تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۶۲۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عامل انفجارهای گاز، انسانی است نه زیرساختی/ارایه وام به آبادانی‌ها برای گازکشی
 مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه در بحث گاز در استان شرایط و شبکه پایداری داریم و هیچ گاه قطعی گاز نداریم، گفت: در حوادث مختلف همچون سیل تنها سازه‌ای که پایدار ماند و هیچ قطعی نداشت، گاز بوده که این مهم حاصل تلاش نیروهای شرکت گاز و استانداردهای اجرا است.

عبداله ابول‌پور با بیان اینکه شرکت گاز خوزستان، اولین شرکت گازی در کشور است و عملا از سال ۱۳۴۶ کار خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد از گاز مصرفی در استان توسط صنایع و ۴ درصد در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این هم خوب است و هم تهدید. تهدید از این بابت که ما در صنعت‌مان وابستگی به گاز را داریم و برخی صنایع، سوخت جایگزین ندارند بنابراین هر تصمیم و مساله‌ای در جریان تامین گاز صنایع، ریسک بالایی دارد.

وی با بیان اینکه شرکت گاز خوزستان ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را تامین می‌کند، افزود: بخش صنعت ما در حال توسعه است و تا چشم‌انداز ۱۴۰۱ - اگر نیروگاه غرب کارون با تمام ظرفیت وارد مدار شود و نیروگاه اندیمشک و طرح توسعه پتروشیمی ماهشهر محقق شود- ما به عنوان مصرف‌کننده بزرگ کشور خواهیم بود و به مرز ۲۹ میلیارد مترمکعب مصرف گاز در سال خواهیم رسید.

مصرف گاز در خوزستان بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب است

ابول‌پور تصریح کرد: وقتی منابع تولید گاز مشکل پیدا کند و تولید کم شود، به تبع آن، اولویت گازرسانی به مردم داده می‌شود و به این ترتیب گاز صنایع کاهش می‌یابد. این مساله باعث می‌شود هزینه‌های سرباره صنعت بالا برود و از آنجایی که بعضی از صنایع ما سوخت جایگزین ندارند، هر تصمیمی در مورد گاز برای این بخش‌ها پیامدهایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان عنوان کرد: در هیچ جای دنیا گازرسانی به این صورت انجام نمی‌شود که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا شهرها را کامل گازرسانی کنند و در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد و این جزو برکات جمهوری اسلامی است.

وی در خصوص وضعیت گازرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان گفت: در حال حاضر گازرسانی شهری در استان از ۹۹ درصد گذشته است و در مرز ۱۰۰ درصد هستیم و فقط اندیکا مانده است که ان‌شاءالله تا پایان سال گازرسانی می‌شود و گازرسانی به بخش روستایی نیز از ۸۳ درصد گذشته است.

گاز در خوزستان شرایط پایداری دارد

ابول‌پور با بیان اینکه مصرف گاز در استان بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب است، افزود: خوزستان چون هم تولیدکننده است و هم برای انتقال گاز یک کریدور است -یعنی خطوط سراسری گاز از خوزستان می‌گذرد- در طرح جامع خوزستان کلیه شهرهای استان به لحاظ تامین گاز به صورت رینگ هستند و خطوط پایدار دارند تا مشکل قطعی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بحث گاز در استان شرایط و شبکه پایداری داریم و هیچ‌گاه قطعی گاز نداریم، گفت: در حوادث مختلف همچون سیل تنها سازه‌ای که پایدار ماند و هیچ قطعی نداشت، گاز بوده که این مهم حاصل تلاش نیروهای شرکت گاز و استانداردهای اجرا بوده است.

رویکرد برندینگ و خدمات به جای توسعه

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای افزود: در شرایط بهره‌مندی ۹۹ درصدی مناطق شهری و ۸۳ درصدی مناطق روستایی استان از نعمت گاز، دیگر بحث توسعه و چشم‌انداز معنا ندارد پس باید به سمت برندینگ و خدمات برویم. از سال گذشته که این سمت را عهده‌دار شدم، شعار و چشم‌انداز شرکت را سمت برندینگ تغییر دادم و هدف ما این است که به تحسین برانگیزترین شرکت در ارایه خدمات تبدیل شویم و بتوانیم در زمینه شاخص‌های فرآیندی و عملکردی با دیگر شرکت‌های تولیدی و خدماتی کشور رقابت کنیم.

راه‌اندازی دفتر دائمی پژوهش گاز در دانشگاه شهید چمران اهواز

ابول‌پور با اشاره به راه‌اندازی دفتر پژوهش شرکت گاز در دانشگاه شهید چمران اهواز و اینکه بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای این دفتر هزینه شده است، گفت: ارتباط خوبی بین این دفتر دائمی و دانشجوها و شرکت گاز برقرار شده است و دانشجویان اگر بخواهند طرحی را در این مرکز ثبت کنند، پروسه‌های لازم برای ثبت بسیار سریع انجام می‌شود و آماده هستیم در این دفتر از تمام نقطه‌نظرات و طرح‌های پیشنهادی دانشجویان در بحث پژوهش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین قرار است همین امسال در ۲۹ بهمن ماه که روز اقتصاد مقاومتی است، نمایشگاهی را برگزار کنیم. این نمایشگاه با هدف ارایه نیازمندی‌های شرکت گاز خوزستان در زمینه‌های مختلف کاری از فرآورده‌ها و ابزار و شیرآلات مصرفی و ... برگزار می‌شود و از تمامی صنعتگران می‌خواهیم که در این نمایشگاه شرکت کنند و استقبال شود و ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

عامل انفجارهای گاز، خطای انسانی است نه زیرساختی

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در خصوص وقوع انفجارهای گاز در سطح خوزستان گفت: انفجار گاز در بخش مشترکین و در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و استان خوزستان به لحاظ این اتفاقات و انفجارها در کشور رتبه ۱۸ را دارد، یعنی ۱۷ استان هستند که خطرات و حوادث بالاتری نسبت به استان خوزستان دارند.

وی افزود: نقطه تحویل گاز شرکت، شیر خروجی رگلاتور است و تعهد ما تا درب خانه مشترکین است و بعد از آن جزو محدوده استحفاظی مشترک و حفظ امنیت آن مربوط به خود مشترک است که البته پایش و بازرسی این بخش بر عهده سازمان نظام مهندسی است. زمانی که ما این حوادث را تحلیل می‌کنیم، خطای انسانی در کار است نه خطای زیرساختی. انشعابی که کار شده، درست است و سیستم گازرسانی پایش و تست شده و مشکل و نقص در خانه است.

طرح راه‌اندازی سیستم هشدار خطرات گازی در منازل

ابول‌پور با اشاره به مرگ و میرهایی که در اثر نشت گاز CO۲ و CO در محیط رخ می‌دهد و تحت عنوان مرگ خاموش معروف است، گفت: ما بخاری بدون دودکش را به هیچ جایی توصیه نمی‌کنیم و هیچ جا هم تبلیغ آن نمی‌شود اما با این وجود مردم استفاده می‌کنند. حتی بهترین بخاری‌های کشور در فضایی که گرما به صورت تابشی است فقط ۷۰ درصد گازهای حاصل از سوختن را از طریق دودکش خارج می‌کنند و در واقع ۳۰ درصد سوخت در فضا و محیط پخش می‌شود. در این شرایط حذف اکسیژن رخ می‌دهد که در نهایت منجر به مرگ و میر می‌شود.

وی افزود: در این زمینه پروژه بزرگی را در دست داریم و با اداره‌کل استاندارد و اعضای کمیسیون انرژی نیز صحبت‌هایی شده است که بتوانیم این ساختار را درست و منازل را به سنسور هشدار مجهز کنیم. ادوات این طرح را داریم و این کار در شهرهای هوشمند در حال انجام است و کار جدیدی نیست. این سنسورها خطرات شامل حذف اکسیژن، شعله و نشت گاز و یا وجود گازهای سمی را هشدار می‌دهند؛ پروپوزال آن را آماده کرده‌ایم اما متولی آن در کشور هنوز مشخص نشده است.

یک مصوبه مجلس عامل کندی گازرسانی روستایی

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان ادامه داد: در خصوص این نوع اتفاقات و حوادث یک منبع به نام ۱۲۵ وجود دارد و این مرکز الزام دارد کل سیستم را همراه کند و در واقع دیسپاچینگ است اما هنوز این ساختار در کشور تعریف نشده است، به عبارتی ما هنوز جزیره‌ای فعالیت می‌کنیم که امیدواریم این مساله اتفاق بیفتد. البته ما نیز از حوادث گازی متاثر هستیم اما همکاران ما تبرئه هستند زیرا این اتفاق در حوزه گاز نیست، در حوزه مشترک است اما به دلیل خسارات مالی و جانی که این حوادث در پی دارند، باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

وی افزود: در بخش شهری فقط اندیکا را داریم و در بخش روستایی حدود ۸۳ درصد گازرسانی کرده‌ایم و روستاهای پرجمعیت ما گازدار شده‌اند و اگر کار کند شده، به این دلیل است که مشکل مجوز داریم و این مشکل به مصوبه نمایندگان مجلس در انتهای سال ۹۶ در زمینه هزینه و سرانه انشعاب روستایی برمی‌گردد. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که آماده کرده‌ایم و امیدواریم امسال به امضا برسد، قرار بر این است هزینه انشعاب تا مرز ۱۲ میلیون تومان را وزارت نفت تامین کند و هزینه بیشتر از آن از طریق منابع استان تامین شود. اگر این تفاهم‌نامه اجرا شود سرعت کار خوب خواهد شد و می‌توانیم تا سال ۱۳۹۹ کل روستاهای‌ استان را گازرسانی کنیم.

انشعابات غیرمجاز داریم اما نه به اندازه آب

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در خصوص اینکه آیا انشعاب غیر مجاز گاز در استان وجود دارد؟ گفت: انشعابات غیرمجاز داریم اما نه به اندازه آب. در این زمینه هم تمهیداتی اندیشیده شده است. مثلا در اهواز گروه‌هایی به این کار اقدام می‌کردند که با حضور و همکاری مقامات امنیتی این مساله پیگیری شد زیرا این نوع انشعاب‌ها خطرناک است.

حادثه شبکه‌ای گاز در خوزستان صفر است

وی گفت: حادثه شبکه‌ای گاز در استان خوزستان صفر است و این به معنای وجود حساسیت، الزام به استاندارد و دقت عمل در کار گازرسانی است. علاوه بر این، سیستم زیرساختی امداد شرگت گاز استان بسیار مجهز شده است و اهواز کاملا به مانیتور و نقشه‌های GTS متصل است و سیستم ما، سیستم مانیتورینگ است. ماشین‌های امداد گاز استان هم در همه مانورها و اتفاقات اولین واحدی بوده‌اند که به محل حادثه رسیده‌اند و در این زمینه نیروها نیز آموزش‌های زیادی دیده‌اند.

چرا آبادانی‌ها با وجود علمک گاز، گازکشی نمی‌کنند؟

ابول‌پور در خصوص عدم گازکشی مشترکان با وجود علمک گاز درب منزلشان گفت: این اتفاق بیشتر در روستاها می‌افتد. در شهرها ظرفیت خالی ما کمتر است و آبادان در این زمینه وضعیت بغرنجی دارد. البته در اهواز هم وجود دارد اما میزان آن از آبادان کمتر است. میزان گازرسانی در آبادان ۹۶ درصد است و خالی بودن انشعاب‌گذاری ما، به این دلیل است که مردم به کپسول روی آورده‌اند چون برای‌شان ارزان‌تر تمام می‌شود.

ارایه تسهیلات بانکی به آبادانی‌ها جهت گازکشی منازل‌شان

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد ظرفیت خالی در آبادان داریم که شامل حدود ۱۳ هزار مشترک می‌شود، افزود: در آبادان مشکل توسعه و زیرساختی نداریم اما چون هزینه‌های گازرسانی و اشتراک برای مردم گران شده است، از گازکشی استقبال نمی‌کنند. در این راستا جلسه‌ای با سه نماینده آبادان برگزار و به دستور شورای هماهنگی بانک‌ها نیز مقرر شد که تسهیلاتی بانکی به مردم داده شود تا بتوانند شبکه را اجرا کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به مشکل گازرسانی به مناطق حاشیه‌ای گفت: در اهواز این مشکل را داریم که می‌توان در این زمینه به منطقه اکباتان اشاره کرد. چون در حاشیه‌ها ابتدا باید زیرساخت‌های دیگر مانند برق، آب و زیرساخت شهرداری ایجاد شود. تاسیسات گاز آخرین تاسیساتی است که در یک منطقه ایجاد می‌شود زیرا GIS نقشه‌ها برای ما مهم است و نباید خدای ناکرده لوله‌های گاز در شرایط تنش باشند.

لزوم اختصاص کانالی در خیابان‌ها ویژه خدمات شرکت گاز

وی بیان کرد: باید شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی در نقشه جامع‌شان یک کانالی را به عنوان کانال خدمات تعریف کند. این کانال خدمات در طرح‌های جامع تعریف نشده است و سال‌های سال با شهرداران، بخشداران و مسکن و شهرسازی این بحث را داریم که همچون تمام دنیا یک کانال خدمات به ما بدهند تا ما بتوانیم به راحتی کار خود را انجام دهیم.

ابول‌پور افزود: این مشکل در سایر استان ها هم وجود دارد اما در خوزستان بیشتر از سایر استان‌ها است چون تعرض به حاشیه‌ها زیاد داریم. در این راستا از سال گذشته شرکت گاز خوزستان گام بزرگی برداشت و به خانه‌ها انشعابات موقت گاز می‌دهد. مشکل حاشیه‌نشینی در اهواز و خوزستان بسیار زیاد است و ما در زمان سیل هم مشکل داشتیم و یکی از مشکلات تجاوزات به حریم رودخانه‌ها بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار