تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۱۹۵۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موزه باستان‌شناسی ایذه افتتاح شد
 موزه باستان‌شناسی ایذه با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار خوزستان روز جمعه به بهره‌برداری رسید.

  ساعتی پیش مراسم افتتاح موزه باستان‌شناسی ایذه با حضور محمدحسین طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمد حسین طالبیان در حاشیه افتتاح این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ایذه بین باستان‌شناسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در منطقه وجود دارد باید رسیدگی بیشتری به آن شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این نکته که این افتتاحیه برای فاز اول ساخت این موزه است گفت: ما در اهواز موزه نداریم اما اکنون ایذه دارای یک موزه است چون اینجا یک منطقه غنی تاریخی است که از دوران پارینه سنگی تا دوران معاصر در آن محوطه‌های تاریخی وجود دارد.

طالبیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر بودجه ساخت موزه ایذه گفت: اجازه دهید صحبتی از بودجه به میان نیاوریم، وضعیت بودجه‌ای مناسبی در کشور نداریم اما مطمئنم هر پروژه‌ای که مردم و دولتمردان باهم برای به نتیجه رسیدن آن تلاش کنند به سرانجام خواهد رسید که موزه ایذه یکی از همین پروژه هاست.

 وی در ادامه گفت: ایذه به دلیل قرار گرفتن بین دشت شوشان و فلات مرکزی ایران یک منطقه مهم بینابینی بوده و به دلیل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اکولوژی در طول تاریخ همیشه مرکز تمدن‌ها بوده است.

طالبیان کاوش‌های صورت گرفته در ایذه را نسبت به میزان اهمیت منطقه خیلی کم دانست و تصریح کرد: قطعا ایذه برگهای زرین کشف‌نشده‌ای دارد که کاوش و اکتشاف آنها می‌تواند به شناخت بهتر ما از خوزستان و ایران کمک کند.

وی از نمایش بیش از ۳۰۰ اثر از دوره‌های مختلف تاریخی در موزه ایذه سخن گفت و تأکید کرد: برخی از آثار موزه ایذه از موزه ملی به اینجا منتقل شده‌اند و بقیه نیز در همین منطقه کشف شده‌اند و در معرض نمایش عموم قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موزه ایذه را یک دانشکده علمی-فرهنگی قلمداد کرد و افزود: در این موزه می‌توانید آثار دوره‌های مختلف تاریخی را ملاحظه کنید، سال‌ها در انتظار ساخت این موزه بودیم که با تلاش‌های مسئولان سرانجام به نتیجه رسید.

طالبیان موزه‌ها را به عنوان یک رکن مهم در توسعه فرهنگی جوامع قلمداد کرد و اظهار داشت: وظیفه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار مسائل اقتصادی و صنایع دستی توسعه فرهنگی است که این مورد با افتتاح موزه‌ها تا حدودی اتفاق افتاده است.

وی افزود: نهضت ایجاد موزه در ایران به راه افتاده‌است و در کشور داریم به مرز ۷۰۰ موزه می‌رسیم که بسیاری از آنها با مشارکت بخش خصوصی اداره می‌شوند، امیدواریم در خوزستان نیز شاهد ورود بخش خصوصی به حوزه توسعه موزه‌ها و مرمت آثار تاریخی باشیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فعال بودن  ۲ هزار و پانصد پروژه مرمت آثار تاریخی در کشور خبر داد و گفت: پایگاه‌های مختلف میراث فرهنگی کار پژوهش را انجام می‌دهند که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ما نیز با توجه به قدمت منطقه در ایذه قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ایذه به عنوان قلب تپنده تاریخ خوزستان نام برد و تصریح کرد: ما سالی یک اثر را می‌توانیم ثبت جهانی کنیم و ایذه به عنوان قلب تپنده تاریخ کشور و خوزستان در اولویت قرار دارد. در بحث ثبت جهانی ایذه ۲ نکته مهم باید مدنظر قرار گرفته شود که بخش اول ثبت اثر و بخش دیگر مدیریت آن است.

عملیات اجرایی و بهسازی بنای موزه تاریخی ایذه سال ۹۶  در زمینی به مساحت بالغ‌بر سه هزار و ۵۰۰ متر و فضای نمایشی در حدود هزار مترمربع آغاز شده بود، این موزه که بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در آن وجود دارد بزرگترین موزه جنوب غرب کشور به شمار می‌رود.

یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه تازه تاسیس ایذه حلقه زرین ارجان است، این اثر ارزشمند تاریخی متعلق به دوره عیلام نو، نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد و از محوطه باستانی به همین نام است که به‌منظور نمایش موقت به شهر ایذه انتقال‌ یافته است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار