تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۹۴۵۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شوشتر، زیستگاه زمستانه ایده‌آل برای پرندگان مهاجر
 شوشتر این دیار کهن و باقی مانده از قلب تاریخ این روزها میزبان پرندگانی است که زیبایی را در پهنه بیکران و آبی آسمان و جنب و جوش و شور زندگی را در رودخانه‌ها ، بیشه‌ها و آبگیرهای این خطه زیبا و دیدنی دوچندان نموده و چشم هر گردشگری را به خود خیره می کنند.

هرساله بسیاری از پرندگان مهاجر برای فرار از زمستان سرد و سخت مناطق شمالی به سرزمینهای جنوبی ازجمله استان خوزستان که هوایی معتدل‌تر دارد سفر می کنند.

رودخانه های دز ، شطیط و گرگر به عنوان شاخه های اصلی رودخانه کارون و بیشه زارهای اطراف آنها به همراه میکروتالاب های حاشیه این رودخانه ها چون تالاب های اطراف عرب حسن و زهوآباد ، بندها و آبگیرهای موجود در منطقه حفاظت شده کرائی و آبگیرهای مصنوعی ایجاد شده توسط استخرهای پرورش ماهی در شهرستان شوشتر ، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی و سایر پرندگان مهاجر فراهم آورده است .

پرندگان هرساله در فصول سرد سال از سرزمین های سردسیر و مناطق شمالی به این زیستگاه ها و سایر تالاب ها و آبگیرهای استان خوزستان مهاجرت می کنند به طوری که از ۵۵۴ گونه شناسایی شده در ایران ۳۷۷ گونه،  یعنی بیش از ۶۵ درصد ، در این استان ثبت و مشاهده شده اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان شوشتر در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید : هرساله  از اواخر دی تا اوایل بهمن ماه سرشماری از پرندگان مهاجر در استان صورت می گیرد و یکی از مهمترین مکان های مشاهده و سرشماری این پرندگان در شوشتر و رودخانه ها و آبگیرهای این شهرستان پرآب و حاصلخیز است .

بهروز نجاتی ادامه می دهد : علاوه بر پرندگان خشکی زی بیش از ۳۶ گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله مرغابی سانانی چون خوتکا ، اردک مرمری ، اردک سرسبز ، اردک بلوطی ، اردک ارده ای ، اردک سرحنایی و سیاه کاکل، انواعی از آبچلیکها ، حواصیل ها ، کاکایی ها ، یلوه ها ، باکلان های کوچک و گلوسیاه ، سلیم ، ماهی خورک ها ، خروس کولی معمولی و دم سفید ، درنا، چنگر ، اکراس سیاه و حاجی لک لک و برخی از گونه های پرندگان شکاری چون سنقر تالابی ، عقاب تالابی این فصل را در این آبگیرها سپری می کنند .

وی می گوید : برخی از این پرندگان مانند اردک مرمری (ازگونه های درخطر انقراض) ، چنگر معمولی ، حواصیل سفید و چوب پا نیز در فصل بازگشت، این استان را ترک نکرده و در خوزستان و نیز شوشتر زادآوری می کنند و به نوعی بومی این منطقه محسوب می شوند .

رییس اداره محیط زیست شوشتر اضافه می کند : فلامینگوها نیز ازجمله مهمانان زمستانه ای هستند که درمسیر حرکتی خود به سمت تالاب های جنوبی خوزستان می توان در استخرهای پرورش ماهی کارون مشاهده کرد .

وی می گوید : لک لک ها را هم به صورت گروه های مهاجری که حلقه وار در آسمان گردش می کنند به وفور می توان در این فصل در شوشتر مشاهده کرد و حتی تعدادی از آنها بر روی دکلها و مناطق مرتفع آشیانه ساخته و تبدیل به گونه های بومی و زادآوری شده اند که آشیانه تعدادی از آنها  در نزدیکی شهر عرب حسن و روستای زهوآباد قابل مشاهده است .

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار