تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۹۶۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت استان مطرح کرد:
ارقام و اعداد سرانه مطالعه مبنای علمی درستی ندارند
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: بسیاری از ارقام و اعدادی که درباره سرانه مطالعه در کشور و استان داده می شود، مبنای علمی ندارند و درست نیستند.

  منصور کوهی رستمی ظهر امروز در دیدار با ناشران و فعالان فرهنگی کتاب با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار کرد: با بازدیدی که از نمایشگاه کتاب خوزستان داشتم و با آمار و ارقامی که مسئولان اداره کل ارشاد اعلام کردند نشان می‌دهد که طی دو سه ساله گذشته میزان استقبال از نمایشگاه کتاب از نظر حجم حضور مردم و خرید کتاب افزایش یافته است.

وی افزود: داده‌های آماری ما در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان نشان می‌دهد که طی سه سال گذشته آمار مراجعه به کتابخانه‌های عمومی خوزستان و امانت کتاب افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به آمار امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان از سال ۹۶ تا ۹۸، یادآور شد: در سال ۹۸ در استان ۸۵۰ هزار امانت داشتیم اما در سال ۹۷ این رقم به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار امانت رسید.

کوهی رستمی ادامه داد: این در حالی است که طی ۶ ماهه نخست سال ۹۸ بیش از ۸۰۰ هزار امانت در مجموعه کتابخانه‌های عمومی خوزستان به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: کنار هم گذاشتن این دو واقعیت بیانگر افزایش گرایش مردم به سمت کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه اتفاقات متعددی در این حوزه افتاده است، ادامه داد: طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۴ کتابخانه عمومی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه شده است.

کوهی رستمی تصریح کرد: اگر همگرایی و هم‌فکری بین دستگاه‌های فرهنگی استان و دستگاه‌های متولی حوزه «فرهنگ» و «کتاب» و «کتاب‌خوانی» رخ دهد توسعه بیشتری در راستای فرهنگی رخ می‌دهد و برنامه‌های تأثیرگذارتر و بهتری در حوزه «کتاب‌خوانی» ارائه می‌شود.

وی افزود: اگر در نمایشگاه کتاب بخش‌های جانبی متنوع‌تری شرکت می‌کردند قطعاً اثرگذاری نمایشگاه کتاب می‌توانست بیشتر باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با انتقاد از آمار سازی های نادرست در زمینهٔ «کاهش سرانه مطالعه» در خوزستان تصریح کرد: بسیاری از اعداد و ارقامی که درباره سرانه مطالعه اعلام می‌شود مبنای علمی ندارد و عمده این اعداد بر اساس روش‌های پیمایشی به دست می آیند که در کشور این سبک تحقیق نظام و قانونمند نیست.

کوهی رستمی گفت: اگر بخواهیم میزان دقیق سرانه مطالعه را در کشور و خوزستان به دست آوریم ابتدا باید به تعریف درستی از مطالعه برسیم.

وی ادامه داد: نسبت به سال‌های گذشته حوزه «کودک و نوجوان» در نمایشگاه کتاب خوزستان ورود بیشتری داشت و ناشران کودک فعال‌تر بودند و در این حوزه اتفاق خوبی افتاده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به علت غیبت این نهاد در چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان یادآور شد: به علت کمبود فضا و برگزاری سه رویداد هم‌زمان نتوانستیم در نمایشگاه کتاب خوزستان در سال جاری حضور داشته باشیم.

کوهی رستمی افزود: یکی از شاخص‌های بین المللی در حوزه «کتاب» افزایش و تسهیل دسترسی مردم به کتاب است و نمایشگاه کتاب هم به دلیل تسهیل دسترسی مردم به کتاب بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به اهدای ۱۵۰ میلیون تومان کتاب توسط یکی از مؤسسات کمک آموزشی به کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: امسال به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم خریدی از نمایشگاه کتاب خوزستان داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به برنامه‌های این نهاد تا پایان سال توضیح داد: تا پایان سال ۹۸ دو کتابخانه سمالی و جنت مکان شهرستان گتوند افتتاح می‌شود.

کوهی رستمی ادامه داد: همچنین در اسفندماه امسال پویش اهدای کتاب را برگزار می‌کنیم که از مردم خواهیم کتاب‌هایی را که نیاز ندارند به ما هدیه دهند.

وی بیان کرد: جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی» هم برگزار می‌شود و منتظر تأمین اعتبار آن هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان گفت: کتابخانه دیجیتالی استان نیز در مرحله تأمین اعتبار قرار و ۶ میلیارد تومان اعتبار برای شروع کار نیاز دارد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار