تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۹۶۹۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امکان انتقال کانکس به برخی مناطق عشایری خوزستان نیست / مدارس سنگی حذف می‌شود
‏‎مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: با توجه به عدم وجود مسیر دسترسی به برخی از مناطق عشایری خوزستان، امکان انتقال کانکس به این مناطق وجود ندارد.
  علی قربانی امروز صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعدادی خانوار عشایری در خوزستان یک دوره هفت‌تا هشت‌ماهه را سپرى می‌کنند، اظهار داشت: عشایر خوزستان در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور اسکان‌یافته‌اند که داراى شیب بسیار زیاد بوده و عدم وجود جاده دسترسی در این مناطق، ساخت مدرسه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی افزود: تعدادی از مدارس تخریبی و خطرساز استان خوزستان مدارس سنگی هستند که در مناطق عشایری و روستایی واقع شدند و با توجه به اهمیت رسیدگی به دانش‌آموزان این مناطق سعی کردیم این مدارس را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بابیان اینکه توافق حاصل شد که 80 کلاس درس جدید با فن‌آوری نوین را جایگزین مدارس سنگى کنیم گفت: قرار‌ است تا پیش از فروردین‌ماه، 14 کلاس درس به این روش ساخته شوند و مابقی نیز تا پیش از مهرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

قربانى ادامه داد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان عشایری را در اولویت کاری قراردادیم، امیدوار هستیم بتوانیم کارهای مثبتی برای آن‌ها انجام بدهیم.

‏‎وی افزود: در خصوص مدارس سنگی و عشایری خوزستان برخی مواقع تصاویری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی براینکه دانش‌آموزان در مدارس چادری و سنگی هستند؛ بافت منطقه عمدتاً به شکلی است که امکان ساخت‌وساز را از ما می‌گیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به صعب‌العبور بودن برخی مناطق مانند روستاى کنگرو بیان داشت: دلایلى از قبیل عدم وجود جاده جهت حمل و انتقال مصالح و نبود آب و برق نیز لازمه ساخت‌وساز است و ما نمی‌توانیم با مصالح سنتی این کار را انجام دهیم.

‏‎وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای قابل انجام که پیگیر آن هستیم، انتقال کانکس برای مدارس عشایری است، تصریح کرد: در سه سال اخیر‌ کانکس‌های مدارس شهری را جمع‌آوری و به مدارس عشایری منتقل کردیم؛ خوشبختانه بیش از 300 مدرسه و کلاس کانکسی شهری و روستایی جمع‌آوری‌شده که به‌تدریج به مناطق عشایری منتقل می‌شود تا جایگزین کلاس‌های چادری و یا سنگی شوند.

جابه‌جایی کانکس با بالگرد بسیار خطرناک است

‏‎قربانی با اشاره به اینکه امکان جابه‌جایی کانکس به برخی مناطق عشایری وجود ندارد ادامه داد: یکی از راه‌هایی که برای حل مشکل به نظر می‌رسید، استفاده از بالگرد برای انتقال کانکس است ولی متأسفانه امکان انتقال کانکس با بالگرد برای برخی مناطق ازجمله همین روستا وجود ندارد.

‏‎مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به اینکه انتقال کانکس با بالگرد چند سال قبل برای یکی از مدارس عشایری در بخش دهدز روستاى سید خدر انجام‌شده گفت: با توجه به اینکه سقف خانه‌های عشایری از نوع چوب و مصالح سبک در آن به‌کاررفته، باد ناشی از پرواز بالگرد سقف این خانه‌ها را تخریب کرد و در لحظه آخر که امکان واژگونی بالگرد می‌رفت با تشخیص خلبان کانکس از ارتفاع به پایین پرتاب شد؛ در این حادثه به کسی آسیب وارد نشد اما کانکس آسیب شدیدی دید.

‏‎وی بیان کرد: راهکار پیشنهادی آموزش‌وپرورش عشایر این بود که برای این مناطق صعب‌العبور چادر تهیه شود؛ در منطقه کنگرو درمجموع 9 نفر دانش‌آموز هستند و تصاویر منتشرشده متعلق به سال گذشته است. درحالی‌که به پیشنهاد آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان چادرهای خوبی برای آن‌ها تهیه‌شده.

‏‎مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به پیگیری حذف مدارس سنگی به‌عنوان یکی از کارهای بزرگ وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: ‏‎انجام شدن این کار در اعتبارات سال آینده دیده می‌شود و با تزریق این اعتبارات می‌توانیم در راستای حذف مدارس سنگی که عمدتاً در مناطق عشایری و صعب‌العبور استان خوزستان هستند، گام بزرگی برداریم.

‏‎قربانی در پایان گفت: درحال حاضر کانکس برای بارگیری به مناطق صعب‌العبور وجود دارد و اگر دستگاهی مسئولیت حمل آن را با بالگرد و یا هر وسیله دیگری برعهده می‌گیرد حاضر به پرداخت هزینه آن هستیم؛ اما در خصوص خطری که حمل آن دارد، امکان پذیرش این مسئولیت را نداریم زیرا خطر جانی برای خلبان و مردم منطقه وجود دارد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار