تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۹۵۷۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه‌اندازی چاه ۱۴۵ رگ سفید - ۱ آغاجاری با فرازآوری طبیعی
  چاه شماره ۱۴۵ میدان رگ سفید - ۱ با انجام عملیات مشبک کاری و شلیک یک گلوله در ناحیه گازی به روش فرازآوری طبیعی در مدار تولید قرار گرفت.

همراه‌پور، رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت نفت و گاز آغاجاری با اعلام این خبر اظهار کرد: حفاری چاه ۱۴۵ میدان رگ سفید – ۱ با هدف توسعه و تولید نفت از دامنه جنوبی مخزن بنگستان آغاز و با حفاری انحرافی و افقی انجام شد.

وی افزود: در ابتدا چندین مرحله اقدام اصلاحی از قبیل سه مرحله اسیدکاری با دستگاه لوله مغزی سیار و یک مرحله اسیدکاری گسترده در حجم بالا انجام شد که باوجود تلاش فراوان، به دلیل افت فشار سرچاهی ناشی از کاهش شدید فشار تحتانی، راه‌اندازی چاه میسر نشد.

همراه‌پور تصریح کرد: با توجه به موفقیت آمیز بودن فرازآوری طبیعی با گاز در چند حلقه چاه از این میدان، بررسی‌هایی بر روی این چاه توسط کارشناسان این امور صورت گرفت که نتایج آن درصد موفقیت بالای اجرای این روش در این چاه را نشان می‌داد.

به گزارش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، وی عنوان کرد: یک گلوله در عمق ۲۰۷۹ متر شلیک و جهت برقراری ارتباط شبکه‌ها با کلاهک گازی مخزن، نسبت به جریان دادن چاه به سمت مجموعه تفکیک اقدام شد که در نهایت چاه با دبی ۲۰۰۰ بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری بیان کرد: سود و صرفه حاصل از راه‌اندازی این چاه با استفاده از این روش توسط کارشناسان متعهد این شرکت بیش از ۶۶۷ میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود که اقدام بسیار ارزشمندی در افزایش تولید محسوب می‌شود.

همراه‌پور در پایان درخصوص راه‌اندازی این چاه گفت: تجربه ثابت کرده است در هر برهه‌ای از زمان و خصوصاً در شرایط سخت تحریم، توانمندی‌های کارشناسان داخلی، گِره‌های کور بسیاری را باز کرده و متعاقب انجام موفقیت‌آمیز این عملیات، بررسی و برنامه‌ریزی جهت استفاده از این روش و یا روش‌های دیگر بر روی چاه‌های این میدان همچنان ادامه دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار