تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۹۵۸۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی‌توجهی ، نهرهای اروندکنار را به نیزار تبدیل کرده‌است
 نهرهای حوزه شهری اروندکنار که روزگاری علاوه بر زیبایی اروندکنار ، نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی منطقه را آبیاری می‌کردند این روزها به دلیل تخلیه زباله‌های شهری و عدم لایروبی به نیزار تبدیل شده‌اند.

 بستن ۲ نهر شهری اروندکنار از سوی شهرداری به منظور تعریض پل در مدت بیش از یک سال و جاری نشدن آب در نهرهای مذکور موجب شده تا این انهار طبیعی به نیزار و لجنزار تبدیل شوند که این امر باعث گله‌مندی اهالی اروندکنار شده است.

از سویی بستن انهار طبیعی ،خشک شدن بسیاری از محصولات کشاورزی و نخلستان‌های منطقه را در پی داشته  است.

یکی از اهالی ساکن در نهرقصر اروندکنار گفت:نهر طبیعی قصر از یک سال پیش از سوی شهرداری برای تعریض پل بسته شده و این اقدام برای اهالی مشکل ساز شده است.

احمد حلافی با بیان اینکه اقدام شهرداری موجب شده تا نهر قصر به نیزار تبدیل شود گفت: بسته شدن نهر قصر موجب توقف جریان آب ناشی از مد در این نهر شده است.

یکی دیگر از اهالی اروندکنار در حالی که پوست آسیب دیده از نیش حشرات فرزند خردسالش را نشان می‌داد گفت:دیگر این منطقه برای اهالی قابل سکونت نیست.

ناهید احمدی افزود:از ترس حمله سگ‌های ولگرد و گزار فقط تا قبل از غروب آفتاب می‌توانیم از منزل بیرون بیایم و جرات بیرون آمدن از خانه بعد از غروب آفتاب را نداریم. 

یکی دیگر از اهالی نیز گفت:به دلیل بسته بودن ورودی نهرقصر و نهرمخزوم این ۲ نهر از فاضلاب پر شده اند که این امر سلامت اهالی را به خظر انداخته است.

سیداحمد موسوی با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان بهداشت و شهرداری اروندکنار به وضعیت بهداشتی مردم گفت:بوی تعفن و فاضلاب متصاعد شده از نهرهای قصر و مخزوم به حدی زیاد است که نمی توان از کنار آنها عبور کرد.

یک کشاورز اروندکناری نیز با ابراز نگرانی از وضعیت بسته بودن آب نهر مخزوم بر روی نخلستان‌ها منطقه گفت: ادامه این روند نخلستان‌ها را می‌خشکاند و کشاورزان نمی‌توانند محصولی برداشت کنند.

علی نصاری خواستار چاره‌اندیشی مسوولان ذیربط در این باره شد و اظهار داشت:تعریض پلی با اندازه چند متر عرض نهر قصر چقدر زمان می‌برد که با گذشت یک سال هنوز به پایان نرسیده است.

وی افزود:شورای اسلامی و شهرداری اروندکنار در این رابطه پاسخگوی مشکلات مردم نمی باشند.
نصاری اظهار داشت:زندگی و معیشت کشاورزان اروندکنار حاصل فروش خرما و سایر محصولات است اما با ادامه این روند و خشک شدن نهرها ، نخلستانها نیز آسیب دیده و محصولی برداشت

نمی شود.

این کشاورز اروندکناری از مسوولان شهری خواست اقدامی در این خصوص انجام دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اروندکنار در این خصوص گفت:با درخواست پیمانکار برای تعریض پل نهر قصر و نهر دایر مجبور به بستن ورودی آب به انهار شدیم.

سامی قبطانی گفت:متاسفانه منابع مالی برای تکمیل این پروژه در اختیار شهرداری اروندکنار قرار نگرفت و شهرداری توانایی پرداخت هزینه تکمیل پل را به دلیل نداشتن درآمد کافی ندارد.

وی افزود: از پیمانکار خواسته شده تا در مدت یک ماه نسبت به بتن ریزی بخشی از پل اقدام کند و پس از آن موانع ایجاد شده در مسیر جریان آب به این ۲ نهر برداشته خواهند شد.

بخشدار اروندکنار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت:بازدید میدانی به همراه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر از نهرقصر و نهرمخزوم انجام شد و مشکل اهالی از نزدیک مورد بررسی قرارگرفت.

صادق جلالی اظهار داشت:متاسفانه وضعیت بهداشتی در این ۲ نهر بسیار نامناسب است و از شهرداری خواسته شده تا هرچه سریعتر نسبت به روشن شدن وضعیت ادامه همکاری پیمانکار پروژه تعریض پل‌های نهر قصر و نهر مخزوم اقدام کند.

۱۳ نهر در محدوده شهر اروندکنار آبادان وجود دارد که در روزگاری نه چندان دور بیش از ۲ میلیون نخل خرما را به صورت طبیعی آبیاری می کردند. 

بخش اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبروی شهر فاو عراق قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار