه کسب و کارهای جدید، توسعه برند، گردشگری، اقتصاد هنر، صنایع خلاق، استارتاپ ها و شتاب دهنده ها برگزار می شود.

جمهوری اسلامی ایران دارای هفت منطقه آزاد شامل کیش، اروند، قشم، انزلی، ارس، چابهار و ماکو است.

معاونان و مدیران فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق سازمان های مناطق آزاد شرکت کننده در این نشست از باغ موزه دفاع مقدس بازدید و ضمن ادای احترام به شهدای دفاع مقدس با ظرفیت های گردشگری این منطقه از نزدیک آشنا شدند .

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار