تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۹۵۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت صمت سه هزار و ۳۴۰ میلیاردریال طرح اشتغالزا به بانک‌های خوزستان معرفی کرد
 معاون طرح و برنامه سازمان صمت خوزستان گفت: ارزش طرح‌های اشتغالزایی استان در قالب فاز اول و دوم برنامه تولید و اشتغال وزارت صمت، مبلغ سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است که برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

 مهرام روانبخش  چهارشنبه در نشست فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سالن شهید رجایی استان اظهارداشت: قرار بود در قالب برنامه تولید و اشتغال وزارت صنعت ، معدن و تجارت مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق این طرح در کشور هزینه شود.

وی با بیان اینکه برای فاز اول اجرایی این طرح، مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال درنظر گرفته شد که از این میزان یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال آن به استان خوزستان اختصاص داده شد، گفت: در قالب این منابع، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ، طرح‎‌های تولیدی متقاضیان مربوطه را به بانک‌ها معرفی کرد.

معاون طرح و برنامه سازمان صمت استان خوزستان تصریح کرد: در همین راستا بانک‌های عامل طی هشت ماه گذشته  اقدام به ارزیابی‌های لازم برای پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها را انجام داده اند.

وی ادامه داد: در جریان نشست آبان ماه امسال با موضوع این طرح در محل وزارتخانه مبلغی که برای فاز دوم  این طرح درنظر گرفته شد، ۸۷هزار میلیارد ریال تعیین و قرار شد این منابع در بین استان‌های کشور توزیع شوند.

روانبخش با تاکید بر اینکه سهم استان‌ها تا اواسط آذرماه به بانک‌ها ابلاغ نشده بود، گفت: در نهایت به ناگزیر با امضای استاندار خوزستان به بانک‌های کشور نامه‌ای ارسال شد تا با توجه به پیش بینی اولیه این طرح مبنی بر تعیین پنج درصد از این بودجه برای خوزستان، ابلاغ‌های مربوطه را به سرپرسی شعب خود در استان انجام دهند.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان اضافه‌ کرد: بر همین اساس طی ۵۰ روز گذشته هماهنگی‌های لازم در این رابطه صورت گرفت و توانستیم در این مدت طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها را به ارزش سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در فاز دوم مبلغ یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی تصویب شده ، گفت: با این وجود تا کنون ۴۵۰ میلیارد ریال از سوی بانک‌های استان به طرح‌های معرفی شده در قالب برنامه تولید و اشتغال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای استان خوزستان پرداخت شده است.

روانبخش همچنین به پیگیری های این سازمان از بانک‌های کشور برای ابلاغ سهم استان در زمینه این برنامه ، گفت: تا کنون بانک‌های ملی و سپه سهم فاز دوم این طرح را به استان ابلاغ نکرده‌اند و همچنان این پیگیری ها ادامه دارد.

کمک های فنی و اعتباری و همچنین تسهیلات تبصره ۱۸ شامل مناطق آزاد نمی‌شود

به گفته وی، این منابع جهت واحدهای تولید در قالب کمک‌های فنی و اعتباری و همچنین تبصره ۱۸ قانون بودجه تقسیم می‌شوند.

 وی همچنین با اشاره به اینکه این منابع تبصره ۱۸ شامل طرح‌های اشتغالزایی در مناطق ویژه و آزاد نمی‌شود، گفت: تراکم بخش عمده‌ای از متقاضیان دریافت این تسهیلات در مناطق ویژه و آزاد استان است و  به‌همین دلیل نمی‌توانیم خیلی از طرح‌های قابل توجه و مناسب استان را از این منابع منتفع کنیم.

تشکیل ماهیت بخش بخش خصوصی طی ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر

روانبخش یادآور شد: ماهیت بخش خصوصی در خوزستان بین ۱۵ تا ۲۰ سال است که دارای نمود واقعی شده، درصورتی که در دیگراستان‌های کشور این سابقه بیش از ۵۰ سال است و اغلب وارد نسل‌های سوم و چهارم در این حوزه شده‌اند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی استان طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با مشکلاتی همراه بوده است، گفت: بنابراین بخش خصوصی استان خوزستان در دهه‌ای که با مشکلات سخت همراه بوده، شکل گرفته و به همین دلیل نتوانسته قوام و توانمندی خود را به دست بیاورد.

بر اساس این گزارش، میزان تخصیص اعتبارات مربوط به تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور مربوط به سال ۱۳۹۷-۱۳۹۸ در قالب برنامه های تولید و اشتغال کشور مبلغ ۷۳ هزار ۲۱۳ میلیارد ریال بوده که تا کنون ۲۰ هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال آن معادل ۲۸ درصد تخصیص داده شده و در استان خوزستان این مبلغ ۲هزار و ۹۸۳ میلیارد ریال بوده که تا کنون ۸۳۵ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار