تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۹۶۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مطالبه چک از طریق محاکم دادگستری
مطالبه چک از طریق محاکم دادگستری
چک به عنوان رایج ترین اسناد تجاری، همه روزه در معاملات مختلفی در سطح کشور و به صور مختلفی رد و بدل می گردد؛ از چک های عادی گرفته تا مسافرتی و تضمین شده و دیگر انواع چک. با این حال قانونگذار مراجع خاصی را برای رسیدگی به دعاوی مربوط به این سند تجاری مشخص نموده است که عبارتند از مطالبه چک از طریق محاکم دادگستری و مطالبه چک از طریق اجرای ثبت. در این نوشتار به بررسی اصول حقوقی مطالبه چک از طریق محاکم دادگستری می پردازیم.

برگشت خوردن چک و اقدام از طریق محاکم دادگستری

مراجع دادگستری به دو شاخه بسیار عظیم به نام مراجع حقوقی و مراجع کیفری تقسیم می شوند. مقصود از مراجع حقوقی، دادگاه های حقوقی و مقصود از مراجع کیفری، دادسرا و دادگاه کیفری با شعبات متفاوت است.

طرح شکایت و دادخواست با موضوعیت مطالبه وجه چک بلا محل، در هر کدام از مراجع مذکور نیازمند شرایط خاصی است که در ادامه به ذکر هر کدام از آن ها به صورت تفصیلی خواهیم پرداخت. ابتدا به تشریح مطالبه چک از طریق مراجع کیفری می پردازیم.

مطالبه چک از طریق مراجع کیفری

· شرایط مطالبه چک از طریق مراجع کیفری

در صورت جمع شرایط ذیل می توانید مطالبه وجه چک بلا محل را از محاکم کیفری درخواست نمایید. این شرایط عبارتند از:

- چک صادر شده از نوع چک عادی باشد.

- شکایت کیفری توسط فردی که گواهی عدم پرداخت به نام او صادر شده است صورت گیرد. ( مگر اینکه حق مزبور از طرق قهری همچون ارث، به وارث دارنده چک منتقل گردد. )

- شاکی ظرف شش ماه از تاریخ سررسید چک و یا شش ماه از تاریخ گواهی بلا محل بودن چک مربوطه، اقدام به طرح شکایت کیفری نماید.

- چک بلا محل سفید امضا و یا بدون تاریخ نباشد.

- چک بلا محل برای تاریخ معینی و یا تضمین انجام تعهد خاصی صادر نشده باشد.

- چک مربوطه برای معاملات نامشروع استفاده نشده باشد، همچون کشیدن چک برای پرداخت وجه مطالبه شده در قمار و یا ربا ( اثبات این امر بر عهده متشاکی عنه است )

· اقدامات مقدماتی مطالبه چک از طریق مراجع کیفری

شما برای طرح شکایت بر علیه صادرکننده چک بلامحل باید به دادسرای محل وقوع بانک محال علیه مراجعه نموده و در آنجا برگه شکواییه را تنطیم نمایید.

برگه شکواییه باید شامل مشخصات دقیق شما به عنوان شاکی، مشخصات دقیق صادر کننده چک بلا محل به عنوان متشاکی عنه و مشخصات دقیق برگه چک بلا محل و بانک محال علیه باشد.

پیش از طرح شکایت به گواهی عدم پرداخت و تصدیق امضای صادر کننده چک با امضای ثبت شده در بانک نیاز خواهید داشت. این دو گواهی را باید از بانک محال علیه درخواست و دریافت نمایید.

· اقدامات نهایی مطالبه چک از طریق مراجع کیفری

پس از طرح شکایت، امور اصلی مطالبه وجه چک به دادگاه کیفری سپرده می شود. دادگاه مربوطه با همکاری حوزه انتظامی اخطاریه ای را جهت حضور متهم در دادگاه مربوطه صادر می نماید و در صورت عدم حضور وی در دادگاه، مرجع کیفری مربوطه به دنبال درخواست دارنده چک، قرار جلب متهم را صادر و از طریق ضابطین دادگستری محلی اقدام به جلب متهم جهت پاسخ گویی در مقابل مقام قضایی می نماید.

برای اخذ مشاوره حقوقی رایگان از بهترین وکیل کیفری تهران با شماره 44386581-021 تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید .

مطالبه چک از طریق مراجع حقوقی

در صورتی که تنها یکی از شروط تحقق شکایت کیفری مطالبه وجه چک در محاکم کیفری به وقوع نپیوندد، دارنده چک باید شکایت خود را از طریق مراجع حقوقی محل سکونت خوانده و یا بانک محال علیه مطرح نماید.

در این صورت متشاکی عنه ( اعم از صادر کننده چک و ظهر نویس آن ) تحت تعقیب و مجازات کیفری واقع نمی گردد اما دادگاه می تواند حکم به توقیف اموال و دارایی وی داده و از همین محل نیز، وجه چک را پرداخت نمود.

در این صورت ممکن است متشاکی عنه ظرف یک ماه از صدور حکم اجراییه درخواست اعسار دهد. در صورتی که دادگاه حکم اعسار وی را قبول کند، بدهی مربوطه تقسیط شده و مشمول قوانین اعسار واقع می گردد که در این رابطه می توانید از وکیل کلاهبرداری عدل جویان نیز مشاوره بگیرید.

· محکومیت تضامنی صادر کننده چک و ظهرنویسان

مزیت طرح دادخواست در مراجع حقوقی در خصوص مطالبه وجه چک بلا محل این است که می توان صادر کننده و ظهر نویس و یا ظهر نویسان چک بلا محل را به صورت تضامنی محکوم به پرداخت وجه چک نمود.

اما دارنده چک در صورتی می تواند علیه ظهر نویس چک نیز دادخواست حقوقی مطرح نماید که چک بلا محل مشمول زمان مقرر در ماده 315 قانون تجارت نگردد.

در این ماده بیان شده است که اگر چک صادر شده باید در همان محل صدور نیز تادیه گردد، دارنده چک می تواند ظرف 15 روز و در غیر این صورت ظرف 45 روز دادخواست خود را علیه ظهر نویس چک به صورت قانونی اعلام دارد.

وکلا و دکترین حقوقی ما در عدل جویان ، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز می باشند . علاوه بر تماس تلفنی با شماره 44386581 و دریافت مشاوره رایگان ،جهت مراجعه حضوری نیز می توانید به آدرس : تهران آریاشهر بین فلکه اول و دوم صادقیه ابتدای شهدای صادقیه جنوبی پلاک 41 – واحد 4 مراجعه نمایید.

:
:
:
آخرین اخبار