تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۹۵۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هراس‌افکنی آمریکا برای تردد کشتی‌ها در خلیج‌فارس
 اداره کشتیرانی و دریانوردی آمریکا در حالی بار دیگر نسبت به تهدیدها علیه شناورهای تجاری در آبهای منطقه خلیج‌فارس هشدار داده است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده، کشورهای منطقه می‌توانند بدون نیاز به نیروی خارجی، امنیت تردد در این منطقه را فراهم کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز(سه‌شنبه ۲۴ دی) به نقل از هشدار اداره کشتیرانی و دریانوردی آمریکا نوشت: افزایش فعالیت‌های نظامی و تنش‌های سیاسی در منطقه همچنان تهدیدی جدی علیه شناورهای تجاری به شمار می رود که امکان اشتباه محاسباتی و شناسایی ناشی از آن می‌تواند منجر به اقدام‌های تهاجمی شود.

اداره کشتیرانی آمریکا در اطلاعیه خود مدعی شده، شناورهایی که در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تردد می‌کنند ممکن است با اختلال و پارازیت در سامانه‌های موقعیت‌یاب جهانی و ارتباطاتشان مواجه شوند.
در این اطلاعیه آمده، تعدادی از شناورها گزارش داده‌اند که برخی به اشتباه، خود را آمریکا یا کشتی‌های جنگی ائتلاف معرفی و با آنها تماس برقرار کردند.

آمریکا از کشتی‌هایی که نیروهای ایرانی با آنها تماس می‌گیرند خواست تا خود را معرفی کرده و اعلام کنند که طبق قوانین بین‌المللی تردد می‌کنند. به این کشتی‌ها توصیه شده در صورت هرگونه مشکلی، با ناوگان پنجم آمریکا تماس بگیرند.

اداره کشتیرانی و دریانوردی، هفته پیش نیز به هراس‌افکنی به کشتی‌هایی که در آبراه‌های مهم خاورمیانه تردد می‌کنند، نسبت به آنچه «احتمال اقدام ایران علیه منافع کشتیرانی آمریکا» دانست، هشدار داده بود.

به دنبال حمله تروریستی آمریکا علیه سردار شهید قاسم سلیمانی و شماری دیگر از همراهانش در بغداد و تشدید تنش‌ها در منطقه، شرکت‌های بخش حمل‌ونقل به ویژه کشتیرانی به شدت نگران وقوع درگیری و تنش‌های احتمالی هستند.
پس از حمله تروریستی آمریکا، شرکت‌های کشتیرانی از جمله صاحبان و عوامل اجرایی شرکت‌های دارنده تانکرهای نفت و گاز طبیعی در وضعیت اضطراری قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها نسبت به افزایش بهای نفت و گاز و تعرفه‌های بیمه در دوران جنگ و خطرات دیگر نگرانند.
در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون بشکه نفت (۲۱ درصد مصرف جهانی) از تنگه هرمز عبور کرد.
کارشناسان هشدار داده‌اند، کشیده شدن تنش‌ها میان ایران و آمریکا به مراکز دریایی غیرقابل تصور نیست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار