تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۱۹۶۹۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) باید برای بازسازی شبکه فاضلاب اهواز ورود کند؟
فاضلاب اهواز حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه دارد که ۵۰ درصد آن فرسوده شده بنابراین ‌بازسازی این شبکه فرسوده نیازمند ورود جدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)به عنوان یک مجموعه متخصص و امین است.
  باران 73.9 میلی‌متر دوشنبه 25 آذر 1398 به عنوان یک تجربه تلخ در شهر اهواز؛ پرده از یک غفلت 15 ساله برداشت.

تجربه تلخ بالازدگی فاضلاب 25 آذر اهواز و کوت عبدالله و ناتوانی مسئولان استانی در مقابله با آن

بارندگی شدیدی که باعث آبگرفتگی و سرریز فاضلاب چندین شهر از جمله اهواز، کوت عبداله، خرمشهر و آبادان شد. به گفته فرماندار اهواز بر اثر این بارش بیش از نیمی از مساحت اهواز دچار آبگرفتگی شد.

این مسئله یکبار دیگر نشان داد ناکارآمدی مدیریت روی زمین بر مدیریت زیرزمین نیز موثر بوده و اهواز برای بیش از 10 میلی متر بارندگی هیچ تاب و توانی ندارد. در حالی که وجود یک سیستم دفع فاضلاب استاندارد و جمع‌آوری آب‌های سطحی، از زیرساخت‌های ابتدایی هر شهر محسوب می‌گردد.از سویی نیز به نظر می‌رسد که هیچ برنامه اصولی برای حل معضل دفع فاضلاب این شهر وجود ندارد و هیچ مدیری، مسوولیت کار را نمی پذیرد.

تلاقی آب و فاضلاب در اهواز چه در سطح خیابان‌های شهر و یا درنهایت در رودخانه کارون یک مسئله چالش جدی و عمیقی است که نشان از یک دهه بی‌توجهی مسئولان این حوزه است.

مسئله دفع فاضلاب در اهواز حتی در شرایط عادی نیز شکل اصولی ندارد چه برسد وقتی باران هم به آن اضافه شود. دفع غیراصولی فاضلاب شهری و بیمارستانی و صنعتی به پهنه رودخانه صبور کارون علاون بر آسیب‌های زیست محیطی؛ ممکن است سلامت بخش اعظم مردم استان که آب شرب خود را مدیون بخشندگی کارون هستند به خطر بیاندازد.

50 درصد شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است

 این وقتی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم سالانه 26 میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون تحمیل می‌شود. فاضلاب اهواز حدود دو هزار و 100 کیلومتر شبکه دارد و در حال حاضر 50 درصد آن فرسوده و تصفیه‌خانه غرب اهوار هنوز ساخته نشده است.

بسیاری از مسئولان بهداشتی براین باورند که این ریختن فاضلاب به کارون ممکن است سونامی از بیماری‌های سرطانی، پوستی و روده‌ای را فراهم آورد.

نگرانی‌های بهداشتی به سبب بالازدگی فاضلاب در اهواز جدی است

سید مهدی حسینی‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان در  جلسه 4 شهریور 98 شورای بحران استان به خطر شیوع بیماری های روده ای ناشی از وجود فاضلاب در خیابان و دفع غیراصولی آن اشاره و خواستار حل این مسئله شد.

وام اعطایی بانک جهانی برای فاضلاب اهواز چه شد؟

 15 سال پیش بانک جهانی ذیل پروژه‌ای، 149 میلیون دلار برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهرهای اهواز، شیراز و دو شهر دیگر اختصاص داد. وامی که اگر آن موقع گرفته می شد اکنون سیما و سرنوشت فرهنگشهر اهواز و کوت عبدالله بهتر از این می‌بود.

محسن جلواتی معاون سابق آبفای خوزستان گفت : در سال 1384 اعتباری به مبلغ 149 میلیون دلار برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه‌های غرب و شرق اهواز اختصاص داده شد.

وی افزود: بنا بود با جذب و هزینه این اعتبار در افق 1408 یعنی ظرف 24 سال، مشکل فاضلاب شهر اهواز حل شود، ولی از آنجایی که در آن سال‌ها معاون آبفای بودم وقتی ولع برخی مسئولان را برای تصویب چنین وامی دیدم نسبت به هزینه خارج از قواعد این اعتبار نگران شدم.

جلواتی تصریح کرد: مدتی بعد از آبفای اهواز جدا شدم، ولی اخبار نحوه هزینه این رقم را رصد کردم که نشان می‌دهد به صورت درست هزینه نشده است.

انحراف در هزینه کرد این وام بانک جهانی در اهواز محرز بود

 این مسئول پیشین آبفای اهواز، «کانالیزه کردن انتخاب مدیران آبفا توسط سیاسیون و متنفذین»، «اصرار به تداوم مدیریت برخی از مدیران»، «کانالیزه کردن انتخاب پیمانکاران طرح‌های فاضلاب» و «پرداخت خارج از عرف به برخی از پیمانکاران» را از جمله انحرافات در این بخش عنوان کرد.

جلواتی اظهار داشت: همچنین باید در انتخاب پیمانکاران متخصص و متعهد و نحوه هزینه کرد در این طرح به خوبی نظارت و رصد شود تا بتوانیم این با بهره‌وری و هدایت صحیح، نسبت به حل مشکلات فاضلاب شهر اهواز اقدام و رنج و مسائل اجتماعی ناشی از این مسائل غیر مترقبه را برطرف کنیم.

وجود 50 نقطه بحرانی در اهواز که دچار آبگرفتگی هستند

حجت‌الاسلام موسی پور عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه نقاطی که در اهواز آب باران در آنها 24 ساعت یا بیشتر باقی می‌ماند به عنوان نقاط بحرانی انتخاب شده‌اند گفت: حدود 40 تا 50 نقطه در شهر اهواز حداقل 24 ساعت دچار آبگرفتگی پس از باران هستند البته در برخی نقاط با گذشته دو هفته از باران نیز شاهد آبگرفتگی هستیم.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: در برخی نقاط با ساخت یک کانال شاهد حل شدن 60 درصد مشکل آب گرفتگی و پس از زدگی فاضلاب هستیم البته در این خصوص دیر اقدام شده و باید پیش از بارندگی این مسایل مورد بررسی قرار می گرفت.

کمک 4 هزار میلیارد تومان از سوی مقام معظم رهبری برای حل مشکل فاضلاب خوزستان

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام جمعه اهواز این روزها برای حل مسئله فاضلاب اهواز پای کار آمده است با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای حل مشکلات شهری اهواز دراین باره اظهار داشت: اتفاقاتی خوبی درباره فاضلاب اهواز که تبدیل به بلای خانمان‌سوز شد، در حال رخ دادن است. مبلغ 4 هزار میلیارد تومان از سوی مقام معظم رهبری برای مردم خوزستان پول بسیار زیادی است.

امام جمعه اهواز گفت: ما خوزستانی‌ها زخم خورده هستیم، در سالهای اول جنگ بودجه کلانی به خرمشهر آمد، همچنین در سالهای اولیه دهه 80 بودجه کلانی به استان و اهواز برای فاضلاب آمد اما با سوءمدیریت‌ها اتفاقی نیفتاد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان بیان داشت: این خواست مردم اهواز است که قرارگاه خاتم‌الانبیا بیاید و مشکل فاضلاب اهواز را حل کند. اگر خوب مدیریت شود مشکل چند شهر پیرامونی اهواز هم حل می‌شود. با حل مسئله فاضلاب، مشکل آب اهواز هم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح‌های زیادی از روگذرها و زیرگذرها دست مجموعه‌هایی غیر از قرارگاه خاتم‌الانبیا بود و سالها بر زمین مانده بود اما قرارگاه آمد و ظرف زمان کوتاهی آن پروژه‌ها را به پایان رساند. آب غدیر هم نتیجه کار آنها است.

استاندار خوزستان: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پروژه‌های عمرانی شهر اهواز ورود کند

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز درباره ضرورت ورود قرارگاه خاتم به مسئله بازسازی فاضلاب شهر اهواز گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در سایر کلانشهرها مانند تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز پروژه های عمرانی شهری بسیاری انجام داده و از شهرداری‌های آنها حمایت کرده که سبب توسعه شهر نیز شده است اما در اهواز این امر صورت نگرفت.

وی ادامه داد: زمانی که قرارگاه آمادگی همکاری برای انجام پروژه های عمرانی در کلانشهرها را داشته مسئولان اهواز استقبال چندانی نکرده اند، اما درحال حاضر این همکاری ایجاد شده است

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در جمع مردم اهواز گفت: هنوز آسیب‌های دوران دفاع مقدس از چهره خوزستان زدوده نشده و دائما نیز شاهد خودنمایی گرفتاری‌ها و بلایای طبیعی هستیم. البته بخشی از این موارد، با برنامه‌ریزی صحیح می‌شود به حداقل برسد تا مردم کمتر دچار گرفتاری شوند.

محمد بیان کرد: مردم اهواز دچار مسائل عدیده‌ای هستند. مسائل این شهر و طولانی شدن روند اجرای پروژه‌های عمرانی این شهر، شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و باید تلاش‌ها در این شهر چند برابر شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ادامه داد: سپاه خود را مدیون مردم می‌داند و همه تلاش خود را جهت پر کردن خلاءها و کمک‌رسانی انجام می‌دهد. بنابراین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این راستا در طول 30 سال، خدمات ارزنده‌ای از جمله در حوزه سدسازی در سد کرخه، سد گتوند و بخش‌های مختلفی از سدهای کارون که سپر دفاعی برای مردم خوزستان شده‌اند، را اجرا کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا : برای حل مشکل فاضلاب شهر اهواز آمادگی داریم

محمد با اعلام آمادگی برای توسعه اهواز در حوزه‌های مختلف عنوان کرد:در حوزه فاضلاب شهری که یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم اهواز است، نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

راهکار: ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان یک مجموعه متخصص  و  متعهد برای ساماندهی به مشکلات شهری اهواز

بنابراین ورود قرارگاه خاتم به مساله بازسازی شبکه فاضلاب به عنوان یک مجموعه عظیم و امین در حوزه عمرانی که سابقه درخشانی دارد، یک مطالبه مردمی است. ورود این مجموعه امین می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی برای اهواز باشد.

این قرارگاه با توجه به تخصص و تعهد بالا، ثبات در بدنه مدیریتی و همچنین مجموعه‌ای است که در قید و بند مسایل و چالش های سیاسی و اقتصادی درون استانی نیست و زمینه دخالت‌های بی مورد در آن وجود ندارد؛ در صورت ورود به این مساله می تواند برای همیشه مشکل بالازدگی فاضلاب را در اهواز حل کند.

  قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا در سال 1368 و پس از پایان جنگ تحمیلی‌ بر مبنای اصل 147 قانون اساسی و در راستای لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب‌ مبنی بر مشارکت در امر بازسازی کشور‌، تأسیس و وارد عرصه سازندگی کشور شد.

قرارگاه حدود 285 پروژه فعال در سطح کشور دارد و این آمار در حال افزایش است؛ دولت درخواست دارد که قرارگاه در خیلی از پروژه‌ها ورود کند و با توجه به توانمندی این بخش و اعتمادی که به قرارگاه وجود دارد، دولت همواره از قرارگاه کمک می‌طلبد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار