تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۹۴۷۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رازهای محبوبیت سردار سلیمانی در خوزستان/ با مردم از جنگ تا سیل
رازهای محبوبیت سردار سلیمانی در خوزستان/ با مردم از جنگ تا سیل

مردم خوزستان در حالی امروز پیکر مطهر سردار قاسم سلیمانی را روی شانه‌های خود تشییع می‌کنند که سردار از محبوبیتی بی‌نظیر در میان مردم خوزستان برخوردار بود.

 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چه در روزهای دفاع مقدس، چه روزهای دفاع از حرم اهل‌بیت و چه در دفاع از خانه و کاشانه مردم در برابر هجوم بی‌امان سیلابی ویرانگر، همیشه سایه‌ای از غیرت و حمیت ایرانی و اسلامی خود را برای مردم خوزستان نشان داده است و همین موارد باعث شده وی به چهره‌ای محبوب بین مردم خوزستان تبدیل شود، چهره‌ای که تمام اقوام خوزستانی به تمجید از شخصیت قاطع و در عین مردمی و اسلامی وی می‌پردازند.

اولین نشانه‌های حاکمیت قاسم سلیمانی بر دل‌های مردم خوزستان به روزهایی برمی‌گردد که خوزستان در برابر هجوم ناجوانمردانه دشمن بعثی در روزهای اول جنگ، خود را تنها و بی‌کس می‌دید و دولت وقت تلاشی برای دفاع همه‌جانبه از این استان از خود نشان نمی‌داد ولی در همین ایام حاج قاسم که آن روزها جوانی پرشور و انقلابی بود باغیرت دینی و جمع کردن تعدادی از جوان‌های همفکر کرمانی، خود را به مرزهای خوزستان رساند و به دفاع از این استان پرداخت.

او در طول دفاع مقدس رشادت‌های بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشت و با اغلب فرماندهان خوزستانی جنگ مثل علی شمخانی و محسن رضایی روابط نزدیکی داشت که این امر نشان می‌داد که او در جنگ حضوری فعال در خوزستان داشت.

سردار قاسم سلیمانی در ابتدای جنگ فرماندهی دو گردان از نیروهای کرمانی را بر عهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال ۶۱ به لشکر ۴۱ ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شد.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور مؤثر داشت. لشکر ۴۱ ثارالله را باید جزو لشکرهای خط شکن سپاه در سال‌های دفاع مقدس نامید که نیروهای آن نقش بسزایی در عملیات‌های بزرگی مثل والفجر ۸، کربلای ۵ و… داشتند.

اینها عملیات‌های سرنوشت‌ساز در طول دفاع مقدس بودند که همگی در نهایت باعث شد سرزمین ایران اسلامی از لوث تجاوز بعثی‌ها پاکسازی شود به همین دلیل قاسم سلیمانی جزو فرماندهانی بود که مردم خوزستان او را به عنوان فرماندهی جسور و غیرتمند شناخته بودند.

جنگ که تمام شد، فصل تازه‌ای از فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و او در وسعتی فراتر از مرزهای ایران اسلامی، این بار از نه تنها از خاک کشور که باید از جامعه اسلامی و محور مقاومت در منطقه دفاع می‌کرد.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. سلیمانی پس از احمد وحیدی، دومین فرمانده سپاه قدس ایران شد.

با ظهور داعش و گروه‌های تکفیری، حاج قاسم سلیمانی بیش از پیش برای مردم ایران شناخته می‌شد و او با ساماندهی نیروهای مردمی باعث تقویت محور مقاومت در برابر گروه‌های تکفیری در منطقه شد. نقطه بارز حضور همیشگی سردار حاج قاسم سلیمانی در جبهه‌های نبرد علیه تکفیری‌ها، این بود که تعداد بی‌شماری از نیروهایی تحت امر وی، فرزندان ولایی خوزستان بودند که ارتباط عمیقی با سردار پیدا کرده بودند و این ارتباط زمینه‌ساز محبوب شدن بیشتر وی نزد مردم خوزستان شده بود.

خوزستان که به دروازه ورود تشییع به ایران معروف است، مردم آن همیشه با حساسیت خاصی تحرکات نیروهای محور مقاومت را پیگیری می‌کردند و از اینکه می‌دیدند، محور مقاومت با درایت‌حاج قاسم سلیمانی روز به روز در حال نبرد بی‌امان با گروه‌های تکفیری و رقم زدن پیروزی‌های سرنوشت‌ساز است، بیشتر شیفته این سردار مردمی می‌شدند.

مدافعان حرم خوزستانی که از سراسر استان به محورهای عملیاتی جبهه‌های محور مقاومت علیه تکفیری‌های اعزام می‌شدند به علت تسلط خوبی که به زبان عربی داشتند به‌خوبی موردتوجه سردار حاج قاسم سلیمانی قرار می‌گرفتند و در این بین به واسطه همین آشنایی به زبان عربی مأموریت‌های ویژه‌ای از سوی سردار دریافت می‌کردند.

شرکت در تشییع جنازه فرزند کوت عبدالله

برای نمونه یکی از فرماندهان و دوستان سردار قاسم سلیمانی شهید تقوی فرد بود. سردار حمید تقوی یکی از فرزندان منطقه کوت عبدالله اهواز و روستای ابودبس است که در دی‌ماه سال ۱۳۹۳ در درگیری‌های منطقه بلد در استان صلاح‌الدین به درجه رفیع شهادت نائل آمد. ۹ دی ۱۳۹۳ سردار سلیمانی شخصاً در مراسم تشییع این سردار در اهواز شرکت کرد.

حضور سردار سلیمانی که در آن سال‌ها به که کابوس نیروهای تکفیری، آمریکایی، صهیونیستی تبدیل شده در مراسم تشییع پیکر شهید تقوی و در میان مردم با آن نشستن بدون تکلف خود باز هم بر محبوبیت سردار نزد مردم خوزستان افزود.

همسر شهید تقوی فرد در مورد ارتباط قاسم سلیمانی و تقوی فرد می‌گوید: حاج حمید به لهجه‌های مختلف عربی صحبت می‌کرد و همین باعث شده بود تا هنگامی که به عراق می‌رود بتواند بر روی نیروهای مردمی این کشور تأثیرگذار باشد. او به خوبی توانسته بود نیروهای «حشدالشعبی» را سازماندهی و فرماندهی کنند. حاج قاسم سلیمانی نیز از این مدیریت همسرم خوشش آمده بود و از او خواسته بود تا فرماندهی محور سامرا را بر عهده بگیرد. حاج حمید در زمان جنگ از نیروهای اطلاعات و عملیات و با شهید حسن باقری همرزم بود. پس از آن نیز مدتی فرماندهی قرارگاه رمضان را بر عهده داشت.

خوزستان نزدیک به ۱۰۰ شهید مدافع حرم را در کارنامه پرافتخار خود ثبت کرده است و بسیاری از فرزندان این استان در جبهه‌های نبرد با تکفیری‌ها و در راستای ارتقای محور مقاومت حضوری فعال دارند که همگی خاطرات بی‌نظیری از شجاعت‌ها، درایت‌ها، خونگرمی و ایمان بالای حاج سردار قاسم سلیمانی را برای مردم خوزستان نقل کرده‌اند که این موارد از عوامل محبوبیت این سردار رشید اسلام در خوزستان به شمار می‌روند.

سردار در کنار مردم سیل‌زده

اما نقطه عطف رابطه حاج قاسم سلیمانی و مردم خوزستان بی‌شک در حادثه سیل فروردین‌ماه ۱۳۹۸ بود که شهرهای استان خوزستان یکی پس از دیگری در میان هجوم سیلی ویرانگر به زیر آب می‌رفتند و آنجا بود که حاج قاسم سلیمانی جبهه‌های مقاومت در کشورهای اسلامی را رها کرد و رهسپار منطقه جنوب خوزستان شد تا به مردم سیل‌زده کمک کند.

مردم ناامید از مسئولان دولتی برای یافتن راهکاری برای جلوگیری از نابودی خانه و وسایل زندگی و زمین‌های کشاورزی خود، حاج قاسم سلیمانی را همچون نقطه امیدی در تاریکی می‌دیدند و حضور ساده و بدون تکلف وی در میان مردم و حرف زدن با آنها به زبان عربی، سختی‌های دوران سیل را برای آنها به حلاوت تبدیل کرد.

به خصوص آنجا که حاج قاسم سلیمانی با لباس‌های بسیار ساده و در حالی که روی یکی از سیل بندها در میان مردم محلی نشسته بود به مرد عرب دشداشه پوش که از مسئولان گلایه می‌کرد به زبان عربی و با زبانی شیرین و توأم با طنز می‌گوید: «باران نبارد ناراحت می‌شوی، باران ببارد هم ناراحت می‌شوی»، صحنه‌ای ماندگار از فداکاری‌ها و مردمی بودن سردار حاج قاسم سلیمانی را در ذهن مردم خوزستان حک کرده است.

فراخوان دادن به مدافعان حرم برای خوزستان

شاید تاریخی‌ترین جمله او در ایام سیل خوزستان و هنگام حضورش در کنار روستاهای سیلاب گرفته، فراخوان دادن به مدافعان حرم برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان و لرستان بود که گفت: مدافعان حرم برای کمک به مردم سیل‌زده به خوزستان بیایند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در همان فروردین‌ماه ۱۳۹۸ و در روزهایی که در خوزستان سیل‌زده حضور داشت در مصاحبه‌ای تاریخی گفت: در حال حاضر بسیاری اصرار می‌کنند که برای دفاع از حریم اهل‌بیت به سوریه اعزام شوند اما خوزستان در این حادثه نوعی دفاع از حرم است زیرا دفاع از حرم چه چیزی بالاتر از این است که کرامت یک انسان را حفظ کنید تا از خانه‌اش آواره نشود یا اینکه در اردوگاه‌ها کرامتش حفظ شود.

وی گفت: اگر با حفظ کرامت مردم و بدون خسارت انسانی این کارها را انجام دادیم بدون شک نتیجه مهمی می‌توانیم بگیریم.

وقتی سردار، زبان مردم شد

سردار سلیمانی در هنگام سیل هم زبان حال مردم شد و حرف دل آنها را به گوش همه رساند. او گفت این سیل ۱۰ روز دیگر نیست. باید برای بحران‌های دیگر پیش‌بینی کرد که مردم دچار مشکل نشوند.

سردار گفت: بستان، سوسنگرد، حمیدیه، اهواز، خرمشهر و آبادان و امثال آن دژهای اساسی و پادگان‌های این کشور هستند. باید استحکامشان بالا باشد؛ ان‌شاءالله دولت در این زمینه فکر می‌کند و انجام می‌دهد.

حشد الشعبی در خوزستان

در همان روزها که خوزستان سخت محتاج کمک بود، حضور نیروهای حشد الشعبی با ۱۰۰ خودرو و کمک به مردم یکی دیگر از صحنه‌های ماندگار در ذهن مردم خوزستان را خلق کرد و چه کسی نمی‌داند که علت حضور آنها در خوزستان و در کشوری دیگر، شخص قاسم سلیمانی بود. اتفاقاً در آن روزها حضور ابومهدی المهندس که به همراه حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد ترور شد، نشان می‌داد که این دو چقدر جدا نشدنی هستند.

آن روزها گروهی از نیروهای حشد الشعبی و «جنبش النجباء» که یکی از چهل و چند تشکل تحت هدایت بسیج مردمی عراق است با یک‌صد خودرو سبک و سنگین و تجهیزاتشان از مرز مهران وارد ایران و روانه نواحی سیل‌زده شده‌اند. برخی هم از حضور نیروهای جهادی فاطمیون متشکل از داوطلبان مدافع حرم از همسایگان شرقی، در استان لرستان برای یاری‌رساندن به سیل‌زدگان خبر دادند. در ابتدا بیانیه‌ای انتشار یافت که در آن حشد الشعبی اعلام داشته بود یگان مهندسی و برخی ماشین‌آلات سنگین این سازمان برای منحرف کردن جریان آب سیل و جلوگیری از ورود آن به عراق وارد خاک ایران شده است. در ادامه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد بیان داشت که اعضای حشد الشعبی با اخذ روادید از نمایندگی دیپلماتیک ایران در عراق برای کمک‌رسانی خواستار سفر به استان‌های غربی کشور شده‌اند.

ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق درباره حضور نیروهای خود در مناطق سیل‌زده ایران گفته بود: از تمام امکانات خود برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل از موصل عراق تا اهواز استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مدیون زحمات مجاهدین و مدافعان ایرانی حرم هستیم، اظهار کرد: مدافعان حرم خوزستان در جنگ با داعش و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) همراه ما بودند و امروز وظیفه ماست که در سختی‌ها به آنها کمک کنیم. برای کمک‌رسانی به مردم موصل و بصره نیز از امکانات حشد الشعبی در حال استفاده هستیم تا به مردم خدمت‌رسانی کنیم. از تمام امکانات خود برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیلاب در مناطق مختلف از موصل عراق تا اهواز استفاده می‌کنیم.

روابط عاطفی مردم خوزستان با سردار

استاندار خوزستان شنبه هنگام اعلام جزئیات مراسم تشییع‌جنازه سردار قاسم سلیمانی در اهواز گفت: با توجه به علقه و روابط عاطفی فراوان مردم خوزستان با شهید سلیمانی به خصوص خدمات در جریان سیل وی در فروردین‌ماه امسال به مناطق سیل‌زده، مردم شهیدپرور استان خوزستان تقاضاهای فراوانی برای میزبانی تشییع شهید سلیمانی در ورود پیکر پاکشان به کشور را کردند که با پیگیری‌های انجام شده با این تقاضا موافقت شد.

وی اظهار کرد: بر این اساس پیکر پاک و مطهر شهید قاسم سلیمانی پس از تشییع در کربلا و نجف وارد استان خوزستان خواهد شد تا مردم قدرشناس استان یکشنبه ضمن تشییع باشکوه این شهید والامقام محبت خود را به وی اعلام کرده و بار دیگر شهیدی از مکتب امام حسین (ع) را از این استان تشییع و بدرقه کنند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: شهید سلیمانی در جریان سیل فروردین‌ماه امسال به کمک مردم سیل‌زده استان خوزستان شتافت تا ثابت کند که خدمت جهادی مرز و حد نمی‌شناسد و مردمی که هشت سال دفاع مقدس را میزبانی کردند شایسته خدمت بوده و در کنار سختی‌های آنان قرار گیرد.

وی گفت: شهید سلیمانی در طول مدتی که در جریان سیل در کنار مردم سیل‌زده استان قرار گرفت خاضعانه و خالصانه به مردم کمک کرده و در درد و رنج آنها مشارکت کرد تا روحیه آنها را در برابر سختی‌ها مضاعف کند.

در همان روزهایی که در خوزستان سیل زده بود، سردار حاج قاسم سلیمانی یار دیرینه خود سردار شهید علی هاشمی را از یاد فراموش نکرد و به حضور در منزل شهید هاشمی با مادر وی نیز دیدار کرد. مادر شهید والامقام سردار علی هاشمی در دیدار با فرمانده سپاه قدس سپاه گفت: «سردار، حضور شما در مناطق سیل‌زده استان خوزستان برای من مثل حضور فرزندم حاج علی در این مناطق است از شما می‌خواهم مشاهدات خود از این مناطق را خدمت حضرت آقا برسانید.»

از وقتی که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد تاکنون در خوزستان، باشکوه‌ترین و پرتعدادترین مراسم‌های گرامیداشت این سمبل مقاومت اسلامی برگزارشده است و عشایر خوزستان که جوانمردی همواره مورد احترام آنهاست و در شعارهای محلی خود بر جوانمردی تأکید زیادی دارند، اشعار بی‌نظیری در رثای این سردار ایرانی سروده‌اند و نمونه یزله های باشکوه مردم عرب کوت عبدالله و بستان و هویزه و حمیدیه و… برای شهادت حاج قاسم در این روزها را کمتر می‌توان در تاریخ یافت.

لقب سردار دل‌ها واقعاً برازنده حاج قاسم سلیمانی بود و این موضوع روز یکشنبه برای همه دنیا مشخص می‌شود که مردم خوزستان چگونه از خدمات، مجاهدت‌ها و فداکاری‌های این سردار مردمی خود با حضور باشکوه در مراسم تشییع پیکر مطهرش تجلیل خواهند کرد.

حاج قاسم سلیمانی در تروری ناجوانمردانه از میان رفت ولی منش مردانه و جوانمردانه این سردار اسلامی را مردم خوزستان که تاریخ گواهی به قدرشناسی آنها می‌دهد، هیچگاه در ذهن خود فراموش نخواهند کرد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار