تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۹۵۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش های کنونی کشور نشان دهنده خروج کشور از خشکسالی است/ایران همانند اروپا بارش‌های سرسام آور خواهد داشت
کارشناس محیط زیست و تغییر اقلیم به بیان توضیحاتی درباره بارش‌های کنونی کشور پرداخت و گفت: اگر وضعیت این بارش‌ها تا مهر ماه ۹۹ ادامه پیدا کند از خشکسالی خارج شده و به ۱۵ سال‌ ترسالی و بارش‌های فراوان می‌رسیم.

اسماعیل کهرم، کارشناس تغییر اقلیم   درباره نشانه‌های تغییر اقلیم و وضعیت کشور ما درباره آن توضیحاتی ارائه داد.

نشانه اول تغییر اقلیم ذوب شدن یخ ها در قطبین است

کهرم درباره نشانه اول تغییر اقلیم گفت: مهمترین نشانه تغییر اقلیم ذوب شدن یخ‌ها در قطبین است و وقتی که این یخ‌ها ذوب شوند در ابتدا رودخانه‌هایی که از این‌ها سرچشمه می‌گیرند پر آب می‌شوند. چون به یک باره حجم عظیمی از یخ آب می‌شود و به رودخانه می‌ریزد.

کهرم درباره برخی از نمونه های این آب شدن یخ ها گفت: نمونه آن رودخانه گنج در هندوستان است که در ظرف ۳۰ سال ۱۰۰ متر عرضش کم شده است که خیلی زیاد است. علت آن این است که به یکباره مقدار زیادی یخ آب می‌شود و بعد از مدتی دیگر یخ زیادی آب نمی‌شود در نتیجه عرض رودخانه و حجم آب موجود در آن کاهش می‌یابد.

طوفان های عظیم نشانه دوم تغییر اقلیم هستند

این کارشناس تغییر اقلیم در ادامه درباره مسئله دوم که نشان دهنده تغییر اقلیم است بیان کرد: طوفان‌هایی که انجام می‌شود نیز نشانه تغییر اقلیم است مثل طوفان کاترینا در جنوب آمریکا که منطقه‌ای به وسعت انگلستان را در بر گرفت و خانه‌ها را خراب کرد.

فاصله زمانی وقوع طوفان‌های شدید از ۳ سال به ۶ ماه کاهش یافته است

کهرم افزود: این مدل طوفان‌ها شدت زیادی دارند و در گذشته هر ۲ تا ۳ سال از این گونه طوفان‌ها داشتیم، ولی الان هر ۶ ماه یک بار یک طوفان دریایی داریم که شدت آن بیشتر و فاصله آن هم با گذشت زمان کمتر می‌شود.

تغییرات آب و هوایی نشانه سوم تغییر اقلیم

وی درباره عامل سوم نشان دهنده تغییر اقلیم گفت: عامل سوم تغییرات آب و هوایی است که آن را در ایران می‌بینیم ما ۱۲ سال در خشکسالی بودیم و به یکباره در اسفند گذشته خشکسالی تبدیل به طوفانی شد که شمال و جنوب و غرب و شرق کشور را فرا گرفت و هنوز هم شاهد هستیم. در کشور مان هنوز هم این تغییرات ناگهانی آب و هوایی را داریم.

 نشانه های تغییرات آب و هوایی چیست؟

وی درباره نشانه های تغییرات آب و هوایی گفت: تغییرات آب و هوایی مثلا باعث آتش سوزی‌های عظیم می‌شود. تغییرات آب و هوایی باعث انتقال ابر‌ها از یک قاره به قاره دیگر در ارتفاع ۵ کیلومتری می‌شود که این‌ها باعث ایجاد باران‌های سیل آسا می‌شود.

ایران با ۱۵ سال باران و‌ ترسالی مواجه خواهد شد

این کارشناس محیط زیست در ادامه بیان کرد: این تغییرات عمده‌ای که در آب و هوای کره زمین حاصل می‌شود نشانه تغییر اقلیم است و کشور ما نیز دیگر این تغییرات آب و هوایی است و از اسفند ماه و سیل عظیمی که در کشور آمد می توانیم بگوییم ۱۲ سال خشکسالی تبدیل به‌تر سالی شد و هنوز هم ادامه دارد و اگر این وضعیت بارش ها تا مهر ماه سال ۹۹ ادامه پیدا بکند می‌توانیم اعلام کنیم که جبهه آب و هوایی کشور ما از خلیج فارس به اقیانوس اطلس منتقل شده و از این به بعد با ۱۴ تا ۱۵ سال باران رو به رو خواهیم داشت.

بارش های کنونی کشور نشان دهنده خروج کشور از خشکسالی است

کهرم در ادامه بیان کرد: باران‌هایی که هم اکنون در فصل زمستان داریم سال گذشته نداشتیم. اگر تا مهر ماه کماکان این بارش‌ها ادامه پیدا کند اثبات می‌شود که ایران به سیستم آب و هوایی اقیانوس اطلس منتقل شده ایم و همانند اروپا بارش‌های باران سرسام آور را خواهیم داشت بنابر شواهدی که در دست دارم این تغییرات در کشور ما در حال وقوع است و به این موضوع خوش بین هستم.

مرجع / میزان
:
:
:
آخرین اخبار