تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۹۶۰۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختلاف نظر در نحوه اجرای طرح بازآفرینی تعامل شهر و بنادر آبادان و خرمشهر
  اجرای طرح بازآفرینی تعامل شهر  و بنادر آبادان و خرمشهر در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر رای نیاورد و برای بررسی کارشناسی مجدد به کارگروه های شهرستانی ارجاع داده شد.

به گزارش ایرنا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان شنبه در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر که با موضوع بررسی مطالعه طرح بازآفرینی تعامل شهر و بنادر آبادان و خرمشهر در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهاداشت: سوالات جدی در رابطه با اجرای این طرح وجود دارد و بخش زیادی از توضیحات ارائه شده از سوی مشاور طرح کلی است.

فاضل عبیات با بیان اینکه  حمایت از این طرح ضروری است اما در هنگام اولویت بندی پروژه‌های عمرانی باید مشارکت و هم‌اندیشی صورت بگیرد، افزود: بر همین اساس لازم است که از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان برخی مسائل مورد توجه قرار بگیرد.

وی مطالعات صورت گرفته برای اجرای طرح بازآفرینی تعامل شهر و بندر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی استراتژی‌های خود را از طریق این مطالعات تدوین کرده و قصد دارد به واسطه آن، پروژه های عمرانی متعددی را اجرا کند.

اجرای طرح بازآفرینی تعامل شهر  و بنادر با طی کردن فرآیندهای قانونی

این مقام مسئول در استانداری خوزستان یادآور شد: با این وجود نیاز است که اجرای این پروژه ها از طریق فرآیندهای قانونی، علاوه بر اینکه بررسی می‌شوند برای آنها اولویت تعیین شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان یادآور شد: در این طرح به مسائلی مانند راه‌های دسترسی نیز اشاره شده که در راستای اخذ مجوزهای قانونی، لازم است شورای ترافیک و یا حتی کمیته ایمنی راه‌ها درباره آنها اظهارنظر کند.

عبیات به تغییر ساختار شورای برنامه ریزی استان از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: طرح این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان بعد از انجام بررسی‌های لازم در کارگروه امور زیربنایی با حضور دستگاه‌ها و نهادهای درگیر با موضوع محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: طی کردن مراحل قانونی و اخذ مصوبه کارگروه امور زیربنایی و در نهایت طرح در شورای برنامه ریزی استان می‌تواند تا حدودی از دغدغه‌های به وجود آمده را برطرف کند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان تاکید کرد: همچنین به موازات آن، اگر مجوزهایی هم از سوی شورای ترافیک، کمیسیون ایمنی راه‌ها و یا کمیته سیما و منظر شهری نیاز باشد، باید فرآیندهای آنها طی شود.

ضرورت ایجاد فرآیندهایی مشخص بین بنادر و مدیریت شهری

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان همچنین در بخش دیگری از این نشست، اظهارداشت: سوال اساسی که جود دارد این است که آیا منظور از این طرح، تعامل بین بندر و شهر است و یا شهر باید با بندر در تعامل باشد.

حبیب الله آصفی ادامه داد: نکته بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چه اقتضائاتی بین بندر و شورای شهر این بنادر درنظر گرفته شده و به همین دلیل باید تاکید کرد که اختلافات بلند مدتی بین نهادهای حکومتی و شوراهای شهر در مسائل اجرایی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه شوراها همواره مدعی امورات شهری هستند، گفت: در این طرح باید تناسبات فی مابین حل شود؛ به این خاطر که اجرای این طرح باعث افزایش توقعات شوراها خواهد شد.

آصفی تصریح کرد: به واسطه حضور و فعالیت‌های نفتی در خوزستان، همواره این استان به عنوان یک استان که دارای اقتصاد دولتی است شناخته شده و به همین دلیل مجموعه‌های نفتی همیشه زیر سوال هستند.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان تاکید کرد: برای اینکه این سرنوشت برای حوزه دریانوردی و بندری استان پیش نیاید، نیاز است تا در هر صورت فرآیندی مشخص بین بنادر و مجموعه مدیریت شهری به وجود بیاید.

وی افزود: نبود تناسب بین شورا و توقعات باعث شده در شرایط فعلی، این نقش واسطه بین بندر و نقش عمومی بین شهر و بندر را معمولا فرمانداران تعیین کنند.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان همچنین اجرای این طرح را همراه با تناقض‌های مختلف بین حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانست.

طرح بازآفرینی، تعامل قابل توجهی بین بندر و شهر خرمشهر را نشان نمی‌دهد

فرماندار خرمشهر همچنین در این نشست با بیان اینکه از بین چهار پروژه تعریف شده درطرح بازآفرینی تعامل شهر  و بندر، تنها به جز یک پروژه عمرانی، شهر را دربر نمی‌گیرد، گفت: مابقی طرح‌ها متوجه موضوعات بندری است و ارتباطی با حوزه شهری ندارند.

محمد حیدری بر اجرای روشن تفاهم نامه اجرای این طرح که می‌تواند شهر خرمشهر را نیز از نظر خدمات شهری مورد توجه قرار دهد، تاکید کرد و گفت: در هر صورت این بندر است که از زیرساخت های شهری استفاده می‌کند و در این طرح منافع بندر بیش از هرچیزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: آنچه امروز سیمای شهر را ممکن است برهم زده باشد، حمل و نقل متاثر از فعالیت‌های بندری است.

محل تمرکز منابع درآمدی طرح بازآفرینی تعامل شهر و بندر 

مدیرکل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان همچنین در این نشست با طرح این سوال که منافع درآمدی این طرح متمرکز است یا منطقه ای، گفت: استان خوزستان از ظرفیت و شرایط مستعدی در حوزه بندری برخوردار است اما طی سال‌های گذشته به اندازه کافی از آنها استفاده نشده است.

رضا نجاتی ادامه داد: طرح بازآفرینی تعامل شهر  و بندر در استان قطعا ثمرات و دستاوردهای قابل توجهی برای خوزستان در پی خواهد داشت و باید اجرای آن در حوزه های مختلف مورد حمایت قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود استعدادهای دریایی و شرایط آب و هوایی مستعد به منظور جذب گردشگر، گفت: به رغم همه این داشته‌ها، ولی تاکنون نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید از ظرفیت‌های موجود در زمینه های آب، دریا و بنادر استفاده کنیم.

مدیرکل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان اجرای این طرح را شروع خوبی برای استان دانست و گفت: در این بین لازم است که هم شهر و هم بندر مکمل یکدیگر باشند تا شاهد تاثیرات مثبتی در حوزه‌های اقتصادی و خدمات شهری باشیم.

طرح‌های مربوط به موضوعات شهری بایدابتدا در سطح شهرستان بررسی شوند

فرماندار آبادان با اشاره به اینکه طرح بازآفرینی تعامل شهر و بندر می‌تواند برای استان و بخصوص شهرهای بندری دستاوردهای مناسبی را به همراه داشته باشد، گفت: اما این درحالی است که نگاه توسعه‌ای به شهر بدون درنظرگرفتن اینکه فرماندار یک شهرستان در جریان آن باشد، موضوع عجیبی است.

زین العابدین موسوی با بیان اینکه این طرح قبل از هرچیز باید در شهرستان مورد بررسی قرار می‌گرفت، گفت: علاوه بر این نیز در نگاه توسعه‌ای باید بافت شهر، مسائل امنیتی، سیاسی و عمرانی و دیگر ضرورت ها را درنظر بگیریم.

هزینه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی سازمان بنادر در خارج از حریم بنادر خوزستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه برای بررسی این طرح‌ها از فرمانداران شهرهای بندری دعوت شده بود، گفت: در این رابطه مکاتبات و صورت‌جلسات مربوطه نیز موجود است و هرکدام از اعضا لازم بدانند، اسناد مروبط به آن را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

عادل دریس ادامه داد: بعضی از خدماتی که از سوی سازمان بنادر کشور در حال ارائه هستند برای استان خوزستان مسبوق به سابقه نیست و به عنوان مثال می‌توان به جاده کمر بندی بندر امام که با اعتباری بالغ بر ۷۱۰ میلیارد ریال آغاز شده، اشاره کرد.

وی افزود: پیش از این پروژه، زیرساخت‌های درون شهری بخاطر تردد وسایل نقلیه سنگین دچار آسیب می‌شدند ولی در حال حاضر پروژه کمربندی بندر امام تا کنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان همچنین ارزش پروژه‌های در حال اجرای این اداره کل در خارج از حریم بنادر را مبلغی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز پروژه‌های متعدد دیگری در شهرهای بندری آبادان و خرمشهر نیز در حال اجرا هستیم.

دریس با اشاره به اینکه پروژه‌های این اداره کل در راستای تعامل شهر و بندر است، گفت: در همین راستا ۱۶ پروژه برای حوزه‌های شهری و بندری که اجرای آنها در طول مدت زمان کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند، تعریف شده است.

وی ادامه داد: در نهایت بررسی این طرح مجدد در شهرهای بندری استان انجام خواهد شد تا ابعاد مختلف پروژه‌ها با حضور مسئولان شهری مورد بررسی قرار بگیرد.

اداره کل بنادر نمی تواند پروژه های غیر مرتبط شهری را اجرا کند

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ارجاع طرح بازآفرینی شهر و بندر به شهرستان‌های مربوطه به معنی اجرای پروژه‌های غیر مرتبط با موضوعات بندری نیست، اظهارداشت: فرمانداران توجه داشته باشد که تامین منابع مربوط پروژه‌هایی که در قالب این طرح تعریف می‌شود باید با مسائل بندری در ارتباط باشند.

غلامرضا شریعتی به اجرای پروژه کمربندی بندرامام با اعتباری بالغ بر۷۱۰ میلیارد ریال اشاره‌کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه تسریع در حمل و نقل کالاهای تخلیه شده از بندر است.

بر اساس این گزارش، مطالعه طرح بازآفرینی تعامل شهر شهر و بندر در شمال و جنوب کشوراز ابتدای سال گذشته آغاز کرده که سازمان بنادر و دریانوردی کشور این اقدام را در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود و برای ۱۵ بندر همجوار با ۱۲ شهر در دست انجام دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار