تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۹۶۵۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارهای باقیمانده برای سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان خوزستان انجام شود
 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: باوجود اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و مشکلات اعتباری، شاید برای نخستین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی دولت اینگونه و با تمام توان جهت کمک و رسیدگی به بحث سیل زدگان پای کار آمد که انتظار می رود موارد باقی مانده در بحث سیل زدگان و زلزله زدگان انجام شود.

کیامرث حاجی زاده در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان که امروز (۱۵ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در سه تا چهار سال اخیر در بحران های متعدد مدیریت شده است؛ بحران گرد و خاک در بهمن‌ماه سال ۹۵، بحران خشکسالی در سال ۹۶ و ۹۷، وقوع آتش‌سوزی در برخی شرکت ها، پتروشیمی آبادان و فشار خطوط لوله، وقوع ابر بحران سیلاب در سال گذشته و وقوع زلزله در مسجدسلیمان برخی از این بحران‌ها بوده اند.

 وی با اشاره به وقوع این بحران‌ها برای خوزستان افزود: اگر همدلی مسئولان تراز اول کشور، عنایت مقام معظم رهبری، پای کار آمدن رئیس جمهور، هیات دولت و همه قوا نبود، امکان مدیریت ابر بحران سیل بدون تلفات انسانی فراهم نمی‌شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: در سال آبی ۹۷-۹۸، ۵۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها و جلگه‌های خوزستان شد که این میزان آب نسبت به سال قبل ۳۵۵ درصد و نسبت به دراز مدت ۷۷ درصد رشد داشته است.

حاجی زاده بیان کرد: همچنین در فروردین ماه ۱۴.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد خوزستان شد و میانگین بارش سال آبی ۹۷- ۹۸، ۵۲۴ میلیمتر بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۵۷ درصد افزایش یافته است.

حاجی زاده گفت: طبق گزارش کارشناسان وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان وقوع سیلاب در حوضه کرخه با دوره بازگشت ۱۰۰۰ ساله و در حوضه دز و کارون با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله بوده است.

 مدیر کل مدیریت بحران خوزستان افزود: همچنین پیک ورودی سد دز ۵۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه و کرخه بیش از ۸۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه جهت مدیریت خوزستان، گفت: به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی، خروجی کرخه به سمت تالاب هورالعظیم بسته شده بود که بازگشایی خروجی کرخه به سمت این تالاب انجام شد. همچنین پیگیری و احیای فیوز پلاک‌ها مانند کانال بحره، بازگشایی نقاطی در شاکریه، سوسنگرد و دشت آزادگان برخی از این اقدامات بودند؛ اگر این نقاط شکافته نمی شدند قطعا ۶ شهر حمیدیه، ابوحمیظه، کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان و رفیع  زیر آب می رفتند و تلفات انسانی رخ می‌داد.

 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه رفیع در بهمن ماه ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ در معرض آبگرفتگی کامل بود، گفت: اگر تدبیر و درایت و همت همه نبود قطعاً رفیع مانند آق قلا دو بار زیر آب می رفت و تلفات انسانی رخ می داد.

به گزارش ایسنا، وی عنوان کرد: اعلام هشدارها از شهریور و مهرماه ۹۷ آغاز و جلسات متعددی با ریاست استاندار خوزستان تشکیل شد و همه دستگاه‌ها پای کار آمدند. همچنین در خوزستان اعلام وضعیت فوق‌العاده شد.

حاجی زاده گفت: همچنین از بهمن تا اسفندماه سال ۹۷، ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات و ۲ هزار دستگاه ماشین آلات در فروردین ماه جهت ترمیم سیل بندها تامین شد. در خوزستان تداعی همراهی و همدلی مردم و مسئولین را مانند دفاع مقدس داشتیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار سه رودخانه کرخه، دز و کارون به هم پیوستند و در حال حرکت به سمت اهواز بودند، بیان کرد: جهت جلوگیری از ورود سیلاب به اهواز ظرف ۵۲ ساعت ۲۱ کیلومتر سیل بند احداث و آب در میدان پلیس راه قدیم کنترل شد.همچنین هدایت سیلاب به سمت کانون های ریزگرد، جلوگیری از خاموشی مراکز حساس برخی دیگر از اقدامات انجام شده بودند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: در پی آبگرفتگی های اخیر مشاهده کردیم که وضعیت فاضلاب اهواز، آبادان و خرمشهر چه مصیبت هایی به بار آورد اما علیرغم دبی عبوری بالا در زمان سیلاب و تدابیر اندشیده شده، فاضلاب به منازل مردم وارد نشد.

حاجی زاده با بیان اینکه ۲۴۷ روستای خوزستان دچار آبگرفتگی شدند، گفت: ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر در ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری یافتند. همچنین با توجه به اینکه در بازه زمانی وقوع سیلاب ۲۵ درصد عشایر کشور در خوزستان بودند پیگیری جابه جایی عشایر انجام شد. همچنین پس از مدیریت سیلاب خوزستان قرارگاه بازسازی تشکیل و اقدامات مورد نیاز انجام شد.

وی عنوان کرد: علیرغم اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و مشکلات اعتباری، شاید برای نخستین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی دولت اینگونه و با تمام توان جهت کمک و رسیدگی به بحث سیل زدگان پای کار آمد که انتظار می رود موارد باقی مانده در بحث سیل زدگان و زلزله زدگان انجام شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار