تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۹۶۹۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقت تسویه حساب سیاسی نیست/انتخابات یکپارچگی ایران است
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: باید اختلافات خود را کنار گذاشته و برای اتحاد ایران در انتخابات شرکت کنیم.

شهرام جلیلان استاد دانشگاه شهید چمران اهواز  با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و تهدید دونالد ترامپ مبنی بر موشک باران ۵۲ نقطه فرهنگی و حیاتی کشور گفت: تعجب این سخن آنجاست که رئیس جمهور آمریکا نه به دنبال نابودی پالایشگاه، سد، مراکز نظامی و اقتصادی، بلکه در پی ویرانی مراکز فرهنگی، هویتی و تمدنی بوده است که برای ایرانیان مهم هستند.

او با طرح این پرسش که چرا ترامپ می‌خواهد مراکز فرهنگی را ویران کند افزود: زیرا او می‌داند که در دنیا انسان ایرانی با هویت و تاریخ خود شناخته می‌شود. تاریخ و فرهنگی کهن؛ بنابراین اگر این مکان‌ها مورد حمله قرار بگیرند، ایرانی‌ها تبدیل به افرادی خواهند شد که به دوره وحشیگری باز خواهند گشت.

جلیلیان بیان کرد: این مسئله بسیار درد آور است که دشمنان به این شکل ما را تهدید می‌کنند. ما کشور تنهایی هستیم و ایران سرزمین تنهایی است. جغرافیایی داریم که پیرامون ما اقوامی با تفکرات و فرهنگ‌های متفاوت وجود دارد. ما نه غربی هستیم و نه عربی و نه حتی به معنای واقعی کلمه شرقی به حساب می‌آییم. ما یک تافته جدا بافته هستیم که حتی تصورات ما از دین اسلام نیز درکی متفاوت و ویژه است که معتقدیم این درک صحیح است.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: این جغرافیا و هویت ایرانی در طول تاریخ بار‌ها و بار‌ها دچار تند باد‌ها و تاخت و تاز‌های فراوانی شده و «گندم زار هویت ایرانی مانند یک شمع در مسیر باد بوده است.» این طوفان‌ها در گذشته با نام یورش اقوام مختلف و ورود افکار غربی و شرقی و ... به این سرزمین بوده است که ما یا با آن‌ها کنار آمده و یا اینکه در مواقعی نیز در مقابل آنان سر خم کرده ایم و دوباره سر بر افراشتیم تا توانستیم وارد هزاره سوم پس از میلاد شده و بتوانیم بگوییم سرزمینی به نام ایران و هویت ایرانی داریم و این هویت چنان درخشان است که حتی وقتی کسی بخواهد از آن سوی دنیا با ما دشمنی کند، تهدید می‌کند که مراکز فرهنگی ما را هدف حمله موشکی قرار می‌دهد.

شهرام جلیلان تصریح کرد: وقتی که ما تاریخ می‌خوانیم در بزنگاه‌هایی ازآن ایرانیان گفته اند «ای کاش سرنوشت به شکلی دیگر ورق می‌خورد» سرزمین ما موزاییکی است. اگر ما می‌خواهیم یکپارچگی سرزمین مان حفظ شود و جغرافیای ایران که مهم‌ترین عنصر هویتی ما است پاسداری شود، مجبوریم در مواقعی دست از اختلافات سیاسی خود برداریم.

او با ذکر این نکته که مشکلات اقتصادی بر همه ما آشکار است، اذعان داشت: همه مردم با فقر و مسائل مالی دست به گریبان هستند، اما از دیدگاه من این برهه از تاریخ وقت تسویه حساب نیست. همه گروه‌ها و جریانات سیاسی باید در این موقعیت اختلافات خود را کنار بگذارند و برای نام ایران بجنگند و پس از آن مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند.

جلیلان در پایان گفت: نباید با اقدامات خود از جمله مشارکت نکردن در انتخابات یا سخنانی آشکار و نهان علیه سرزمین خود باعث شویم تا دیگران از این مسئله سوء استفاده کنند و یا یک وجب از خاک ما کم بشود. یا اینکه در مقابل دیگران ضعیف شویم. هم اکنون آن موقعیت حساس است که ما باید فارغ از هر تفکر در انتخابات شرکت کنیم تا یکپارچگی و اتحاد ملت ایران دیده شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار