تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۹۵۷۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکید فرماندار بر لزوم ارتقای خدمات‌دهی در آثار تاریخی شوشتر
 فرماندار شوشتر با تاکید بر لزوم ارتقای خدمات‌دهی در آثار تاریخی و باستانی این شهر گفت: نبود کارتخوان در بلیط فروشی مجموعه سازه های آبی این شهر پذیرفتنی نیست زیرا این چالش موجب دفع گردشگران می‌شود .

  حسین پنبه دانه‌پور روز یکشنبه در نشست ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی این شهرستان بیان کرد : شوشتر با آثار فاخر ثبت جهانی و ملی در طول سال به ویژه ایام نوروز پذیرای حضور گردشگرانی از داخل و خارج از کشور است.

وی افزود: باید تلاش شود تا متناسب با این ظرفیت ها به گردشگران خدمات دهی شود تا زمینه جذب حداکثری گردشگران فراهم شود.

رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شوشتر ادامه داد: راه‌اندازی دستگاه کارتخوان کار سختی نیست که اداره میراث فرهنگی نتواند انجام دهد و چنانچه در این زمینه کوتاهی کند بازدید از این آثار را رایگان اعلام می‌کنیم .

وی افزود : آب و هوا در این شهرستان از نیمه دوم آبان ماه برای میزبانی گردشگران مطلوب است اما اوج حضور گردشگران در این شهرستان در اسفند ماه و فروردین ماه است.

فرماندار شوشتر گفت : مدارس و مساجدی که در مسیر منتهی به آثار تاریخی شوشتر قرار دارند باید برای خدمات دهی به مسافران از اسفند ماه آمادگی داشته باشند.

وی افزود : یکی از دغدغه های گردشگران در سال های گذشته وضعیت قایق سواری در سواحل رودخانه های شوشتر بوده که انتظار می رود شهرداری نسبت به ساماندهی قایق ها ، صدور کارت شناسایی ، تعیین نرخ نامه ، اجباری کردن استفاده از جلیقه نجات با همکاری نهاد های مربوطه اقدام کند.

در این نشست همچنین تعدادی از راهنمایان تور و اعضای ستاد به بیان کمبودهای موجود و دغدغه‌های خود در حوزه میراث و گردشگری پرداختند.

شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

این شهر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است.

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب رودخانه استفاده می شدند.؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از مجموعه سازه های آبی شوشتر به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار