تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۹۶۸۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملیات والفجر ۸ ، تعظیم اروند به غواصان
عملیات والفجر ۸ با رمز مقدس "یا فاطمه‌الزهرا(س)" به عنوان طولانی‌ترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس با هدف قطع ارتباط رژیم بعث عراق با خلیج فارس انجام شد که دستاوردها و تاثیرات بزرگی در ادامه موفقیت‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی به دنبال داشت.

ساعت ۱۰.۲۲ دقیقه روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۶۴  محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه  رمز یا فاطمه الزهرا(س) عملیات الفجر ۸  را مخابره کرد و پس از آن عملیات با عبور موفقیت‌آمیز غواصان از رودخروشان اروند آغاز شد.

عبور از رودخانه، بر روی کاغذ و به نظر قریب به اتفاق فرماندهان جنگ در جهان غیرممکن و همواره یکی از مشکلات ارتش‌های جهان است ولی در علمیات والفجر۸  نیروهای عمل کننده با عبور از رودخانه اروند که به رودخانه وحشی مشهور است، تعجب دنیا را برانگیخت.

پس از عبور غواصان ار اروندخروشان یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران با پشتیبانی آتش و شلیک هزاران گلوله، تهاجم خود را در محورهای مورد نظر آغاز و مبادرت به شکستن خط مقدم دشمن کردند.

رزمندگان اسلام در این عملیات با عبور از رودخانه اروند که از تلاقی ۲ رودخانه دجله و فرات سرچشمه گرفته و در عرض ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متر متغیر بوده و از جزر و مدهای بسیار شدیدی برخوردار است یکی از شگفت آورترین عملیات‌های هشت سال دفاع قدس را رقم زدند و اروند خروشان در برابر اراده غواصان این عملیات تعظیم کرد.

غافلگیری مهمترین اصل پیروزی عملیات والفجر۸

مسوول یادمان شهدای عملیات والفجرهشت اصل غافلگیری را از مهمترین اصول پیروزی در این عملیات دانست و گفت: حفاظت گفتار،اصل غافلگیری و توجیه بودن نیروها در این خصوص از مهمترین اصول حفاظتی در پیروزی این عملیات بوده است.

سرهنگ پاسدار مرتضی شیروی افزود: طرح ریزی و اجرای این عملیات کاری بسیار گسترده و دشوار بود به گونه ای که متفکرهای نظامی دنیا عبور از رودخانه وحشی اروند را غیرممکن می دانستند ولی رزمندگان با توکل به خدا و روحیه ی معنوی که داشتند توانستند این کار غیرممکن را انجام دهند.

روز چهارشنبه ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۴  حملات شیمیایی عراق با گازهای اعصاب و به مقدار کمتری با خردل و سیانید به صورت بمباران هوایی آغاز شد و سپس توپخانه عراق در حملات شیمیایی فعال شد.
اگر چه ساعت شروع حملات شیمیایی را برخی گزارش ها ۱۰ صبح ذکر کرده اند، ولی مهمترین بمبارانها حدود ساعت پنج بعد از ظهر انجام شد که یکی از طولانی ترین بمبارانهای شیمیایی در تاریخ جنگ بود.
حدود ۳۲ فروند هواپیما به صورت گروه های کوچک و هماهنگ منطقه را به مدت یک ساعت مورد بمباران شیمیایی قرار دادند. پس از گذشت مدت کوتاهی، غلظت سموم شیمیایی و خصوصا گازهای اعصاب در منطقه بالا رفت. بعضی از رزمندگان به دلیل نزدیکی به محل بمباران توسط ترکش بمب های شیمیایی و همچنین بمب های عادی زخمی شدند و از این راه سموم وارد بدنشان شد. 

در عملیات والفجر هشت، نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد شد.

 عراق در جریان این عملیات، بیش از ۵۰هزار تن کشته ،زخمی و اسیر داد که در میان کشته‌شدگان، یک فرمانده لشکر و ۵ فرمانده  تیپ، و در میان اسیران، چندین سرهنگ، خلبان هواپیما و چرخبال و تعدادی درجه دار وجود داشت.

 در مجموع، ۱۰ تیپ پیاده کماندویی و نیروی مخصوص  و ۲ تیپ زرهی، چهار گردان ضد هوایی، ۱۰ گردان جیش الشعبی و پنج گردان توپخانه دشمن در عملیات والفجر ۸ منهدم شدند.

در جریان عملیات والفجر هشت شهر راهبردی فاو به تصرف رزمندگان اسلام در آمد همچنین بیش از ۵۰ فروند هواپیما و چرخبال، صدها دستگاه تانک، نفر بر و خودرو نظامی، توپ صحرایی، توپ ضدهوایی و ناوچه موشک انداز منهدم گردید و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر،۱۸۰ دستگاه خودرو، ۲۰ عراده توپ صحرایی، ۱۲۰ عراده توپ ضدهوایی، سه دستگاه رادار موشک و ۳۴ دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت قوای ایران درآمد.

در بیش از ۷۵ روز نبرد گسترده که صحنه واقعی رویارویی نیروی نظامی و ماشین جنگی حزب بعث عراق با توان قوای ایرانی بود، ایران بر سواحل شمالی خورعبدالله در شبه جزیزه مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس بسته شد.

خاطرات سرلشکر محسن رضایی در خصوص عملیات والفجر ۸
در عملیات فاو به ذهنم آمد از حضرت امام رضا(ع) کمک بگیریم. بنابراین از خط مقدم با (مرحوم) آیت الله طبسی در آستان قدس، تماس گرفتم و از ایشان خواستم پرچم مقدس گنبد حرم حضرت امام رضا(ع) را به خط مقدم ارسال فرمایند. 

لشکر ۲۵ کربلا زودتر از سایر یگان ها توانست خط را بشکند و پرچم متبرک رضوی را بالای مناره مسجد فاو نصب کرد. (همان مسجد معروفی که کنار اروند است) و با اینکار رزمندگان نیروی مضاعفی پیدا کردند و در مقابل سختی و خستگی ناشی از عملیات و عبور از اروندرود انرژی مضاعفی گرفتند .

به مناسبت سی و چهارمین سالگرد عملیات پیروزمندانه والفجر ۸ آیین بزرگداشتی روز یکشنبه ۲۷ بهمن در اروندکنار برگزار می شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار