تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۷۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زنگ خطر بیخ گوش مالکان و همسایگان بافت‌های قدیمی؛ / تصاویر
بافت فرسوده دزفول جان هزاران نفر از ساکنان این مناطق را در برابرحوادث طبیعی همچون زلزله تهدید جدی می‌کند؛ این زنگ خطری که بیخ گوش مالکان و هماسیگان آنها است کسی چه می‌داند شاید در آینده‌ای نزدیک تبدیل به مصیبت و فاجعه‌ای بزرگ در محلات دزفول بشود.
 خانه‌های قدیمی و فرسوده در کوچه‌های تنگ و باریک که امروز صدای خرد شدن دیوارهای‌شان بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد؛ خانه‌هایی که خطر بیخ گوش مالکان و همسایگان آن‌ها است و جان هزاران جمعیت ساکن در این محلات در خطر بوده که نیازمند تدبیر ویژه و البته سریع مسئولان مربوطه است.

همچنین این امر نیازمند این است تا مسئولان مربوطه توجه بیشتری به بافت‌های فرسوده کنند چرا که در صورت بروز حادثه‌ عواقب جبران ناپذیری در پی‌خواهد داشت به گونه‌ای که جان و مال مردم در خطر نابودی قرار می‌گیرد و هزینه فراوانی برای دولت دربرخواهد داشت و لذا باید مدیران دستگاه‌های اجرایی برای بافت فرسوده شهری و همچنین روستایی برنامه داشته  و به صورت جدی به این موضوع پرداخته بشود.

در ادامه گفت و گو میدانی خبرنگار تسنیم با شهروندان دزفول و همچنین پیگیری از آخرین اقدامات و تمهیدات مسئولان مربوطه در این باره را ملاحظه می‌کنید.  

وقوع آسیب‌های اجتماعی در بافت فرسوده شهرستان دزفول

یکی از شهروندان دزفول در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در این‌باره، اظهار داشت: مسئله بافت فرسوده از مسئله مهم و جدی تلقی می‌شود. ساکنان این محدوده‌ها به دلیل کیفیت پایین ساخت و سازها در معرض آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی ویژه زلزله هستند و دیگر این که ساکنان این محدوده‌ها از سطح برخورداری پایین‌تری در مقوله‌های نظیر درآمد، اشتغال و خدمات نسبت به سایر شهروندان بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در بافت فرسوده رخ می‌دهد، افزود: باید هر چه سریع‌تر همه دستگاه‌ها در حد اختیارات قانونی راه حلی برای حل مشکلات ارائه و عملی کنند؛ آسیب‌های اجتماعی تشدید خواهد شد چرا که اکثر ساکنان این بافت‌ها از اقشار ضعیف جامعه هستند.

مرتضی محمدی  دیگر شهروند دزفولی در این باره می‌گوید: مسئله بافت فرسوده شهر از دو جنبه برای شهرستان مسئله جدی تلقی می‌شود؛ یکی از این بابت که ساکنان این مناطق در معرض خطر جانی هستند و دیگر اینکه گسترش آسیب‌های اجتماعی را در بر داشته است.


بافت فرسوده شهری دزفول در معرض خطر جدی و عواقب جبران ناپذیری است / تمام مسئولان باید هرچه سریع‌تر پای کار آماده و تدابیری بیندیشند.

ناصر ایزدی‌فر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دزفول درباره آخرین اقدامات و تمهیدات انجام شده درباره بازسازی و مقاوم‌سازی بخش روستایی شهرستان دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: در شهرستان دزفول 27 هزار واحد مسکونی در 4بخش شهرستان از جمله شهیون، مرکزی، سردشت و چغامیش داشته که از این تعداد واحد قریب به 8هزار واحد مسکونی را توانسته‌ایم  مقاوم‌سازی کنیم  و بیش از 19 هزار واحد مسکونی دیگر کم‌دوام و بی‌دوام هستند.

وی با بیان اینکه 500 واحد مسکونی در سال جاری در دستور کار داشته، افزود: 500 واحد مسکونی در سال جاری در دستور کار داشته که 40میلیون تومان تسهیلات با سود 5 و 4درصد در 6مرحله با توجه به پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.

ناصر ایزدی‌فر ضمن تشکر از بانک‌های عامل، گفت: امیدواریم این همکاری تدوام بیشتری داشته تا مقاوم‌سازی بیشتری انجام به‌شود و شاهده حادثه غیر جبران ناپذیری نباشیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دزفول با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درباره مقاوم‌سازی در بخش روستایی انجام شده، گفت: برخی از اهالی این مناطق بخاطر فرآیند ادارای  برای دریافت وام که طبق قانون باید این فرآیندهم انجام بشود؛  استقبال نمی‌کنند.

وی به دهستان محروم و صعب العبور احمدفداله اشاره کرد، افزود: اکثر خانه‌های این دهستان غیرمقاوم هستند؛ در این باره اقداماتی انجام شد ولی متاسفانه به دلیل صعب العبور بودن مسیر، بردن مصالح ساختمان برای اهالی این منطقه سخت بود؛ امیدواریم مسئولان مربوطه در خصوص همواره کردن جاده اقداماتی انجام بدهند تا مردم این روستا بتوانند هر چه زودتر اقدامات لازم را برای  مقاومت‌سازی خانه هایشان انجام بدهند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دزفول با بیان اینکه وضعیت کنونی بافت فرسوده شهری دزفول در معرض خطر جدی و عواقب جبران ناپذیری است، گفت: بافت فرسوده شهر بافت خطرناکی است  بافت فرسوده شهر بر اثر فرسودگی و بارندگی هر لحظه امکان دارد ریزش کند؛ یک بحران بالقوه‌ای است که  خدا نکند بالفعل بشود.

40درصد از بافت فرسوده شهری دزفول از بین رفته است/ زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب‌های اجتماعی

مرتضی همایون نسب دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان دزفول در این باره، اظهار داشت: مساحت بافت شهرستان 1.969.500 هزار متر مربع است که شامل 27 محل بافت فرسوده که از این تعداد منازل در بافت فرسوده شهرستان هفت هزار و 47 واحد مسکونی است که بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت ساکن در این مناطق 23هزار و  ششصد نفر است که 18درصد بهسازی شده است که از این  جمعیت 23هزار و ششصد نفر، 7هزار 484 خانوار است که شاخص نفر در هر واحد مسکونی میانگین سه نفر سکونت دارد و شاخص بعد خانوار 3.15 نفر اعضای خانوار است.

وی با بیان اینکه شهرداری جهت مقاوم‌سازی و بهسازی اطلاع رسانی کرده است، افزود: امسال  130نفر جهت دریافت تسهیلات معرفی کردیم؛ از مزایا این تسهیلات تنفس یکساله برای بازپرداخت  تسهیلات و همچنین صاحب ملکی که قصد دارد کامل واحد مسکونی‌اش را بازسازی کند یک سال مستاجری  او پرداخت می‌شود.

مرتضی همایون نسب درباره آسیب‌های اجتماعی این مناطق، اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار ساکن در این مناطق در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی در ادامه افزود: اگر در مناطق بافت فرسوده به زنانی که خود اشتغال بوده توجه کنیم هم می‌توان اشتغال خانواده‌ها را تامین کنیم و هم میراث فرهنگی و صنایع دستی شهر از  قبیل کپوبافی و جاجیم‌بافی را گسترش دهیم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان دزفول با بیان اینکه 40درصد از بافت شهری دزفول از بین رفته است، گفت: نیازمند عزم جدی تمامی مسئولان است چرا که بافت فرسوده دزفول در معرض خطر جدی  قرار دارد.

مرتضی همایون نسب  با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل خانه‌هایی که در حال ریزش هستند از فاضلاب است، افزود: عمده‌ترین  مشکل خانه‌هایی که در حال ریزش هستند  از آب و فاضلاب است  چرا که از سنوات گذشته تا به امروز هیچ تعمیری درخصوص لوله‌های ترکیده این مناطق اقدام نشده است.

شایان به ذکر است خبرنگار تسنیم در ادامه پیگیری‌های خود درباره بافت فرسوده شهری شهرستان دزفول در حال پیگیری از دیگر مسئولان شهرستان است که در گزارشات بعدی منتشر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، تصاویر پیش‌رو گزیده‌ای  از وضعیت بافت‌های فرسوده شهرستان دزفول است.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار