تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۹۵۶۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۴۳ روز آلوده از ابتدای امسال در اهواز
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از عدم بهبود وضعیت صنایع آلاینده هوا در اهواز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ روز هوای پاک و ۱۴۳ روز هوای آلوده در این کلانشهر رخ داده است.

محمدجواد اشرفی با اشاره به ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک اظهار داشت: شاخص اندازه گیری ذرات ریز با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) نیز از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که امسال ۱۳ روز هوای پاک، ۱۳۹ روز قابل قبول (سالم)، ۱۲۲ روز هوا ناسالم برای گروه های حساس، ۲۱ روز ناسالم و یک روز خطرناک رخ داده است.

وی افزود: بر اساس شاخص اندازه گیری ذرات معلق در هوا با اندازه ۱۰ میکرون (PN۱۰) که شاخص اندازه‌گیری گرد و غبار است، در ۱۰ ماهه امسال، ۱۰ روز هوای پاک، ۲۵۶ روز قابل قبول (سالم)، ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز ناسالم را شاهد بوده است.

به گفته وی تعداد روزهای پاک از سال گذشته روند افزایشی داشته و در مدت مشابه سال ۹۷، ۱۷ روز پاک داشتیم.

اشرفی اضافه کرد: تعداد روزهای ناسالم با شاخص PM۲.۵ در سال ۹۵، ۷۵ روز؛ در سال ۹۶، ۵۱ روز و در سال ۹۷ ، ۱۶ روز بوده است.

وی ادامه داد: روزهای ناسالم با شاخص PM۱۰ نیز در سال ۹۵، ۵۵ روز؛ در سال ۹۶، ۲۰ روز؛ در سال ۹۷، ۱۶ روز رخ داده است.

اشرفی مهمترین عامل کاهش گرد و غبار را افزایش بارندگی در خوزستان عنوان کرد و اظهار داشت: بخشی از کاهش گرد و غبار داخلی ناشی از اقدمات طرح مهار ریزگردها بوده، افزایش بارندگی در کشورهای همسایه نیز باعث شد گرد و غبار با منشاء خارجی نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: آلودگی مسئول در تمام روزها، آلاینده‌های گازی نبوده و غبار PM۲.۵ بوده که این شاخص در شهرهایی همچون تهران ناشی از سوخت‌های فسیلی و در اهواز بیشتر ناشی از سوزاندن مزارع و یا مشعل‌های نفت و یا استفاده از مازوت در نیروگاه رامین و ترافیک است.

صنایع آلاینده در جا زدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با بیان اینکه شرایط صنایع آلاینده هوا در استان تغییری نیافته است، گفت: کاهش آلودگی هوا از صنعت، به دلیل شرایط بارندگی و افزایش رطوبت بوده که باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده (ناشی از فلرهای نفتی) و کاهش حرکت آنها به سمت محدوده شهری شده، وگرنه شرایط صنایع آلاینده هوا تغییری نداشته و کاهش نیافته است.

وی تصریح کرد: شرکت نفت و گاز کارون سیستم بهسوزی برای مشعل‌ها نصب کرده اما تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا نداشته است.

اشرفی افزود: نیروگاه رامین به دلیل کمبود گاز در برخی روزها از مازوت استفاده می کند که پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی با اشاره به آتش زدن مزارع نیشکر برای برداشت محصول اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۰ درصد از مساحت مزارع نیشکر به صورت سبز برداشت شده و مابقی از طریق سوزاندن برداشت می‌شود که به دلیل تحریم برداشت سبز از این مزارع نیز رشدی نداشته است.

اشرفی با اشاره به آلودگی هوا ناشی از ترافیک تاکید کرد: در اهواز ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی و اتوبوس‌ها توسعه‌ای نداشته است.

بر اساس این گزارش، طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز، سهم صنایع را در آلودگی هوای این شهر ۶۵ درصد دانسته و ۳۵ درصد دیگر را ناشی از سایر آلودگی ها اعم از حمل و نقل، سوزاندن مزارع نیشکر و خانگی اعلام کرده است. بر این اساس در مجموع ۵۶ درصد از آلودگی اهواز ناشی از صنایع نفت است.

موسسه بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) )سال پیش بطور رسمی آلودگی هوا و ذرات معلق در آن را در گروه نخست مواد سرطان زا قرار داد و آن را از عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد.

۲۶ دی تا ۲ بهمن به عنوان هفته هوای پاک و ۲۹ بهمن به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار