تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۷۰۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رایحه کم‌نظیر نرگس بهبهان؛
مدیران دولتی بخش خصوصی را به نابودی می‌‌کشانند
نرگس‌زار بهبهان زادگاه نرگس ایران محسوب می‌شود و به گواه مورخان نخستین بار این گل در حوالی بهبهان نمایان و شهرستان را معطر کرده است.
  نرگس‌زار بهبهان زادگاه نرگس ایران محسوب می‌شود و به گواه مورخان نخستین بار این گل در حوالی بهبهان نمایان و شهرستان را معطر کرده است.

شهر بهبهان از روزهای آغازین دی‌ماه تا اواخر بهمن چنان بوی نرگس به خود می‌گیرد و شهروندان را مست بوی خود می‌کند که علی‌رغم این که در میدان وسط شهر قدم برمیداری انگار درست وسط نرگس‌زار قدم برمیداری.

میادین مراحل، جوانمردی و بانک ملی که قلب شهر محسوب می‌شوند رنگ و عطر عجیبی به خود گرفته و چراغ قرمزها شاهد جوانانی است که با سطله‌ایی مملو از گل در انتظار صدای " آقای گل فروش" هست تا در چشم به هم زدنی دسته گل به مشتریان پشت چراغ برساند.

حال شهر در این بازه عجیب است و مثل همیشه نیست، در اصل زندگی روتین نیست و همه این گل را منتسب به خود می‌دانند به همین دلیل هر که در پیاده‌رو عبور می‌کند با لبخند گلی در دست دارد.

به راستی این گلها از کجا می‌آیند و بازار را غرق خود می‌کنند؛ درب اتاقم به صدا در آمد و پذیرای نرگس کاری هستم که 16 سال است بوی عطر نرگس می‌دهد و دعوتم می‌کند برای تهیه گزارش سری به نرگس‌زارش بزنم.

ساعت حوالی 12 است که با هماهنگی قبلی و پیش از آن که خورشید جایش را به ماه بدهد 10 کیلومتری از شهر فاصله میگیرم. باید چشمها را بست و فقط بوئید!

عطر شورانگیز نرگس از خود بی خودم می‌کند و فورا دست به تلفن می‌شوم تا تماسی با دوستم در استان همجوار بگیرم و او را سهیم کنم که جوانی با لبخند وارد باغ شده و سلام می‌کند. صاحب نرگس‌زار خصوصی است که دیرتر از ما رسیده است.

محمد مفیدی جوانی است که جا پای پدر گذاشته و امروز 16 سال است همدم گل نرگس شده است. کمی که هم صحبت می‌شوم سفره دلش را برایم می‌گشاید که لبخند نرگس را به تلخند مبدل می‌کند. انگار بوی نامطبوع از ناکارآمدی مدیران شهری و استانی برای معرفی این گل بی خار است که روزی در جشنواره گل هلند روی سکوی اول ایستاد.

محمد مفیدی با اشاره به اینکه 16 سال است که مشغول کشت گل نرگس اظهار داشت: قریب به 40 سال پیش باغات بهبهان شروع به کاشت این گل کرده‌اند که گونه وحشی به باغی مبدل شده است.

نرگس‌کار جوان جلوی دوربین تسنیم افزود: نخستین نرگس‌کار حاج آقا خادمی و پس از آن پدر بنده مشغول به‌کار و تاکنون 6 رقم گل اعم از شهلا، پر پر، پنجه گربه‌ای، مسکین و نر ثبت شده که مسکین بهترین نوع آن از لحاظ عطر و خوشبویی است اما به دلیل ماندگاری کم، روز به روز کاشت آن کمتر می‌شود.

مفیدی بیان کرد: می‌توان به طور تقریبی 300 هکتار گل نرگس را زیر کاشت دید که بخش اعظم آن توسط بخش خصوصی احیا شده و موقعیت مناسبی برای اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه گل نرگس از شهریور ماه آب دهی شده و دی ماه به ثمر نشسته و تا پایان بهمن ماه خود نمایی می‌کند و در برابر سرمای تا 5 درجه مقاوم است گفت: 400 نفر مستقیم و 800 نفر غیر مستقیم سالانه از این راه کسب درآمد می‌کنند اما در حوزه گردشگری نیازمند حمایت مسولان و فراهم کردن پیش ساخت و زیرساخت ها هستیم.

مفیدی با حالت ناراحتی از وضع موجود برای نرگس‌کاران بخش خصوصی عنوان کرد: ما انتظار اعطای تسهیلات از مدیران داریم چون الان یکی از مشکلات این بخش، نابودی توسط بخش دولتی است.

وی ادامه داد: گلزار بخش دولتی تهدیدی برای بخش خصوصی شده در صورتی که هدف ساخت گلزار دولتی جذب گردشگر بود اما متاسفانه در حال حاضر برای فروش گل استفاده می شود.

محمد مفیدی تصریح کرد: حجم بالای گل در بخش دولتی با توجه به قدمت موجب تضعیف بخش خصوصی شده چون این گلزارها به تازگی احیا شده‌اند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار