تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۹۵۴۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تداوم واردات دام زنده به منزله تیر خلاص به تولید داخلی است
  رییس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با انتقاد شدید از تداوم واردات اخیر دام زنده و گوشت منجمد خارجی به کشور گفت: واردات گوشت و دام زنده با هرعنوان و انگیزه به منزله تیر خلاص به دامداران و تولید داخلی است.

منصور پوریان  با اینکه هم اکنون هفت تا هشت میلیون راس دام سبک و ۸۰۰هزار راس دام سنگین مازاد و آماده عرضه به بازار وجود دارد افزود: واردات دام در چنین شرایطی تنها به ضرر تولیدکنندگان و اشتغال در کشور است و باید جلوی آن گرفته شود.

هفته جاری محموله دام زنده سبک با سه هزار و ۶۹۲راس گوسفند در بندر خرمشهر تخلیه و به کشتارگاه منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند انتقال یافت. 
وی گفت: برآورد شورای تامین کنندگان دام کشور نشان می‌دهد تنها بیش از ۳۰۰هزار راس سنگین پرواربندی درشهرک‌های دامپروری صنعتی کشور به صورت مازاد وجود دارد که نگهداری آن تنها هزینه دامدار و تولیدکننده را بالا می‌برد ضمن آنکه کیفیت گوشت آن نیز کاهش می‌یابد.
پوریان افزود: در صورت ادامه رویه نادرست وغیرعقلایی واردات دام زنده و گوشت منجمد ، شاهد تعطیلی دامداری های صنعتی در شهرک‌‎های دامپروری کشور خواهیم بود.
وی خواستار پیگیری توقف واردات دام زنده و گوشت منجمد به کشور از سوی وزارت جهادکشاورزی شد. مجوز واردات دام زنده از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت صادر می‌شود.

صدور مجوز صادرات دام زنده با قید فوریت
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور خواستار صدور فوری مجوز صادرات قانونی دام سنگین و سبک مازاد با هدف جلوگیری از آسیب رسیدن شدید به صنعت دامپروری و دامداری کشورشد.  
پوریان با اشاره به اینکه هم اکنون با انباشت شدید دام رو به رو هستیم و دام روی دست دامدار داخلی مانده و بازار نیز قدرت جذب آن را ندارد افزود: دام موجود در کشور نه تنها کفاف نیاز داخلی را دارد بلکه با مازاد آن رو به رو هستیم.
وی خواستار صدور مجوز صادرات دام زنده از سوی وزارت جهادکشاورزی و موافقت گمرک جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه واردات دام به کشور شد و بیان کرد:دامدار ما باید اجازه داشته باشد و بتواند دام خود را برای نجات از این وضعیت کنونی صادر کند تا ورشکسته نشود.
به گفته وی، در پاییز امسال ۱۳میلیون زایش دام سبک در کشور رخ داده که در سال های اخیر این حجم زایش بی سابقه است.
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور افزود: سیاست منطقی آن است تا دامدار و تولیدکننده گوشت اجازه صادرات داشته باشد تا منافع خود دامدار و کشور حفظ و از ورشکستگی صنعت دامداری جلوگیری شود.

احتمال قاچاق دام در صورت تداوم ممنوعیت صادرات
وی گفت: در صورت صادرنشدن مجوز صادرات دام زنده ، قاچاق دام (صادرات غیرقانونی) از طریق مرزهای کشور شدت خواهد گرفت.               
پوریان افزود: باید راه‌های قانونی برای جذب دام کشور از طریق ذخیره‌سازی از سوی دولت یا صادرات آن فراهم شود در غیراین صورت صنعت دامپروری کشور در ماه‌های آینده با یک شوک بزرگ رو به رو خواهد شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار