تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۱۹۷۰۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احتمال تغییر در نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اهواز
 فرماندار اهواز با اشاره به احتمال قوی تغییر در ترکیب نامزدهای انتخابات مجلس گفت: تبلیغات انتخاباتی خارج از محل‌های تعیین شده شهرداری، و یا روی دیوارها و تابلوهای شهری، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

جمال عالمی نیسی عصر دوشنبه در نشست خبری در فرمانداری اهواز نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه را ۱۱۱ نفر عنوان کرد و افزود: احتمال تغییر تعداد نامزدهای انتخابات مجلس تا روز قبل از رای گیری وجود دارد و هر لحظه احتمال رد یا تایید صلاحیت کاندیدای جدید متصور است.

به گفته وی همه نمایندگان ادوار و نمایندگان فعلی خوزستان که داوطلب نمایندگی این دوره مجلس بودند، در هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند اما پس از بررسی هیات نظارت و شورای نگهبان ۶ نفر از نمایندگان فعلی و ادوار رد صلاحیت شده و سه نفر تایید صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه زمان تبلیغات نامزدهای مجلس از ۲۴ بهمن به مدت یک هفته است، اظهار داشت: نشستی با نامزدها برگزار و در این نشست الزامات قانونی درباره تبلیغات انتخاباتی به آنها گوشزد شده و مسائل مجاز و غیرمجاز تبلیغاتی تشریح شده است.

رییس ستاد انتخابات اهواز با تاکید بر اینکه تبلیغات نامزدها نباید به صورتی باشد که نظم و زیبایی شهر را برهم بریزد، گفت: مقرر شده است که شهرداری اهواز محل‌هایی را مختص تبلیغات نامزدهای انتخابات تعیین کند.

وی اظهار داشت: چسباندن تبلیغات نامزدها بر روی دیوارها و تابلوهای شهری ممنوع است و پیگرد قانونی دارد، این مساله به نامزدها اعلام شده است.

عالم نیسی از نامه درخواست فعالان محیط زیست مبنی بر جلوگیری از نصب تبلیغات کاغذی در سطح شهر، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: پیش از این، نحوه تبلیغات نامزدها و جلوگیری از تخریب چهره شهر پیگیری شده و هیات نظارت نیز قرار است در این زمینه ورود کند.

سوءاستفاده تبلیغاتی از دولت، ممنوع

فرماندار اهواز همچنین تاکید کرد: رصد فضای تبلیغات انتخاباتی هم از سوی فرمانداری و هم هیات‌های بازرسی و نظارت صورت می گیرد و تخلفات متعدد نامزدها در این مرحله می‌تواند در صدوراعتبار نامه آنها در مجلس موثر باشد.

وی تصریح کرد: هنوز گزارشی از تخلف نامزدها و یا تبلیغات زود هنگام آنها به فرمانداری ارائه نشده است.

عالم نیسی درباره شائبه سوءاستفاده انتخاباتی از برخی دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها، اظهار داشت: به همه نهادها اعلام شده است که حق ندارند از امکانات دولت برای تبلیغات انتخاباتی افراد، گروه و یا احزاب استفاده کنند.

وی در پاسخ به شائبه سوءاستفاده تبلیغاتی از امکانات شهرداری اهواز، گفت: تاکنون مدرک و یا ادله ای برای استفاده شهرداری به نفع یک نامزد یا گروه خاص به فرمانداری نرسیده است.

عالمی نیسی افزود: انتظار داریم نامزدها اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و علیه همدیگر صحبت نکنند زیرا که مساله‌ای خلاف اخلاق و دین و قانون است و نهادهای نظارتی می توانند این تخلف را پیگیری کنند.

وی توصیه کرد: نامزدهای داشته‌ها و ظرفیت های خود را به مردم معرفی و آنها را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند، زیرا بخشی از مسئولیت برگزاری انتخابات سالم و شفاف، برعهده نامزدهاست.

۴۹۲ شعبه اخذ رای در اهواز

عالمی نیسی وی واجدین شرایط رای دادن در شهرستان اهواز را ۸۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از میان ۱۱۱ نامزد انتخابات حوزه انتخابیه اهواز در این دوره تنها پنج نفر زن و مابقی مرد هستند.

وی با بیان اینکه ۴۹۲ شعبه اخذ رای برای شهرستان اهواز پیش بینی شده است، افزود: در این دوره از انتخابات ۴۱۰ شعبه ثابت و  ۸۲ شعبه سیار هستند که ۵۲ شعبه سیار روستایی و ۳۰ شعبه سیار شهری را تشکیل می‌دهند.

عالمی نیسی از برنامه‌ریزی برای حضور نامزدها در ستاد مرکزی انتخابات برای نخستین بار در اهواز خبر داد و گفت: برای برگزاری انتخابات سالم و شفاف و بدون جانبداری در حال برنامه‌ریزی هستیم که نامزدها بتوانند در صورت تمایل بعد از پایان فرآیند اخذ رای در ستاد مرکزی انتخابات مستقر شوند و از نزدیک شاهد فرآیند باشند.

وی همچنین اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار نفر در شهرستان اهواز کار برگزاری انتخابات را بر عهده دارند که همه آنها از میان کارکنان دولت انتخاب شده‌اند، ثبت اطلاعات این افراد و آموزش به آنها در حال انجام و تاکنون چند نشست هماهنگی بین هیات اجرایی، هیات نظارت و هیات بازرسی برگزار شده است.

عالمی نیسی با اشاره به تلاش‌ها برای تامین امکانات و پشتیبانی برگزاری انتخابات در یک ماه اخیر افزود: انتخابات در ساختمان‌های دولتی و با استفاده از امکانات دولتی برگزار می‌شود، صندوق‌ها یک روز قبل در مناطق مستقر می‌شوند و در روز رای گیری از هر منطقه توزیع می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این انتخابات اهواز به ۳۰ منطقه تقسیم شده گفت: تقسیم بندی شعب به گونه‌ای انجام شده که فرآیند انتخابات در شعبه‌های شلوغ تسهیل شود.

عالمی نیسی افزود: ۳۰ شبه در اهواز، دارای بیش از یک هزار و ۵۰۰ رای هستند که سعی شده برخی از این شعب به دو شعبه تفکیک شوند و یا محل رای دادن زن‌ها و مردها از یکدیگر جداسازی شود تا شهروندان راحت تر بتوانند رای خود را به صندوق بیندازند.

۲۸۰ نفر در حوزه انتخابیه اهواز، باوی ، کارون وحمیدیه داوطلب نمایندگی شدند. ۳۶ نفر از این داوطلبان انصراف داده اند. با وجود تایید صلاحیت ۹۰ درصد داوطلبان در هیات های اجرایی، اما در نهایت ۴۸ درصد از آنها در شورای نگهبان رد صلاحیت و ۱۱۰ نفر تایید شدند.

خوزستان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی، ۱۳ حوزه انتخابیه فرعی و ۴۰ بخشداری مستقل است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار