تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۹۵۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هوا آلوده است/ آژیر خطر کشیده شود
به نظر می‌رسد شاخص آلودگی برای تعطیلی از استانی به استان دیگر تفاوت دارد در حالی که در مواقعی که آلایندگی هوا به اوج می‌رسد باید مانند شرایط جنگی آژیر خطر کشیده ‌شود و همه به پناهگاه‌ها پناه ببرند.
هوا آلوده است/ آژیر خطر کشیده شود

  «هوای چند شهر خوزستان ناسالم است» این تیتر، محتوای کل معضلی است که سالهاست تبدیل به تیتر اول رسانه‌های خوزستان شده است و بر اساس شاخصی که برای آلودگی هوا تعریف می‌شود استانداران و یا دولت باید تصمیم به تعطیلی مراکز آموزشی و یا ادارات کنند.

بر اساس این گزارش، طبق استانداردهای محیط زیستی وقتی که شاخص آلودگی هوا از 150 بالاتر می‌رود هوا برای همه شهروندان یک شهر ناسالم عنوان می‌شود و زمانی‌ که شاخص آلودگی هوا بین 200 تا 300 قرار می‌گیرد، هوا بسیار ناسالم و زمانی که شاخص از 300 فراتر رود، وضعیت آلودگی هوا خطرناک اعلام می‌شود.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار ‏وزارت بهداشت در این رابطه می‌گوید: کیفیت هوا نسبت به سال‌های قبل بسیار بدتر شده است: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ‏کیفیت هوای امسال نسبت به‌ سال 86 و حتی‌ سال 85 بسیار بدتر شده و تعداد روزهای ناسالم هم بیشتر ‏شده است.

بر همین اساس، آلودگی هوا ماه گذشته و اوایل دی ماه مدارس بسیاری از شهر‌های کشور را تعطیل کرد.

خوزستانی‌ها بی توجه به آلودگی

اما در تاریخ 7 دی ماه، که ذرات معلق در هوای 15  شهر استان خوزستان، از شاخص 150 فراتر رفت و آلودگی هوا در شهرهای  اهواز، ماهشهر، بندرامام و آبادان به وضعیت خطرناک رسید و در 8 دی ماه، که شاخص کیفی هوا در بندرامام 157  و در 8 شهر درگیر استان بالای 100 و در  وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت هیچ دستگاه ذیربط یا مسؤولی تصمیم به تعطیلی حتی مدارس هم نگرفت.

در دو روز گذشته نیز  شاخص میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شهر اهواز برابر با 147 و در 5 شهر استان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد قطعاً در این شرایط تنها کسانی که می‌توانند اعلام کنند شهر نیاز به چه محدودیت‌هایی دارد، استاندار، مدیرکل بحران استانداری و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست است اما هیچگونه تصمیمی حتی در خصوص مدارس ابتدایی هم گرفته نشد.

این در حالی است که خوزستان صنعتی‌ترین استان کشور است و بالای 70 درصد آلودگی‌های آن منشأ صنعتی دارد اما تصمیماتی که در رابطه با تعطیلی استان گرفته می‌شود فنی نیست و معطل یک دستگاه و ارگان نبوده بلکه سیاسی و با هدف تامین منافع دولتی در استان است.

تفاوت شاخص آلودگی در استان‌های کشور

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، در رابطه با چگونگی تصمیم ‌گیری در رابطه با تعطیلی مدارس و ادارات، گفته بود: قانون تصمیم‌گیری برای تعطیلی دبستان و دبیرستان را به عهده‌ شورایی گذاشتیم و تعطیلی دستگاه‌ ذیربط زیر نظر استانداران است؛ برای تعطیلی ادارات باید دولت، رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور تصمیم بگیرد و همین‌ طوری نمی‌شود ادارات را تعطیل کرد!

در حالی که عملکرد مسؤولان به ویژه در استانی مانند خوزستان نشان داده است که اگر یک هفته استان تعطیل شود هیچ گونه اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا که آنچه مهم است روشن نگه داشتن شعله نفت است.

و این مساله نشان می‌دهد استاندارد های محیط زیست از استانی به استان دیگر متفاوت است، مثلاً  شاخص آلودگی 100 در تهران، اصفهان، اراک و... مدارس و ادارات آن‌ها را تعطیل می‌کند اما شاخص آلودگی بالای 150 در خوزستان فقط خبری می‌شود تا اطلاعات عمومی شهروندان بالا برود.

تحمیل هزینه ۱۷ هزار میلیاردی آلودگی هوا به کشور

محمد مهدی میزایی قمی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم می‌گوید: آلودگی هوا سبب کشته شدن 4 تا 5 هزار نفر در تهران و 12 تا 14  هزار نفر در کل کشور شده است.

احد افتخار اردبیلی پژوهشگر محیط زیست نیز با بررسی آمار و ارقام مربوط به آلاینده‌های هوا و اثرات آنها بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 4.2 میلیون مرگ زودرس بر اثر بیماری‌های قلبی، تنفسی و عفونت‌های حاد تنفسی در کودکان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در ایران در سال گذشته 3 هزار 447 مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا با هزینه ای برابر با 17 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور و مردم داشته است.

بررسی مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا نشان می‌دهد مرگ و میر تنها به گروه‌های حساس و یا گروه‌های سنی خاصی نیست و این شرایط سلامتی همه افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

عدم اجرای قانون جلوگیری از آلودگی هوا توسط دولت

با این حال دولت حاضر نیست قانون جلوگیری از آلودگی هوا را اجرا کند و این موضوع صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده است به همین دلیل ماه گذشته نماینده مردم بهشهر در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را اجرا نکرده اید و مردم امروز در شهرهای بزرگ توان نفس کشیدن ندارند پس چرا اعتبار لازم برای توسعه حمل و نقل را تخصیص ندادید، شبکه فرسوده حمل و نقل را نوسازی نکردید، صنایع آلوده را از شهرهای بزرگ خارج نکرده و جلوی تردد خودروهای فرسوده را نگرفته اید.

آژیرهای خطر کشیده شود

قطعاً در مواقعی که آلایندگی هوا به اوج می‌رسد باید قوانینی جدی وضع و ضمانت اجرایی شدیدی برای آن‌ها لحاظ شود که به دنبال آن فعالیت صنایع، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و... تا چند روز تعطیل شود دقیقاً مانند شرایط جنگی که آژیر خطر کشیده ‏می‌شود و همه به پناهگاه‌ها پناه می‌برند! اکنون نیز به دلیل هوای آلوده شرایط ما جنگی است و باید آژیرهای خطر کشیده شوند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار