تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۹۶۱۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات فنی تولید نفت، در کمین سلامت خوزستانی‌ها
  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ۸۰ درصد نفت تولیدی کشور در خوزستان تولید می‌شود و به دلیل مشکلات فنی و عملیاتی که در راستای تولید بهینه نفت ایجاد می‌شود، گازهای زیادی در هوا منتشر می‌شود، گفت: آلاینده‌های فسیلی با توجه به ماهیتشان می‌توانند بیماری‌های مزمن که زمان‌بر هستند را برای مردم خوزستان در پی داشته باشند.

محمدجواد اشرفی در هشتمین جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری برگزار شد، با اشاره به آلودگی هوای خوزستان اظهار کرد: منابع متعدد و ثابت آلودگی هوا در خوزستان وجود دارند و صنایع و فعالیت‌های کشاورزی، جزو منابع ثابت عامل آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

  وی افزود: ۸۰ درصد نفت تولیدی کشور در خوزستان تولید می‌شود و به دلیل مشکلات فنی و عملیاتی که در راستای تولید بهینه نفت ایجاد می‌شود، گازهای زیادی در هوا منتشر می‌شود. آلاینده‌های فسیلی با توجه به ماهیتشان می‌توانند بیماری‌های مزمن که زمان‌بر هستند را برای مردم خوزستان در پی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همچنین شرکت‌های بزرگی مانند شرکت فولاد خوزستان و شرکت کربن ایران و ۲۴ پتروشیمی بزرگ در خوزستان وجود دارند که بخشی از آنها تاثیرات نامطلوبی بر وضعیت هوا دارند. به طور مثال پتروشیمی رازی ماهانه در زمانی که مشکل فنی دارد، حجم قابل توجهی آمونیاک در هوا منتشر می‌کند و مردم ماهشهر از این مساله رنج می‌برند.

اشرفی بیان کرد: فعالیت‌های مربوط به صنایع نیشکر نیز به دلیل نوع برداشت موجب آلودگی می‌شود. بالغ بر ۷۰ درصد برداشت نیشکر، به صورت سوزاندن انجام می‌شود و حجم قابل توجهی دود در هوا منتشر می‌کند.

وی افزود: مقرر شده بود که درصد برداشت سبز در صنایع نیشکر افزایش یابد که به دلیل مسائل مختلف، اعمال تحریم‌ها و عدم واردات ماشین‌های کشاورزی، برداشت سبز با کندی انجام می‌شود و همچنان شاهد این روند هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: منابع آلاینده متحرکی نیز در خوزستان به ویژه اهواز وجود دارند که بیشترین منابع متحرک به فعالیت خودروها مربوط می‌شود. به دلیل کیفیت تولید خودروها و نداشتن استاندارد لازم، شاهد آلودگی هستیم. به دلیل بحث مالی شرکت‌های خودروسازی، طرح اسقاط خودروهای فرسوده نیز مغفول مانده است و هنوز شاهد فعالیت خودروهای فرسوده هستیم که حجم قابل توجهی از آلاینده‌ها را به دلیل بدسوزی وارد هوا می‌کنند.

اشرفی با اشاره به پایین بودن کیفیت بنزین بیان کرد: در خوزستان کیفیت بنزین نامطلوب است و بنزین یورو ۴ که حداقل استانداردهای روز دنیا را دارد کمتر از ۴۰ درصد در خوزستان توزیع می‌شود. به دلیل این موضوع نیز شاهد آلودگی هوا ناشی از فعالیت خودروها و وسایل نقلیه هستیم. گوگرد موجود در سوخت‌ها نیز چهار برابر استاندارد است.

وی تصریح کرد: سامانه یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها نیز مغفول مانده است و کنترلی بر خودروها انجام نمی‌شود. بر اساس طرح جامع کنترل آلودگی هوا، سهم صنایع در آلودگی هوای اهواز ۷۰ درصد و سهم منابع متحرک که همان خودروها هستند،  ۲۸ درصد بوده است. البته بر اساس مطالعات جدید که در قالب سیاهه انتشار اهواز انجام شده، این رقم در حال تغییر است و نقش خودروها در آلودگی هوا بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار