تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۹۶۴۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش‌های اخیر در خروج از خشکسالی تاثیر گذار بوده است؟
کارشناسان هواشناسی بر این باورند که با وجود بارش‌های مناسب در ۲ سال زراعی گذشته، بحران کم آبی در کشور همچنان ادامه دارد.
 ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و کاهش بارندگی در سال های قبل، بحران کم آبی را به یک چالش در کشور تبدیل کرده است.

اگرچه کشاورزان به سبب بارش های مناسب در۲ سال زراعی گذشته نسبت به خروج از خشکسالی و بحران کم آبی امیدوار بودند، اما کارشناسان سازمان هواشناسی بر این باورند که بارش های نرمال و بیش از نرمال در یک سال زراعی تنها می تواند بخشی از کمبود منابع سفره های زیرزمینی را جبران کند.

بنابر آخرین آمار مجموع میزان بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲۲.۵ میلی متر بوده در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۱۷.۱ میلی متر و بلندمدت ۹۵.۲ میلی متر بوده است که نسبت به بلندمدت ۲۷.۳ درصد و مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات خشکسالی های کشاورزی و تاثیر بارش های نرمال و بیش از نرمال بر خروج از بحران فعلی با خبر شویم:

 برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی بر خشکسالی‌های اخیر دامن زد

مسعود حقیقت مدیر کل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های اخیر در بخش کشاورزی به طور صد در صد مرتفع نشده است، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار متوسط میزان بارش از ابتدای سال زراعی تا کنون ۱۲۲.۵میلی‌متر بوده در حالیکه این میزان مدت مشابه سال قبل ۱۱۸.۱ میلی‌متر و بلند مدت ۹۵.۲ میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلند مدت ۲۷.۳ درصد و متوسط نرمال ۲۹ درصد رشد داشته است، افزود: طبق آمار در ۲۲ استان بارش بیش از نرمال و در محدوده نرمال و در استان‌های خراسان شمالی، چهار محال بختیاری، گلستان، کهکیلویه و بویر احمد، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان و کردستان مقدار بارش کمتر از نرمال بوده است.

حقیقت ادامه داد: علی‌رغم بارش‌های مناسب در سال زراعی گذشته و امسال نمی‌توان گفت که دیگر خبری از خشکسالی کشاورزی نیست.

این مقام مسئول برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی طی سال‌های گذشته را دلیل اصلی خشکسالی‌های اخیر اعلام کرد و گفت: باتوجه به افزایش سطح زیر کشت و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در بسیاری از دشت‌ها همچنان در خشکسالی به سر می‌بریم و خروج از خشکسالی مستلزم ۱۰ تا ۱۱ سال بارش مستمر است.

مدیر کل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی کاهش منابع سفره‌های زیرزمینی را ناشی از مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: ایران طی سال‌های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده و همواره این خشکسالی به شکل طبیعی در بخش کشاورزی ادامه دارد.

این مقام مسئول راهکار مبارزه با کم آبی و خروج از دوره خشکسالی را تنها مستلزم استمرار بارش‌های نرمال و بیش از نرمال اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی همچنان در خشکسالی به سر می‌بریم که امیدواریم بارش‌ها در ماه‌های آتی و سال‌های پیش‌رو به گونه‌ای باشد که دیگر شاهد خشکسالی نباشیم.

خشکسالی هواشناسی با کشاورزی متفاوت است/افزایش یک درجه‌ای دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال اخیر

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور  درباره آخرین وضعیت خشکسالی، گفت: از دیدگاه هواشناسی خشکسالی با هیدرولوژیک و کشاورزی متفاوت است چرا که به سبب بارندگی‌های اخیر در اکثر مناطق کشور خشکسالی هواشناسی نداریم و خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیک به مصرف آب و سطح زیر کشت بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته است، افزود: کشور ما از این قاعده مستثنی نیست و بنا بر مدل‌های اقلیمی یک تا ۲ درجه بیش از نرمال افزایش دما خواهیم داشت.

وظیفه با اشاره به اینکه خروج از دوره خشکسالی جنبه‌های مختلفی دارد، بیان کرد: در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود و بنابر آخرین آمار میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به متوسط بلند مدت نرمال است، اما یک تا ۲ سال بارندگی نرمال و بیش از نرمال بیانگر جبران کمبود منابع آبی و خروج از دوره خشکسالی نیست.

به گفته این مقام مسئول در برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان از لحاظ هواشناسی در شرایط‌تر سالی قرار داریم، اما در حوزه غرب همچون استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و ایلام بارش‌ها در این مناطق نرمال نیست.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی تا کنون بارش‌ها نرمال بوده است، اظهار کرد: اگرچه در برخی مناطق ۱۰ تا ۴۰ درصد بارش‌ها زیر نرمال بوده و همچنان شرایط خشکسالی حاکم است، اما برای نیمه شرقی و جنوبی شرایط مطلوب است.

ایران همچنان در خشکسالی به سر می‌برد

صادق ضیائیان مدیر کل مرکز پیش‌بینی و هشدار هواشناسی درباره آخرین وضعیت بارش‌ها، گفت: بنابر آمار میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی تا کنون در بسیاری از استان‌ها نرمال بوده و انتظار داریم که در ماه‌های بهمن و اسفند بارش‌ها نرمال باشد.

وی افزود: با توجه به گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها در چند سال گذشته در خشکسالی به سر می‌بریم که حال خروج از این بحران مستلزم استمرار بارش‌های مطلوب است و یک تا ۲ سال بارش‌های نرمال و بیش از نرمال نمی‌تواند منجر به خروج از خشکسالی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمین و افزایش سطح زیر کشت انتظار می‌رود که برای جبران این منابع بارش‌های نرمال و بیش از نرمال همچنان ادامه یابد.

تکذیب مصرف ۹۰ درصدی آی در بخش کشاورزی

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی  مصرف ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی را تکذیب کرد و گفت: اگرچه مسئولان وزارت نیرو اذعان می کنند که بیشترین آب در بخش کشاورزی مورد استفاده می شود، اما دست اندرکاران بخش کشاورزی این موضوع را قبول ندارند و همواره معتقدند که ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که همین امر موجب اختلاف ۲ وزارتخانه شده است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از دشت ها و زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری روبر ‌هستند که بدین منظور تمام تولیدکنند‌گان در نظر دارند که استفاده بهینه از این سیستم ها داشته باشند.

خان محمدی ادامه داد: علی رغم‌بارش های مناسب طی ۲ سال زراعی اخیر، اما خشکسالی در بخش کشاورزی همچنان ادامه دارد که کشاورزان برای رفع بحران فعلی باید زیرساخت های لازم را ایجاد کنند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان برداشت بی رویه از،سفره های زیرزمینی را عامل اصلی خشکسالی در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: با توجه به برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی، بارش های اخیر نمی تواند مانع خروج از خشکسالی شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار