تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۹۵۷۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزییات برگزاری کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان در اهواز
 دبیر علمی یازدهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان با بیان اینکه این کنگره ۲ تا ۴ بهمن‌ماه در اهواز برگزار می‌شود، گفت: امسال علاوه بر کنگره علمی، نمایشگاه آخرین دستاوردهای تکنولوژی نیز برگزار می‌شود و نمایندگان بیش از ۱۵ شرکت خارجی از کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن حضور دارند.

دکتر احمد سلطانی‌شیرازی در نشست خبری یازدهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان که امروز (۳۰ دی‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان در دو گروه رادیولوژی و زنان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و انجمن رادیولوژی ایران و خوزستان، هر سال به صورت مستمر برگزار می‌شود.

وی افزود: یازدهمین دوره این کنگره از ۲ تا ۴ بهمن در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه برگزار می‌شود. سرفصل‌های این کنگره در شش محور تعریف شده است که شامل نقش تصویربرداری و مراقبت‌های بارداری در سه ماهه اول و ارزیابی سلامت جنین، تشخیص، درمان و پیشگیری است. همچنین دو پنل برای بررسی سلامت جنین طراحی شده است و آخرین روش‌های تشخیص ناهنجاری‌های جنین در سه ماهه اول و دوم، در اولین روز برگزاری کنگره بررسی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سلطانی‌شیرازی با بیان اینکه تولد فرزندان سالم در سلامت جامعه نقش اساسی دارد، ادامه داد: برای به دنیا آمدن یک فرزند باید مراقبت‌های ویژه‌ای شود. یکی از اقدامات لازم، تشخیص به موقع و پیشگیری از  بیماری‌هایی است که منشاء ژنتیکی دارند و باعث اختلالات مغزی یا رشد در جنین می‌شوند.

وی افزود: هر جنینی که با ضایعات اندام یا مغز متولد می‌شود می‌تواند هزینه‌هایی به جامعه و خانواده تحمیل کند. بنابراین با پیشگیری از  به دنیا آمدن جنین معلول، نه تنها در هزینه صرفه جویی می‌شود بلکه می‌توان نسلی پویاتر و سالم‌تر به جامعه تحویل داد. روش تصویربرداری جدیدی که به تشخیص آنومالی‌های جنین (ناهنجاری) اضافه شده، MRI است. با این روش، در نهایت می‌توان به تشخیص نهایی رسید و برای حفظ یا پایان زندگی معیوب، تصمیم گرفت. 

دبیر علمی یازدهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان گفت: یکی از مباحثی که نیاز به آموزش آن حس می‌شود، بررسی قلب جنین است. با توجه به حرکت جنین و دو برابر بودن ضربان قلب، بررسی این ارگان اهمیت دارد. جنینی که دچار اختلالات مادرزادی است، می‌تواند همزمان اختلالات قلب نیز داشته باشد. یکی از این موارد بررسی قلب توسط اکوکاردیوگرافی است که به این موضوع، یک کارگاه دو روزه اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بیماری‌هایی که باعث دردهای مزمنی لگن می‌شوند از جمله آندومتریوز، از موضوعات مورد بحث در کنگره است. این بیماری شایع می‌تواند در دوران باروری باعث دردهای مزمن و منجر به درگیری سیستم مثانه و لگن شود. درمان و تشخیص به موقع این بیماری اهمیت دارد.

سلطانی‌شیرازی با اشاره به اینکه تومور تخمدان یکی از سرطان‌هایی است که ساختمان زنانه را درگیر می‌کند، بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر اوقات، متاسفانه تومورها دیر تشخیص داده می‌شوند، در این کنگره راه‌های تشخیص زودهنگام این بیماری توسط سونوگرافی و MRI مورد بحث قرار می‌گیرد. یکی از موضوعات دیگر شایع در جامعه و به ویژه در زنان، اختلال کنترل ادرار است. درمان این بیماری نیاز به کاری گروهی دارد یعنی ارولوژیست‌ها، رادیولوژیست‌ها و متخصصان زنان در درمان آن مداخله می‌کنند. در این کنگره همه عللی که باعث این اختلال می‌شوند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه یکی از بخش‌های اضافه شده به رادیولوژی، در سال‌های اخیر رادیولوژی مداخله‌ای است، گفت: یعنی رادیولوژیست‌ها علاوه بر تشخیص بیماری، وارد حیطه درمان می‌شوند و با استفاده از روش‌های کم تهاجم، به درمان کمک می‌شود. در بیماری‌ فیبروم رحمی علاوه بر جراحی روش‌های جدیدی از جمله آمبولزیشن یا تزریق موادی به عروق رحم و استفاده از امواج سونوگرافی به صورت نقطه‌ای و متمرکز نیز به درمان اضافه شده‌اند که امکان انجام آن در استان وجود دارد، در این کنگره به این موضوع نیز پرداخته می‌شود. کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان حاوی مطالبی در زمینه تشخیص، درمان و مدیریت درمان بیماری‌های زنان و مامایی است که امیدواریم در این فرصت پیش آمده متخصصان از مطالب علمی بهره لازم را ببرند.

وی تاکید کرد: امسال علاوه بر کنگره علمی، نمایشگاه آخرین دستاوردهای تکنولوژی نیز برگزار می‌شود و نمایندگان بیش از ۱۵ شرکت خارجی از کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن حضور دارند. امیدواریم در سال‌های آینده شرایطی فراهم شود و بتوانیم این کنگره را تبدیل به کنگره بین‌المللی کنیم.

دبیر علمی یازدهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های درباره وضعیت شیوع سرطان در استان خوزستان، گفت: به طور کلی می‌توان گفت که شیوع سرطان‌ها افزایش یافته است اما به طور یقین نمی‌توان این موضوع را تایید کرد چرا که اطلاعاتی از شیوع سرطان در سال‌های گذشته وجود ندارد. اما آمار جهانی نشان دهنده این است که از هر ۱۱ زن، یک زن سرطان پستان را در زندگی خود تجربه کرده است. خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده  در درمان سرطان، بسیاری از سرطان‌ها در صورتیکه به موقع تشخیص داده شوند، درمان‌پذیر شده‌اند. با توجه به آلودگی‌های جنگ و همچنین آلودگی هوا، ریزگردها و کارخانجات که می‌توانند شیوع سرطان را افزایش دهند، بنابراین وجود و ساخت مرکز جامع سرطان در استان نیاز است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار