تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۹۵۴۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضریب خوداتکایی تولید دانه روغنی در خوزستان به ۸۰ درصد می‌رسد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به افزایش کشت کلزا در استان گفت: در الگوی کشت پاییزه امسال ۷۰ هزار هکتار کلزا کشت‌شده که پیش‌بینی می‌شود ضریب خوداتکایی خوزستان در تولید دانه‌های روغنی به بیش از ۸۰ درصد برسد.
 کیخسرو چنگلوایی  با اشاره به لزوم بررسی نیاز آبی برای اجرای الگوی کشت، اظهارداشت: به‌طور مثال برای اجرای الگوی کشت ده هزار هکتار گندم باید نیاز آبی این مقدار منابع را نیز در نظر گرفت که پیش‌نیاز آن انجام یک کار مطالعاتی جهت میزان مصرف آب براساس سند ملی آب است.

وی افزود: با این‌وجود برخی کشاورزان به الگوی کشت پایبند نیستند؛ مثلاً اعلام می‌شود که سیب‌زمینی 5 هزار هکتار بیشتر کشت نشود اما کشاورز به سبب اینکه زمین ملک خودش است و آب نیز در اختیار دارد محصول دلخواه خود را کشت کرده و در پایان کار متضرر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در محصولاتی که خرید تضمینی ندارند این انحرافات وجود دارد چراکه سیاست تشویقی که به کشاورز بگویم شما امسال محصول موردنظر ما را بکار و تمام هزینه‌های شمارا پرداخت می‌کنیم در اختیار نداریم.

چنگلوایی تصریح کرد: باید روی سیاست‌های تشویقی کار بشود تا بتوان از میزان ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری کرد.

وی با اشاره به ضریب خوداتکایی دانه‌های روغنی در خوزستان گفت: در بحث دانه‌های روغنی حداکثر ضریب خوداتکایی در کشور و تولید روغن حدود 16 درصد است که این رقم در سال 92 حدود 6 درصد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: یک برنامه‌ی ده‌ساله وزارت خانه تصویب کرده که ظرف ده سال به خوداتکایی 70 درصد برسیم. این طرح از سال 96 به مرحله اجرا رسیده است.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: در الگوی کشت پاییزه امسال 70 هزار هکتار کلزا کشت‌شده که پیش‌بینی می‌شود ضریب خوداتکایی خوزستان در تولید دانه‌های روغنی به بیش از 80 درصد برسد.

وی بابیان اینکه باید ظرفیت سردخانه‌ای محصولات کشاورزی در خوزستان را افزایش دهیم گفت: اگر سردخانه‌ی مجهز داشته باشیم می‌توانیم محصولات کشاورزی را بیشتر نگه‌داری کرده و برای استان‌ها و کشورهای هم‌جوار صادر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: ما نباید فقط به نیاز استان و کشور فکر کنیم بلکه باید به فکر صادرات و تأمین نیاز میوه و تره‌بار کشورهای هم‌جوار نیز باشیم. البته برای صادرات یک سری مشکلات قوانین داریم که درحال برطرف شدن هستند.

چنگلوایی ادامه داد: دوسال پیش کار بسیار خوبی انجام شد و به کشاورزانی که صادرات سیب‌زمینی انجام دادند یارانه‌ی مستقیم پرداخت گردید؛ اگر این اتفاق تکرار شود می‌توانیم الگوی کشت صنایع تبدیلی تکمیلی را داشته باشیم و علاوه بر آن بحث صادرات تکمیل کنیم.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی ما برای الگوی کشت پاییزه کاشت 900 هزار هکتار محصولات کشاورزی است که به ترتیب در رأس آن 550 هزار هکتار گندم، حدود 70 هزار کلزا، 13 هزار و 200 چغندرقند، 100 هزار هکتار نیشکر و 63 هزار هکتار باغات دائمی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: در خوزستان ازلحاظ علوفه کمبودی وجود ندارد اما در کشور کمبود علوفه به‌شدت احساس می‌شود که براساس آن سالانه 13 میلیون تن واردات علوفه مانند دانه‌ی سویا و ذرت وارد می‌شود. همچنین حجم عظیمی از ارز به‌صورت دلار یا یورو از کشور خارج می‌شود و این‌یک ضعف اساسی در کشور به‌حساب می‌آید.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار