تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۹۵۵۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناگفته‌های عوارضی خوش خط و خال ایران /تصاویر
توسعه راه‌های کشور به عنوان زیر ساخت‌های اصلی نقش بسزایی در رشد و شکوفایی صنعت، کشاورزی، بازرگانی دارد، از طرفی توسعه راه‌ها می‌تواند راهی مناسب برای رشد گردشگری باشد.
  آزادراه پل زال به خرم آباد به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های راه‌سازی کشور و قسمتی از کریدور شمال جنوب بود که  در 11آبان سال89 با‌ حضور رئیس‌جمهور وقت به بهره‌داری رسید.

همان جاده قدیم اندیمشک به خرم آباد که به جاده مرگ معروف بود و با احداث آزادراه پل زال به خرم آباد این کابوس برای مدتی   فراموش شد.

 احداث آزادراه پل زال _ خرم آباد که زمینه‌ای برای کاهش تصادفات جاده‌ای، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش مسیر جدید نسبت به مسیر قدیمی و افزایش سرعت مطمئن را به همراه داشت حال پرداخت عوارضی سنگین در این بحبوبه اقتصادی اهالی منطقه را با مشکلات زیادی مواجهه کرده است .

 گفت و گو  با اهالی این منطقه که   حاکی چیزی دیگری است و مردم شهرستان اندیمشک در خلال تهیه این گزارش اعلام می‌کنند که مسئولان اندیمشکی هیچ تلاشی برای خدمت‌رسانی به مردم به و یژه قشرکم درآمد نکرده و عمدتاٌ چشم‌های خود را در برابر مشکلات مختلف مردم بسته‌اند را ملاحظه کنید.

 
نبود دسترسی محلی در آزاد راه
 

اکبر که از اهالی روستای بخش الوار است در این باره به خبرنگار تسنیم، می‌گوید: قرار بود با راه‌اندازی آزادراه مشکلات زیادی از ما رفع شود، اما متاسفانه این ذهنیت اشتباهی بود و آزاد راه همچون سرابی، نه تنها مشکلات ما را کمک نکرده، بلکه مشکلات فراوانی هم برایمان ایجاد کرده است.


وی در ادامه گفت: متاسفانه هیچ دسترسی محلی برای روستاهای بین راهی در آزادراه ایجاد نشده تا اهالی محلی بتوانند از آن استفاده کنند، من خودم برای رفتن به زمین‌های کشاورزی‌ام باید از آزادراه تردد کنم؛ اما بهای پرداخت سنگین عوارض سبب شده از مسیرهای پر خطر و قدیمی عبور کنم.


پرویز از رانندگان کامیون است در این باره به خبرنگار ما، می‌گوید: هفته‌ای دو بار از این آزادراه عبور می‌کنم برای اینکه ضرر کمتری متحمل بشوم، مجبورم از مسیرهای پر خطر دیگر را انتخاب کرده و  تردد کنم.

محسن که از اهالی منطقه است و دل پری هم دارد،  او هم در این باره می‌گوید: مردم این منطقه اکثرا کشاورز هستند و ناچار بوده  2 یا 3 بار در روز از آزادراه پل زال خرم آباد عبور کنند؛  آنها مجبور به پرداخت عوارض هستند این پرداخت عوارض بر مشکلات آنان افزوده شده است به گونه‌ای که برخی از اهالی منطقه در حال مهاجرت به شهر هستند.

مدارس عشایری دور افتاده و زیادی در مسیر آزاد راه وجود دارد، که معلمان این مدارس مجبور هستند روزانه از آن تردد کرده و عوارض پرداخت کنند ولی هزینه‌های بالای  عوارض باعث شده تا این قشر از جامعه برای رسیدن به محل کار دچار مشکل شوند؛ یکی از معلمان مدارس عشایری در این باره، می‌گوید: با توجه به وضعیت بد اقتصادی و هزینه بالای  پرداخت عوارض، بعضی روزها مجبوریم در روستا بمانیم.
 
لزوم رفع مشکلات آزاد راه


در ادامه حمید رضا گودرزی، فرماندار سابق اندیمشک در خصوص رفع مشکلات این آزاد راه درنشست  شورای ترافیک اندیمشک در محل فرمانداری شهرستان، که 21 شهریور 1394  برگزار شده است، در این باره، اظهار داشته است: این آزاد راه به عنوان یک محور مواصلاتی مهم و موثر در کشور، نیازمند احداث ایستگاه آتش نشانی، اورژانس و رفع و تکمیل نیاز خود در بخش ناوگان حمل و نقل پلیس راه و رفع اختلالات مخابراتی و احداث مجمتع خدماتی رفاهی با توجه به مسیر طولانی خود در حد فاصل مسیر خوزستان به لرستان است.

 وی در ادامه گفته است: توجه به رفع این کمبودهای این آزاد راه زمینه رونق و توسعه بستر ارتباطی استان و افزایش رضایت شهروندان از خدمات این حوزه را، به نحوی مطلوب فراهم می‌کند.


حمید رضا گودرزی، فرماندار سابق اندیمشک عنوان کرده است:با توجه به فاصله محدود با فصل بازگشایی مدارس، شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان با مساعدت دیگر بخش‌های اجرایی و خدماتی اندیمشک، نیازهای بخش‌های مختلف شهرستان در حوزه ترافیک و حمل نقل و ناوگان عمومی و سرویس‌های ویژه مدارس اندیمشک را در اسرع زمان رفع کنند.
 
خسارت به طبیعت
  آزادراه خرم آباد- پل زال از نقاط بکر و جنگل‌های بلوط که از جنوب لرستان عبور کرده‌؛ به گفته کارشناسان احداث این آزادراه حدود دوهزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان لرستان را نابود کرده است.


کمبودهای آزاد راه اندیمشک
 
با وجود هزینه‌های بالای عوارض آزاد راه پل زال خرم آباد برخی کاستی‌ها از جمله روشنایی مسیر، با توجه به کوهستانی بودن مخصوصا در زمستان ریزش های مداوم کوه و نبود خدمات کامل بین راهی باعث شده تا جان بعضی افراد هم در این مسیر به خطر بیفتد.

مشکلات دیگری هم از قبیل دسترسی شهروندان به خدمات تلفن همراه ، دوربرگردان در مسیر، خدمات حوزه بهداشت و درمان و هلال احمر، مجتمع رفاهی، پمپ بنزین، مسجد، نبود علائم راهنمایی و رانندگی باعث شده تا بسیاری از رانندگان عطای عبور از این مسیر را به لقای آن ببخشند.

بخشیدن عطای آزاد راه به لقای آن
 
متاسفانه مشکلات و سختی‌هایی که آزادراه برای مردم ایجاد کرده آنچنان زیاد است که شهروندان عطای وجود آزادراه و استفاده از آن  را به لقایش بخشیده‌اند و اکثرا برای تردد از مسیرهای ناهموار قدیمی  تردد  می‌کنند. اگر از روی نقشه نگاهی به مسیر آزاد راه اندیمشک پل زال بیندازیم همانند ماری خوش خط و خال آن را می‌بینیم که هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.
اما در ابتدای ورود به این مسیر شگفت و رویایی با پرداخت عوارض سنگین و یک شوک از خواب بیدار می‌شوی و عطای عبور از این مسیر را به لقای آن می‌بخشی. متاسفانه برای برخی‌ها راه دیگری وجود ندارد و در هر صورت باید این بهای سنگین را پرداخت کنند.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار