تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۹۶۰۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زباله ، معضلی که شهروندان آبادانی را کلافه کرده‌است
   انباشت زباله در مناطق مختلف شهر آبادان این روزها به یک چالش زیست محیطی و معضل بهداشتی برای شهروندان آبادانی تبدیل شده‌است.

 انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی در مناطق حاشیه شهر از جمله ذوالفقاری، شطیط، جمشید آباد، سده، کفیشه و فیه آبادان بیشتر نمایان بوده و اهالی این مناطق با گله مندی از این وضعیت اظهار می دارند روزانه هنگام خروج از منازل با سطل های بزرگ زباله که مملو از زباله می باشند روبرو می شویم.

آبادان با جمعیتی بیش از ۲۵۰ هزار نفر روزانه بیش از ۱۶۰ تن انواع زباله خانگی و نخاله‌های ساختمانی در آن تولید می‌شود که جمع‌آوری نشدن به موقع آنها باعث انتشار بوی نامطبوع در فضای شهری شده است.

از سویی انباشت زباله‌های شهری در باکس‌های زباله در مناطق مختلف شهر موجب شده تا با وزش باد زباله ها در محیط شهری پراکنده شوند که آلودگی زیست محیطی را در پی داشته است.

یک شهروند ساکن کوی ذوالفقاری آبادان در این خصوص گفت: جمع‌آوری نشدن زباله‌ها در شهر آبادان به مشکلی جدی تبدیل شده است که بهداشت و سلامت همه را به خطر انداخته، بوی تعفن در بیشتر ساعت‌های روز به مشام می‌رسد و وجود سگ‌های ولگرد و گربه در اطراف باکس‌های زباله چهره شهر را خدشه‌دار کرده است.

علی نصاری اظهار داشت:جمع‌آوری زباله در این منطقه ساعت و زمان مشخصی ندارد و همین امر باعث سردرگمی مردم در بیرون گذاشته زباله‌های خانگی شده است.

وی افزود: مردم اگر زباله‌های خانگی خود را زودتر از ساعت اعلام شده بیرون از منازل بگذارند تاخیر متصدیان خدمات شهری باعث پخش شدن زباله‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های توسط حیوانات و یا افرادی که برای جمع آوری مواد بازیافتی کیسه‌های زباله‌ را پاره می کنند، می‌شود.

یک شهروندان ساکن منطقه سده آبادان گفت: از مسوولان شهرداری انتظار می‌رود این معضل را که ارتباط مستقیم با سلامتی شهروندان دارد جدی بگیرند چرا که عدم جمع آوری زباله‌ها سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

نیما کاظمی افزود: با اندک وزش باد زباله‌ها در خیابان ها و معابر شهری آبادان پراکنده شده و چهره شهر ار این بابت زشت شده است.

یکی دیگر از شهروندان آبادانی با گلایه از بی‌توجهی شهرداری نسبت به جمع‌آوری زباله‌های کوی فیه گفت: اگر  یکی از مسوولان شهرداری از این منطقه بازدید کند خواهد دید که مردم این منطقه با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند.

لیلا بیراتی اظهار داشت: شهر فوق العاده کثیف است و هر وقت به شهرداری مراجعه کردیم متولیان امر کمبود نیروی خدماتی را بهانه می کنند این در حالی است که شهر آبادان به خصوص در ساعت‌های پایانی شب با انباشت انبوهی از زباله‌ها مواجه است.

یکی از ساکنان منطقه جمشیدآباد آبادان ضمن اعلام نارضایتی از بوی نامطبوع زباله‌ها در این محله گفت: با استقرار باکس‌های زباله قرار بود وضعیت بهداشتی مناسب‌تری در خیابان و محلات آبادان ایجاد شود اما به دلیل جمع‌آوری نشدن زباله‌ها اکنون خود به معضلی بهداشتی برای شهروندان تبدیل شده اند.

فاطمه سنجری افزود: وقتی که سطل های زباله از سوی شهرداری تخلیه می شوند از خودروی حمل زباله ، پساب زباله در مسیر خیابان جاری می شود که این اتفاق سبب تشدید بوی تعفن در معابر شهری آبادان می شود.

عضو شورای شهر آبادان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: شهرداری در طول روز حداکثر سه بار نسبت به جمع آوری زباله اقدام می‌کند ولی به دلیل تولید بیش از حد زباله شاهد مقداری بی نظمی در جمع‌آوری زباله در سطح شهر هستیم.

حسن کمری سرانه تولید زباله در این شهر به ازای هر نفر را ۸۰۰ گرم بیان کرد و گفت: روزانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن زباله در شهر آبادان جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: روزانه و در ایام معمولی در آبادان ۱۸۰ تن زباله تولید می‌شود و در ایام تعطیل این مقدار به ۲۲۰ تن می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: جمع‌آوری زباله در ساعت مشخصی انجام می‌‎شود به شهروندان نیز اطلاع‌رسانی شده تا ساعت ۲۱ زباله‌‎های خود را در کیسه‎های در بسته بیرون از منازل قرار دهند.
حسین خلف‌دریس از شهروندان خواست تا زباله‌ها را در ساعت مشخص شده بیرون از منازل قرار دهند تا شهرداری مجبور نباشد در ۲۴ ساعت چند بار زباله‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کند.
معاون خدمات شهری شهرداری آبادان گفت: در آبادان روزانه ۱۰۰ تا ۱۸۰ تن زباله خانگی تولید می‌شود که این آمار بسیار بیشتر از استاندارد می‌باشد هر چند که شهرداری روزانه سه بار زباله‌گیری را در سطح شهر انجام می دهد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار