تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۹۵۱۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح رتبه‌بندی کیفی نشریات دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز
 مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه امسال طرح رتبه‌بندی کیفی نشریات دانشجویی برای اولین بار در دانشگاه اجرا شد، گفت: با اجرای این طرح، کیفیت نشریات افزایش می‌یابد و زمینه رقابت در فضای سالمی صورت می‌گیرد.

علی یاری اظهار کرد: بخش مطبوعات و تولید و انتشار نشریات دانشجویی در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در سیاست‌های فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، یکی از بهترین مظاهر کنش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، فعالیت در بخش نشریات است.

وی افزود: در دانشگاه شهید چمران اهواز به یک اندازه از همه نشریات حمایت می‌شود. در حال حاضر ۱۰۰ نشریه مجوز فعالیت دارند و از سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ عنوان نشریه در دانشگاه چاپ شده‌ است. 

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: برای تولید هر نشریه، فرآیندهای متنوعی طی می‌شود و عده‌ی زیادی در تولید و انتشار هر نشریه دخیل هستند؛ در نتیجه، مشارکت در زمینه‌ی نشریات دانشجویی روحیه‌ی کار جمعی را بین دانشجویان پرورش می‌دهد.

وی افزود: در دانشگاه، برابر مقررات بالادست، یک کمیته ناظر بر نشریات فعالیت می‌کند و اعضای آن شامل معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به عنوان رئیس، مدیر حمایت و پشتیبانی به عنوان دبیر، نماینده‌ی تام‌الاختیار و دائم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه،  یک نفر حقوقدان با گزینش رئیس دانشگاه، سه تن از اعضای هیات علمی دانشگاه به انتخاب دانشگاه و همچنین سه نفر (شامل دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل) از مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در این کمیته عضو هستند که با برگزاری انتخابات سالانه و با رأی مدیران مسئول از بین متقاضیان انتخاب می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی این کمیته بررسی تقاضاها، صدور مجوز و بررسی نشریات منتشرشده و نظارت بر فعالیت نشریات برابر ضوابط است.

یاری با بیان اینکه اولین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز امسال برگزار شد، بیان کرد: امسال طرح رتبه‌بندی کیفی نشریات دانشجویی برای اولین بار در دانشگاه اجرا شد. تا ابتدای مهرماه ۱۳۹۸، از همه نشریات دانشجویی حمایت همسان می‌شد که اغلب عادلانه نبود، به همین منظور برای رعایت عدالت بیشتر در توزیع حمایت‌ها، این نشریات پس از ارزیابی رتبه‌بندی شدند. با اجرای این طرح کیفیت نشریات افزایش یافته، شیوه‌ی توزیع اقلام حمایتی به عدالت نزدیک‌تر شده و سامان بهتری یافته است و همچنین زمینه رقابت در فضای سالمی صورت گرفته است. البته هر شش ماه یک بار امکان تجدید نظر در وضعیت رتبه‌بندی نشریات پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: دفتر نشریات دانشگاهی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، از ابتدای مهر امسال دو کارگاه روزنامه‌نگاری برای علاقه‌مندان به فعالیت در زمینه‌ی انتشار نشریات دانشگاهی برگزار کرده است. گذراندن این دوره‌ها برای دانشجویانی که قصد منتشر کردن نشریه دارند، ضروری است. در نیم‌سال جاری یک دوره‌ی دو روزه‌ی آیین‌نگارش و درست‌نویسی در روزنامه‌نگاری نیز برای دست‌اندرکاران نشریات دانشگاهی برپا شده است و در برپایی این دوره‌ها از استادان مجرب در حوزه‌ی رسانه بهره گرفته شده است.

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تولید نشریات چه دانشگاهی و چه غیردانشگاهی در چند سال اخیر با افت مواجه شده و شمارگان نشریات کاهش یافته‌ است که گسترش فضای مجازی، گرانی کاغذ و اقلام چاپی می‌توانند از جمله  دلایل کاهش نشریات باشند. هنگامی که شمارگان یک نشریه کاهش یابد، طبیعتا ضریب نفوذ آن نیز کاهش می‌یابد. با توجه به استقبال دانشجویان از مطالب منتشر شده در فضای مجازی، دانشگاه این آمادگی را دارد تا از نشریات دانشجویی مجازی همانند نشریات چاپی حمایت کند و در صورتی که دانشجویان بتوانند از طریق تارنمای دانشگاه یا نرم‌افزارهای اختصاصی نشریات خود را منتشر کنند، حمایت می‌شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار