تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۹۶۷۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل غذا وزارت بهداشت:
برنج مصنوعی در ایران وجود ندارد
  مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ گزارشی مبنی بر تولید برنج مصنوعی با دستگاه‌های وارداتی نداریم و میزان آرسنیک نیز در همه برنج‌های وارداتی و تولیدی کشور کمتر از حد مجاز است.

محمد حسین عزیزی درباره شایعه واردات دستگاه تولید برنج مصنوعی به کشور و تولید این نوع برنج افزود: گزارشی مبنی بر تولید برنج مصنوعی در کشور نداریم. هیچ نمونه ای این نوع برنج در بازار ایران نداشته ایم و وجود برنج مصنوعی در بازار ایران تکذیب می شود.

وی درباره وجود آرسنیک در برنج های موجود در بازار کشور گفت: استاندارد آلودگی برنج در ایران از نظر فلزات سنگین و قارچ بسیار سختگیرانه و در حد استاندارد اروپاست و حداکثر مجاز آن ۱۵۰ ppm یا نانوگرم است و اگر در برنجی میزان آلودگی به آرسنیک بیش از این میزان باشد اجازه ورود به کشور را نمی گیرد و ترخیص نمی شود. در مورد برنج های داخلی میزان این نوع آلودگی بسیار کم است و معمولا زیر حد مجاز هستند و از این نظر مشکلی ندارند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی وزارت بهداشت ادامه داد: حدود ۶۰ درصد برنج های مصرفی در کشور تولید داخل و حدود ۴۰ درصد وارداتی است. بیشتر برنج وارداتی نیز از هندوستان و پاکستان و به میزان بسیار کمتری از تایلند وارد می شود.

عزیزی در مورد تخلف مخلوط کردن برنج داخلی و خارجی نیز گفت: این موضوع خیلی تحت کنترل نیست چون ممکن است در یک مغازه یا یک انبار چنین تخلفی برای برنج های فله ای وجود داشته باشد اما اگر هم باشد میزان آن بسیار کم و ناچیز است چون معمولا برنج های ایرانی و غیر ایرانی هر کدام با بسته بندی و برند خودشان در بازار عرضه می شوند.

وی افزود: میلیون ها مغازه خرید و فروش برنج وجود دارد که نظارت بر آنها به عهده معاونت های بهداشت و ماموران بهداشت محیط در سطح عرضه است و اگر تخلفی در این زمینه وجود داشته باشد حتما با آن برخورد می شود.

بر اساس آمارهای موجود سالانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود. سخنگوی گمرک نیز اعلام کرده که از ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی یک میلیون و ۲۹۸ هزار تن برنج از هندوستان، پاکستان و تایلند وارد کشور شده است.

سرانه مصرف برنج در کشور بر اساس آمارهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی و صنعت بین ۳۶ تا ۴۲ کیلوگرم است که این اختلاف محاسبه سرانه، بر میزان واردات برنج در کشور تاثیر می گذارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار