تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۱۹۶۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح آبرسانی به امیدیه به بهره‌برداری رسید
  طرح "آبرسانی کوتاه مدت و میان‌مدت امیدیه" برای تامین آب شرب پایدار این شهر عصر روز دوشنبه همزمان با گرامیداشت دهه‌فجر، با حضور استاندار خوزستان به بهره‌برداری رسید.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان  هدف از اجرای این طرح را تامین پایداری فشار شبکه آبرسانی امیدیه و افزایش میزان ذخیره سازی آب بیان کرد و گفت: برای اجرای طرح آبرسانی به امیدیه ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

صابر علیدادی با اشاره به اجرای طرح آبرسانی به امیدیه در ۲ افق میان مدت و بلندمدت، افزود: طرح میان مدت آبرسانی به این شهرستان در سال ۸۸ در چندین فاز شروع شد که فاز نهایی آن امروز به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: ایستگاه پمپاژ ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، و ساختمان‌های برق (دیزل و ژنراتور) در مراحل قبلی به بهره‌برداری رسید.

علیدادی ادامه داد: فاز نهایی شامل احداث ساختمان بهره‌برداری، ساخت یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی در ارتفاعات شهرستان و ۱۲ کیلومتر خطوط رفت و برگشت GRT به قطر ۴۰۰ تا ۸۰۰ است.

وی افزود:هم اکنون امیدیه دارای مخزن آب با ظرفیت ۱۶ هزار مترمکعب است که با اجرای این طرح، ظرفیت آن به ۲۶ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

علیدادی گفت: جمعیت شهر امیدیه هم اکنون ۷۵ هزار نفر است که آب شرب مورد نیاز آن از طریق تاسیسات آبرسانی کوت امیر و خط لوله انتقال فولادی از تصفیه خانه مرغزار به تاسیسات امیدیه یک، با حجم ۱۷ هزار مترمکعب در شبانه روز تامین می شود. همچنین تاسیسات شرکت نفت ۶ هزار مترمکعب در شبانه روز از طریق چاه‌های سردشت زیدون برای این شهر تامین می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی مناطق امیدیه در ارتفاعات قرار دارد، نیاز بود که فشار شبکه و پایداری یکنواخت شود.

طرح آبرسانی جنوب شرق

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: طرح بلندمدت آبرسانی شامل طرح جامع آبرسانی جنوب شرق خوزستان است که امیدیه و روستاهای آن را نیز شامل می‌شود؛ این طرح به دلیل محدودیت‌ مالی و تحریم‌ها به کندی پیش می‌رود.

وی اعتبار مورد نیاز این طرح را ۳۵ هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: آب مورد نیاز این طرح از سدهای کارون ۳ و کوثر تامین می شود و مطالعات و تخصیص آب و مجوزهای برگزاری مناقصات این طرح انجام شده و در انتظار تخصیص اعتبار است.

به گفته وی بخش‌هایی از طرح جامع اجرایی شده اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی، امکان اجرای آن به صورت جامع وجود ندارد.

علیدادی اظهار امیدواری کرد که با فراهم شدن زمینه‌هایی همچون تهاتر نفت و استفاده از فاینانس داخلی بتوان طرح جامع آبرسانی جنوب شرق خوزستان را به طور موثر اجرایی کرد.

وی در ادامه درباره قرارداد همکاری شرکت‌های چینی در اجرای طرح‌های آبرسانی، گفت: این مناقصه هم اکنون منتفی شده است زیرا شرکت کنندگان در مناقصه نتوانستند دعوتنامه (LOI) مورد نیاز را تهیه کنند و بانک‌ها نیز حاضرنشدند، سرمایه‌گذاری و معرفی نامه این شرکت‌ها را تامین کنند.

بر اساس این گزارش، ۱۵ بهمن جاری پنج طرح در بخش آب خوزستان با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال، در پانزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران وزارت نیرو، با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

طرح آبرسانی غدیر شهرستان شادگان، شهر رُفیّع و روستاهای آن، آبرسانی به ۲۲ روستای شهرهای رامشیر و باوی توسط شرکت آبفار و آغاز عملیات آبرسانی به هشت روستای غیزانیه از شهرستان اهواز نیز جزو این طرح‌ها بود.

هیات دولت در فروردین سال ۹۶، پنج طرح مهم و زیربنایی را برای خوزستان با ۲۳۰ هزار میلیارد ریال، تصویب کرد که تکمیل طرح آبرسانی غدیر، و آبرسانی شمال شرق، و نیز جنوب شرق خوزستان از آن جمله است.

امیدیه مرکز شهرستان امیدیه در جنوب شرق خوزستان قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار