تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۹۵۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انعقاد قرارداد ۳.۲ میلیارد دلاری برای جمع‌آوری فلرهای نفتی در خوزستان
 استاندار خوزستان گفت: قرارداد ۳.۲ میلیارد دلاری برای جمع‌آوری فلرهای نفتی در استان منعقد شده است.
 
غلامرضا شریعتی امروز یکشنبه در آیین  نواختن زنگ هوای پاک در روز ملی هوای پاک (۲۹دی) همزمان با سراسر کشور در مدرسه حضرت زینب (س) اهوازبا حضور مسوولان استان و دانش آموزان بیان کرد: با جمع آوری فلرها، گازی که در این فلرها سوزانده می‌شود و باعث آلایندگی هواست برای خوراک پتروشیمی استفاده خواهد شد.

وی گفت: یک میلیارد دلار از این قرارداد تامین شده  و باقی اعتبار نیز باید به زودی تامین می شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: دولت به صورت جدی به دنبال جمع‌آوری فلرهای نفتی قدیمی است و مقرر شده تا فلرهای بدون دود جایگزین آن‌ها شوند.

شریعتی ادامه داد: هوای پاک نقش مستقیمی بر سلامتی مردم دارد و اگر در جامعه ای افراد سالم و تندرست نباشند توسعه در آن جامعه رخ نخواهد داد.

وی افزود: در شهرهای بزرگ کشورعمده آلایندگی هوا ناشی از دود خودروها است اما در اهواز به دلیل شرایط محیطی دود خودروها عامل آلایندگی نیست اما این موضوع به این معنا نیست که همه باید از خودرو استفاده کنند.

کانونهای حاد ریزگرد کنترل شده‌اند

استاندار خوزستان در ادامه این آیین بیان کرد: ۳۰ هزار هکتار نهال کاری در کانون فوق حاد تولید ریزگرد در استان انجام گرفته و با مرطوب سازی اراضی کانون های ریزگرد و اقدامات مقابله با بیابان زایی در چند سال اخیر این کانون ها کنترل شده و بهبود یافته اند و تولید ریزگرد توسط این کانون ها کاهش یافته است.

شریعتی ادامه داد: باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که کشت محصولات کشاورزی در کانون های ریزگرد فراهم شود تا از تولید ریزگرد در این اراضی تا حدامکان جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای سدهای بزرگ سالانه ۲۸ میلیارد مترمکعب آب در رودخانه های خوزستان جاری می شد افزود: به دلیل ساخت سد برای مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف کشاورزی و آشامیدنی و وقوع خشکسالی و کاهش آورد آب رودخانه ها در سال آبی ۹۷-۹۶ به ۱۱ میلیارد مترمکعب ، بسیاری از زمین ها و اراضی خوزستان خشک شدند و باعث تولید ریزگرد شدند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در سال های اخیر تلاش شد با بیابان زایی در استان مقابله و مبارزه شود که در این مسیر موفق بودیم و در چند سال اخیر با کاهش وقوع پدیده ریزگرد در استان مواجه هستیم.

شریعتی بیان کرد: در سه سال گذشته برای برگزاری روز هوای پاک به دلیل وقوع پدیده ریزگردها از برگزاری روز هوای پاک شرمنده بودیم اما امروز با تلاش های دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی تعداد روز هوای پاک در استان افزایش یافته است.

مردم برای هرس درختان کونوکارپوس مطالبه‌گر باشند

استاندار خوزستان با اشاربه اینکه درختان کونوکارپوس در فضای سبز استان تاثیر مثبت دارند بیان کرد: این درخت در پاییز گرده افشانی انجام می دهد و باعث بروز مشکلات تنفسی می شود که برای رفع این مشکل باید در ابتدای فصل پاییز و قبل از بارش نخستین باران هرس این درختان انجام شود تا مشکلی  برای سلامت مردم ایجاد نشود.

وی گفت: با یک بارهرس به موقع ، این درختان در طول سال مشکل تنفسی را برای مردم ایجاد نخواهند کرد و مردم باید برای هرس به موقع این درختها مطالبه گر باشند.

در ادامه این مراسم مدیر کل حفاظت محیط زیست  خوزستان گفت: با توسعه فعالیت های صنعتی و حمل و نقل میزان آلایندگی هوا بیشتر شده است ، موضوع محیط زیست یک مقوله بسیار مهم در جهان است و امروزه هیچ فعالیت اقتصادی در جهان بدون در نظر گرفتن این شاخص انجام نمی شود.

محمد جواد اشرفی بیان کرد: متاسفانه ایران در حال حاضر با مشکلات زیست محیطی همچون خشک شدن تالاب ها، مکان‌های نامناسب دفع پسماند، تهدید جنگلها و مراتع و وقوع پدیده ریزگرد مواجه است که تلاش برای رفع این آلودگی ها درحال انجام است.

وی گفت: برای بهبود شرایط محیط زیست باید به دانش آموزان آموزش های لازم در حفظ محیط پیرامونشان ارائه شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه این آیین بیان کرد: صنایع و کارخانجات در مواردی به دلیل اینکه به درستی در کاهش آلایندگی فعالیت نداشته اند باعث آلوده شدن هوا و به خطر انداختن سلامت مردم شده اند.

کوروش مودت بیان کرد: استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه نیز عامل دیگری در افزایش آلاینده ها است باید برای حفظ محیط زیست و داشتن هوایی پاک بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

وی گفت: نهادهای مردمی که در بخش حفاظت محیط زیست فعال هستند باید تقویت شوند، این  سمن ها در کنار دستگاه های دولتی می توانند در حفظ محیط زیست بسیار تاثیرگذار و نقش آفرین باشند .

۱۵ مشعل (فلر) در نزدیکی محدوده شهر اهواز، ۲۹ مشعل در حریم شهر اهواز و ۸۲ مشعل در محدوده شهرستان اهواز وجود دارد که ۶۵ مشعل مربوط به شرکت نفت و گاز کارون و ۲۲ مشعل مربوط به شرکت نفت و گاز مارون است.

هفته هوای پاک از ۲۶ دی ماه تا ۲ بهمن ماه نامگذاری شده است و روز ملی هوای پاک ۲۹ دی ماه است.

در این مراسم استاندار خوزستان در حیاط مدرسه حضرت زینب (س) اهواز نهالی را به مناسبت روز ملی هوای پاک کاشت.

همچنین در این مراسم تفاهم نامه ای بین اداره کل محیط زیست و آموزش و پرورش خوزستان منعقد شد که در این تفاهم نامه اداره محیط زیست متعهد به آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار