تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۹۶۱۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره‌برداری از پالایشگاه بیدبلند باحضور رییس‌جمهوری در اسفند
 استاندار خوزستان گفت: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اواخر اسفند امسال برای بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس و پروژه جمع‌آوری فلرهای نفتی به خوزستان سفر می‌کند.

 غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث پالایشگاه گاز بیدبلند ۳.۲ میلیارد دلار ، معادل ۲ فاز پالاشگاه پارس جنوبی است.

وی با بیان اینکه پروژه جمع‌آوری فلرهای نفتی در خوزستان از دیگر برنامه‌های سفر رییس جمهوری به این استان است گفت: برای جمع‌آوری  این فلرها  به ۳.۲ میلیارد دلار اعتبار نیاز است که هم اکنون یک میلیارد دلار اختصاص یافته است.

پالایشگاه بیدبلند در بهبهان با تامیـن سرمایه از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صندوق توسعه ملی و کنسرسیوم بانک ‌های ایرانی به عاملیت بانک سپه در دست احداث است. آذر سال ۱۳۹۵، مجـوز مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار از تسـهیلات ارزی صنـدوق توسـعه ملی اخذ شد. همچنیـن اعتبار اسناد بخـش پالایشـگاه بـه مبلغ ۹۴۳ میلیـون یورو گشایش یافت و اعتبـار مذکور از دی همان سال فعال شد. این پروژه در جنوب شرقی خوزستان آماده بهره‌برداری شده است.

همچنین براساس اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، ۵۰ تا ۵۵ درصد آلودگی هوای اهواز ناشی از سوختن فلرهای نفتی است.

۱۵ مشعل (فلر) در نزدیکی محدوده شهر اهواز، ۲۹ مشعل در حریم شهر اهواز و ۸۲ مشعل در محدوده شهرستان اهواز وجود دارد که ۶۵ مشعل مربوط به شرکت نفت و گاز کارون و ۲۲ مشعل مربوط به شرکت نفت و گاز مارون است.

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه تعداد جلسات برگزار شده شورای سلامت خوزستان کم است ادامه داد: تا پایان امسال باید چهار جلسه دیگر برگزار شود تا تعداد جلسات به ۱۲ نشست برسد.

شریعتی افزود: مدیران صنایع زمانی که در این شورا دعوت می‌شوند باید حضور یابند و در خصوص حضور نیافتن آنها در این جلسه به آنها تذکر داده می‌شود.

وی گفت: مدیران کل دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولیان سلامت در خوزستان باید در نشست این شورا حضور یابند و وضعیت سلامت و بهداشت استان باید برای آنها اهمیت داشته باشد.

استاندار خوزستان در ادامه با تاکید بر لایروبی هرچه زودتر مناطق مختلف شهرستان کارون بیان کرد:شهرداری‌ها باید برای انجام عملیات لایروبی در این منطقه ورود کنند.

وی با اشاره به مشکل تخلیه فاضلاب منطقه درویشیه شهرستان کارون بیان کرد: طرح توسعه و مناسب سازی ایستگاه پمپاژ و تخلیه فاضلاب این منطقه باید تا سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد تا مشکل دفع فاضلاب در این منطقه برطرف شود.

خوزستان جزو هشت استان ناامن غذایی است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز بیان کرد: خوزستان جزو هشت استان کشور با ناامنی غذایی است که ارتباطی با نوع محصولات کشاورزی تولیدی و یا فقر معیشتی ندارد.

محمدصادق کریمی کیا ادامه داد: نوع مصرف مواد غذایی در خوزستان به مباحث فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی مردم مربوط است.

وی ادامه داد: برای بهبود شرایط مصرف مواد غذایی در خوزستان باید فرهنگ‌سازی لازم انجام شود تا مردم از مواد غذایی مضر کمتر استفاده کنند.

نانواها از آرد سبوس‌دار استفاده نمی‌کنند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: نانواها در خوزستان حتی برای پخت نان‌های سنتی از آرد سبوس‌دار  استفاده نمی‌کنند.

وی گفت: نان از موادغذایی پر مصرف است و برای استفاده از آرد سبوس‌دار در نانوایی‌ها باید مصوبه‌ای در این شورا تصویب شود تا این مهم در سطح نانوایی‌ها اجرایی شود.

کریمی کیا ادامه داد: در شورای سلامت کمتر به امنیت غذایی پرداخته می‌شود و بیشتر به موضوعات محیط زیستی و بهداشتی پرداخته می‌شود.

بیشترین آمار مرگ‌های زودرس در شهرهای کنار تاسیسات شرکت نفت است

نماینده سازمان های مردم نهاد خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: آماری که مرکز بهداشت از میزان مرگ‌های زودرس در خوزستان ارایه کرده بیشتر در شهرهایی است که شرکت نفت در مجاورت این مناطق فعالیت دارد.

سیروس داوودی در ادامه با اشاره به بحث برداشت سبز از مزارع نیشکر خوزستان بیان کرد: در سال ۹۰ مصوب شده بود که از آتش زدن مزارع نیشکر جلوگیری شود و لازم است که شرکت توسعه نیشکر خوزستان آماری ارایه دهد که از سال ۹۰ تاکنون چه میزان از مزارع خود را برداشت سبز انجام داده است.

وی گفت: برای امنیت غذایی هرچه بیشتر مردم نیاز است که بازارچه‌هایی از محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک برپا شود تا فرهنگ استفاده از این محصولات نیز ترویج یابد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار