تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۹۶۲۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ترخیص نشدن ۳.۱ میلیون تن کالای اساسی در بندرامام‌خمینی(ره)
 مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه ۳.۱میلیون تن کالای اساسی در انبارهای بندر امام خمینی(ره) نگهداری می‌شود خواستار سرعت بخشیدن به ترخیص این کالاها از این بندر شد.

 عادل دریس روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مجتمع بندری امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان افزود: این میزان انبار کالاهای اساسی در مقایسه با ۱۰ ماه پارسال حدود ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.  
وی گفت: نگهداری کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) می‌تواند قیمت تمام شده کالا را افزایش داده و به کیفیت کالا نیز لطمه وارد کند بنابراین لازم است صاحبان کالا هرچه زودتر نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند.
دریس، سهم کالاهای اساسی مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام کشور که در بندر امام خمینی(ره) نگهداری می‌شود را ۲۵ درصد کل کالاها بیان کرد و افزود: میزان انبار و نگهداری نهاده‌های دامی در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴۳درصد رشد نشان می‌دهد.   
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به صاحبان کالا توصیه کرد در راستای پدافند غیرعامل و به منظور کاهش هزینه تخلیه و ترخیص کالا ، کالاهای خود را از سایر بنادر کشور که مزیت نسبی بهتری دارند وارد و ترخیص کنند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور روز سه‌شنبه در بازدید از مجتمع بندری امام خمینی(ره) چگونگی شتاب بخشیدن به ترخیص نهاده‌های دامی در این بندر را مورد بررسی قرار داد.

افزایش ۱۱درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرامام خمینی(ره)
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال بیش از ۳۸ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱درصد رشد نشان می‌دهد.
وی گفت: از این میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر ، ۱۴میلیون تن مربوط به واردات کالاهای اساسی شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۰درصد افزایش نشان می‌دهد.
دریس اضافه کرد: از مجموع واردات کالاهای اساسی ۱۱میلیون تن آن توسط شبکه حمل و نقل جاده‌ای و یک میلیون تن به وسیله شبکه حمل و نقل ریلی(قطار باری) جابهجا شده است.
نگرانی از فشارتحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا سبب شد تا میزان واردات کالاهای اساسی ازجمله نهاده‌های دامی و غلات به منظور افزایش ذخایر راهبردی کشور روندی رو به رشد داشته باشد که در این میان بیشترین حجم واردات کالاهای اساسی و سرمایه‌ای از بندر خمینی(ره) صورت گرفته‌است.
روزانه حدود ۷۰تا ۸۰هزار تن کالا در این بندر که در ۹۵ کیلومتری جنوب اهواز واقع شده است تخلیه و بارگیری می‌شود.
ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر امام خمینی(ره) واقع در خورموسی حدود ۵۰ میلیون تن است.
بیش از ۹۰ درصد حجم واردات نهاده‌های دامی و غلات مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود.
بندر امام خمینی (ره) بزرگترین بندر کشور از نظر توان ذخیره‌سازی انواع کالاها از قبیل محصولات فله خشک و مایع است که با برخورداری از ۳۸ پست اسکله به طول هفت کیلومتر نزدیک‌ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور، کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی، بهره‌ مند از ظرفیت مناسب پسکرانه‌ای جاده‌ای ، ریلی و هوایی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بندر راهبردی کشور است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار