تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۹۶۲۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگران و کارفرمایان خوزستانی در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کنند
 دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی خوزستان گفت: کارگران و کارفرمایان خوزستانی به منظور نظارت بیشتر بر قانون کار، با مراجعه به دفاتر پیشخوان در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کنند.

فرزاد حیدری  اظهارداشت: در راستای دربرگیری هرچه بیشتر دولت الکترونیک، این سامانه به منظور مدیریت و جمع آوری صحیح اطلاعات جامعه کارگری و کارفرمایی راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه سامانه جامع روابط کار دربرگیرنده بیش از ۳۰ خدمات در حوزه های مختلف است، افزود: ثبت الکترونیکی شکایت کارگران بدون مراجعه حضوری، خدمات بیمه بیکاری، تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی، درخواست مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی پیش از موعد، گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران، ابلاغ الکترونیکی آرا از جمله این خدمات هستند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان به ارائه سریعتر خدمات به جامعه کارگری و کارفرمایی از طریق سامانه جامع روابط کار اشاره کرد و افزود: این سامانه زمینه دسترسی آسان افراد به تمام خدمات حوزه روابط کار را با رویه‌ای یکسان و بدون نیاز به مراجعه حضوری، فراهم کرده است.

حیدری ادامه داد: بهره‌برداری از این سامانه در چند استان به‌صورت آزمایشی آغاز شده وبا توجه به اینکه به زودی این سامانه در سراسر کشور اجرایی می‌شود، کار ثبت نام و احراز هویت کارگران و کارفرمایان جهت ثبت نام در این سامانه از طریق دفاتر پیشخوان دولت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از کارگران و کارفرمایان خواسته می‌شود تا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به ثبت نام در سامانه و دریافت نام کاربری و رمز عبور، اقدام کنند و سپس می‌توانند وارد سامانه جامع روابط کار به نشانی  www.prkar.mcls.gov.ir شوند.

دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمایی خوزستان جمعیت کارگری استان را ۸۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: همچنین تعداد کارفرماهای موجود خوزستان ۸۰ هزار نفر می‌رسد که همگی می‌توانند با یک مرحله مراجعه به دفتر پیشخوان و ارائه مدارک لازم در سامانه جامع روابط کار، ثبت نام کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: در بخش جامعه کارگری، هر فرد با مراجعه به دفتر پیشخوان بعد از پرداخت هزینه ۵۰ هزار ریالی و ارائه کارت‌های ملی و پایان خدمت در این سامانه ثبت نام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بخش کارفرمایی هزینه ثبت نام ۶۰ هزار ریال است، تصریح کرد: کارفرمایان حقیقی در زمان مراجعه باید مدارک خود که شامل کارت‌های ملی و پایان خدمت است را ارائه دهند.

دبیر کانون انجمن های کارفرمایی خوزستان در خصوص دیگر شرایط ثبت نام بخش کارفرمایی، توضبح داد: کارفرمایان حقوقی برای انجام فرآیندهای ثبت نام در این سامانه، باید آگهی تاسیس به همراه آخرین تغییرات منتشر شده در روزنامه، مدارک شناسایی مدیر عامل یا صاحب امضا مجاز را به دفاتر پیشخوان ارائه دهند.

حیدری یادآور شد:در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های جامعه کارفرمایی در خصوص آرای صادر شده در ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی  سراسر استان موضوع ابلاغ آرا است که به درستی صورت نمی‌گیرد و با اجرا شدن طرح سامانه جامع روابط کار، این ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی نیز انجام خواهند شد.

بر اساس این گزارش، ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار که با هدف الکترونیکی ثبت قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما ایجاد شده به شکل داوطلبانه است، اما در مرحله بعد ارایه خدمات به جامعه کار تنها از مسیر این سامانه میسر خواهد بود.

با تشکیل پرونده احراز هویت کارگران و ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار، چنانچه قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد نشود، ثبت اطلاعات کارگر به منزله سرانه اشتغال کارگری است که در حوزه کار و تولید مشغول به کار است.

با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، کارفرمایان به این موضوع پی خواهند برد که حتی اگر قراردادی منعقد نشود، جزئیات فعالیت کارگر مشخص است و کارگر می‌تواند از تمام مزایایی که در قانون کار وجود دارد بهره‌مند شود.

در این سامانه، قراردادها مطابق با ماده ۱۰ قانون کار است که کارفرما را ملزم به رعایت موارد تعیین شده در قراردادها همچون تعیین محل کار، تاریخ انعقاد و میزان حقوق و مزایا می‌کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار