تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۹۶۶۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رودخانه‌های خوزستان ۳۰ میلیون متر مکعب لایروبی نیاز دارند
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: رودخانه‌های خوزستان نیازمند ۳۰ میلیون متر مکعب لایروبی هستند که در سال ۹۸ مقرر شد ۱۸۰ هزار متر مکعب با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان انجام شود.
  فرهاد ایزدجو امروز در سیزدهمین شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه های استان اظهارداشت: رودخانه هاز خوزستان نیازمند 30 میلیون متر مکعب لایروبی هستند که در سال 98 مقرر شد 180 هزار متر مکعب با اعتباری بالغ بر 22 میلیارد تومان انجام شود.

وی افزود: در خصوص تثبیت رودخانه‌ها نیز اعتبار برای 176 کیلومتر بازسازی نقاط دارای فرسایش بحرانی مورد نیاز است. 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: 469 کیلومتر از رودخانه‌های خوزستان نیازمند لایروبی هستند. همچنین 161 کیلومتر احداث و اصلاح کانال‌های سیلاب‌بر برنامه داریم که اعتبار آن هزار و 460 میلیارد تومان است اما تاکنون فقط مبلغ 100 میلیارد تومان از محل اعتبارات این برنامه اختصاص داده شده است

ایزدجو ادامه داد: اکنون مطالعات این کانال‌ها انجام و برای فاز نخست آن اسناد مناقصه تهیه شده است. اما این کانال ها اثری در کنترل سیلاب ندارند و بیشتر در بخش رساندن آب به کانون‌های ریزگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: اکنون 4 کانال سیلاب بر در خوزستان داریم یکی کانال خسرج به طول 75 کیلومتر و به دلیل اینکه حجم لایروبی مورد نیاز آن زیاد است. این کانال در دو فاز که یکی تقریباً 50 درصد ظرفیت این کانال را زنده می کند و می تواند حدود 400 متر مکعب بر ثانیه آب کرخه را انتقال دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: این کانال حدود 230 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوان فاز دوم آن را با ظرفیت 500 مترمکعب برثانیه و اعتبار 250 میلیارد تومانی آغاز کنیم.

ایزدجو ادامه داد: در مجموع 480 میلیارد تومان برایر اجرای لایروبی کانال سیلاب‌ بر خسرج اعتبار نیاز است.

دومین کانال "مارد" است که در دو فاز قابل انجام بوده که ظرفیتی بالغ بر 450 متر مکعب بر ثانیه ظرفیت انتقال آب دارد.

وی افزود: در فاز نخست حدود 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز داد و فاز دوم ان نیز نیازمند 720 میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: سایر کانال ها شامل کانال بهره و مخازن هورالعظیم هستند که به ترتیب 970 میلیارد تومان و هورالعظیم 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ایزدجو تصریح کرد: در حال حاضر حدود 650 هزار مترمکعب لابروبی در رودخانه کارون انجام شده که 500 هزار متر مکعب آن در محدوده اهواز و مابقی در خرمشهر انجام شده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار