تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۸۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان:
تولید روزانه یک میلیون بشکه‌نفت از میادین غرب‌کارون تا سال۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: تولید روزانه نفت از میدان‌های نفتی مستقل و مشترک واقع در غرب کارون در خوزستان، بر اساس هدفگذاری‌صورت گرفته قرار است تا سال ۱۴۰۴ به یک میلیون بشکه در روز برسد.

جهانگیر پورهنگ روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای همراه نفت واحد بهره‌برداری غرب کارون در منطقه جفیر خوزستان، بیان کرد:  با توجه به اینکه برخی از میدان های این منطقه با کشور عراق مشترک هستند امکان تولید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز از آنها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر نیز در دستور کار است و قرارداد آن منعقد شده که در گام نخست تولید ۳۰ هزار بشکه در روز هدفگذاری شده است.

وی به حساسیت تولید هرچه سریعتر از میدان های مشترک اشاره کرد و گفت: به واسطه خلق ثروتی که در این منطقه صورت می گیرد، به حمایت همه جانبه از سوی دستگاه‌های مختلف استانی نیاز داریم.

پورهنگ ادامه داد: در گام های بعدی در قالب یک قرارداد طولانی مدت بین ۱۵ تا ۲۰ سال تولید نفت از این میدان‌ها به ۱۱۰ هزار بشکه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اضافه‌کرد: هم اکنون بخشی از نفت میدان آزادگان جنوبی در غرب کارون فرآورش می‌شود که در آینده کارخانه فرآورش ایجاد شده در این منطقه به ۲ میدان سپهر و جفیر اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه در آینده نیز توسعه میدان نفتی سهراب را در برنامه ریزی قرار داده‌ایم، گفت: در این رابطه قرار است شرکت ملی نفت ایران برای تولید نفت با یکی از شرکت‌های داخلی قرارداد امضا کند.

محیط‌زیست تالاب هوالعظیم از تولید نفت با ارزش‌تر است

وی با تاکید بر حساسیت فعالیت‌های نفتی در تالاب بین المللی هورالعظیم که حتی از تولید نفت هم با ارزش‌تر است، بیان کرد: تلاش می‌شود ضمن رعایت موازین زیست محیطی، شرکت نفت و گاز اروندان همزمان بتواند به فعالیت‌ تولید نفت ادامه دهد و همواره به این موضوع توجه خواهیم داشت.

پورهنگ با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تولید نفت این شرکت در تالاب صورت می‌گیرد، گفت: همه سعی خود را خواهیم کرد تا هیچگونه آلودگی در منطقه به وجود نیاید و اگر ناگزیر در برخی نقاط نفت‌ریزی مشاهده می‌شود سعی می‌کنیم تا در کمترین زمان ممکن، نسبت به برطرف شدن آن اقدام شود.

وی از انعقاد قرارداد لندفیل(جمع‌آوری پسماند نفتی) به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: این مرکز قرار است در غرب کارون احداث شود تا تمامی آلودگی‌های احتمالی در منطقه به این مرکز منتقل شود.

فروش گازهای مشعل در غرب کارون به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار

پورهنگ با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای همراه نفت واحد بهره برداری غرب کارون در منطقه جفیر، بیان کرد: بهره‌برداری از این پروژه دستاوردهای چند جانبه‌ای را در پی‌خواهد داشت که مهمترین آن فروش و جمع گازهایی است که تاکنون سوخته می‌شد و سپس ایجاد سودآوری برای بخش خصوصی که منجر به اشتغالزایی خواهد شد که در این میان نیز می‌توان از ایجاد آلودگی‌ زیست محیطی در منطقه جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه یک سال پیش کار مزایده فروش گازهای مشعل در غرب کارون شروع شد، ادامه‌داد: مراحل مزایده انجام شد که در نهایت شرکت مهندسی کانازمشاور با مبلغ ۱۲۴ میلیون دلار برنده این مزایده شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود: در قالب این مزایده در پنج سال آینده، روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز به این شرکت تحویل داده می‌شود.

پورهنگ ادامه داد: برابر اعلام شرکت کاناز مشاور، تاسیساتی که در این محل برای جمع‌آوری گازهای مشعل نصب می‌شود، ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت تعیین شده امکان فرآورش گازها را دارند.

وی افزود: پس از پنج سال اگر شرکت نفت برای برنامه‌های توسعه‌ای نیاز به این گازها نداشته باشد، همکاری با بخش خصوصی در قالب قرارداد دیگری ادامه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، مدت اجرای این قرارداد ۷۸ ماه است که ۱۸ ماه آن به ساخت کارخانه فرآورش اختصاص دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار