تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۹۶۱۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد:
لزوم جلوگیری از ورود "کرونا" در مبادلات خوزستان و چین
  مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اپیدمی کرونا گفت: با قرنطینه‌ای که در فرودگاه اهواز انجام شده، تاکنون موردی از این ویروس نداشته‌ایم اما با توجه به اینکه در خوزستان در حوزه‌های مختلف ارتباط و مبادلات زیادی با کشور چین داریم، انتظار می‌رود در این خصوص توجه بیشتر و مدیریت شود.

کیامرث حاجی‌زاده در هشتمین جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در بحث آلودگی هوا به ویژه در اهواز جلسات متعددی برگزار شد و پس از بحران بهمن‌ماه ۹۵ فعالیت‌ها در زمینه کنترل آلایندگی‌های هوا در اهواز و شهرهای صنعتی افزایش یافت.

 وی با اشاره به طرح گزینه تاثیر درختان کنوکارپوس در بروز تنگی نفس در شهروندان اهوازی افزود: در خصوص مساله کنوکارپوس بحث‌هایی بود و همه تقصیرها را گردن این موجود انداختند. همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز کنوکارپوس را در زمینه حملات تنفسی پس از نخستین باران پاییزی، برجسته کردند و سایر منابع آلودگی که اصلی‌ترین منابع بودند را رها کردند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: پس از جلسات مکرر با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در ردیف بودجه نفت برای بحث فلرهای نفت و گاز اعتباری گذاشته شد و برخی پروژه‌ها نیز اجرا شد که اکنون وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است. در گذشته مناطق نفت‌خیز جنوب زیر بار اینکه بیشترین منبع آلودگی است، نمی‌رفت.

حاجی‌زاده بیان کرد: این در حالی است که شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر به علت سبزینگی که ایجاد می‌کنند، دو برابر دی‌اکسید کربنی که در زمان سوزاندن به هوا می‌دهند، از هوا دی‌اکسید کربن پس می‌گیرند. یعنی در مجموع سود ناشی از صنایع نیشکر بیشتر از ضرر آن است.

وی عنوان کرد: همچنین صنایع نیشکر در زمینه کنترل گرد و خاک بسیار کمک کردند. اگر این صنایع نبودند، مناطق زیادی از خوزستان تحت تاثیر کانون‌های ریزگرد قرار می‌گرفتند و باید میلیاردها تومان برای کنترل کانون‌ها هزینه می‌کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: در گذشته برداشت سبز شرکت‌های نیشکر ۱۰ درصد بود که اکنون به ۳۰ درصد رسیده است. انتظار می‌رود طبق توافق انجام شده، میزان برداشت سبز به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: اصلی‌ترین منبع آلودگی در اهواز وجود چند کارخانه در اهواز است. میزان کنوکارپوس‌های کشت شده در دزفول بیشتر از آبادان و خرمشهر است اما تعداد مراجعه‌کنندگان با عارضه تنفسی پس از نخستین بارش پاییزی در این شهرها بیشتر از دزفول است و شاهد این مشکلات در دزفول نیستیم. کنوکارپوس بی‌تقصیر نیست اما یک مولفه است و مولفه‌های دیگر با این مولفه ترکیب می‌شوند و شاهد این مشکلات پس از نخستین بارش در شهرهای صنعتی هستیم.

وی با اشاره به اختلاف‌نظر موجود بین دستگاه‌ها در زمینه علت مشکلات بیماران تنفسی پس از نخستین بارش پاییزی بیان کرد: طرح تحقیقاتی جامعی در آموزش و پژوهش ستاد مدیریت بحران ارائه و این طرح مصوب شده است. بر اساس این طرح، سهم آلاینده‌ها مشخص می‌شود و بر اساس آن، دستگاه‌ها مکلف می‌شوند کنترل آلایندگی در خوزستان را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: مشکلات اساسی در حوزه حمل و نقل نیز وجود دارد. ماشین‌آلات ما قدیمی شده‌اند. در دو سه سال اخیر همه تیر و کمان‌مان را به سمت کنوکارپوس گرفته بودیم و جامعه به ما می‌خندد.

حاجی‌زاده با اشاره به اپیدمی کرونا بیان کرد: اپیدمی کرونا به سمت پاندومی و جهانی شدن حرکت می‌کند. با قرنطینه‌ای که در فرودگاه اهواز انجام شده، تاکنون موردی از این ویروس نداشته‌ایم اما با توجه به اینکه در خوزستان در حوزه‌های مختلف ارتباط و مبادلات زیادی با کشور چین داریم، انتظار می‌رود در این خصوص توجه بیشتر و مدیریت شود.

وی هشدار داد: در هر مرحله پیشگیری باید قرنطینه‌های‌مان را قوی کنیم. در حال حاضر دو سه شهر چین قرنطینه شده‌اند که اگر از ورود این ویروس جلوگیری نکنیم، قطعا در کشور ما که بحران‌های زیادی داریم، مشکلات زیادی خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به آبگرفتگی‌های ناشی از بارندگی‌های روز گذشته گفت: با بارندگی بین ۱۸ تا ۲۰ میلی‌متری روز گذشته در اهواز، در برخی مناطق شاهد پس‌زدگی فاضلاب و مشکلات آب‌گرفتگی هستیم که باید آهک‌پاشی در مناطق مورد نظر انجام شود.

وی بیان کرد: متغیر بودن دمای هوا، زمینه را برای رشد باکتری و آلودگی هوا فراهم می‌کند که باید به این موضوع توجه شود. همچنین تلاش‌ها برای کنترل و حذف میزان آلاینده‌ها در خوزستان و اهواز باید ادامه داشته باشد. شرکت ملی نفت‌خیز جنوب باید تعهدات خود را در این زمینه انجام دهد و در چنین جلساتی حضور پیدا کند و از طرح‌های در دست اجرا دفاع کند زیرا اهمیت دادن به سلامت مردم جزو اولویت‌های ما است. انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌ها و طرح تحقیقاتی که انجام خواهد شد، میزان سهم هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار