تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۹۷۰۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بناهای تاریخی در سفر به استانبول

کلیسای چوره

استانبول پر است از بناهای تاریخی متعلق به بیزانس ، اما تعداد معدودی به اندازه کلیسای چوره یا موزه کاریای با نقاشی های دیواری بسیار زیبا وجود دارند. این کلیسای زیبا که مقصد گردشگران تور استانبول است از بناهای مهم کهن کشور ترکیه می باشد. چوره به معنی "کشور" به زبان یونانی است ، و این کلیسایی فوق العاده در حوالی ویرانه های قدیمی شهر قسطنطنیه می باشد. اولین کلیسای چوره احتمالاً در قرن 5 ساخته شده است ، اما آنچه که اکنون می بینید ، بازسازی 6 ساختمان است زیرا در قرن 9 به طور کامل ویران شد و از قرون 11 تا 14 چندین جنگ را پشت سر گذاشت. کلیسای Chora یا موزه Kariye به زبان ترکی نمونه ی بارز هنر و معماری موزاییک دوران قدیم بیزانس است.

این موزه در قیمت تور استانبول ارزان و لحظه آخری سفر باتو امروز در محله Kariye در نزدیکی دیوارهای شهر ادری نکاپی واقع شده است. در ابتدا یک کلیسای مسیحی بود ، پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها به مسجدی تبدیل شد و پس از جمهوری به موزه تبدیل شد.کلیسای چوره در قرن یازدهم توسط ماریا دوکینا ، مادر مادر الکسیوس اول کامننوس بازسازی شد. در قرن دوازدهم توسط اسحاق کامنوس پس از برخی زمین لرزه ها بازسازی شد و سرانجام دوباره توسط تئودور متوشیس ، مسئول گنجینه بیزانس و هنر در آن زمان ، در قرن چهاردهم بازسازی شد. بیشتر موزاییک ها و نقاشی های دیواری که امروز می توانیم تحسین کنیم از این آخرین ترمیم است. عثمانیان پس از فتح قسطنطنیه ، کلیسا را به مسجدی تبدیل كردند و به عنوان كاریه كامی (مسجد كاریه) نامگذاری كردند. موزائیک ها و نقاشی های دیواری به دلیل ممنوعیت تصاویر در اسلام با یک گچ پوشانده شده بودند ، یک محراب اضافه شد ، و یک مناره در خارج ساخته شد. در آغاز قرن بیستم ، مناره به دلیل زلزله روی گنبد فرو ریخت ، بنابراین گنبد بازسازی شد اما موزائیک ها گم شدند. پس از انقلاب ، کارشناسان هنر بیزانس به استانبول آمدند تا در زمینه ترمیم چوره به منظور بررسی دقیق تر موزائیک ها و دیگر آثار هنری مانند نقاشی های دیواری فوق العاده کار کنند. در سال 1958 به عنوان یک موزه در معرض دید عموم قرار گرفت. موزه Kariye دارای بهترین موزائیک های بیزانس در استانبول ، مشابه موارد موجود در راونا - ایتالیا. بسیاری از موزائیک های موجود در بنای درونی ، زندگی عیسی مسیح و مریم باکره را با استناد به آیات عهد عتیق و جدید شرح می دهند. در راهرو جانبی آن ، می توانید نقاشی های دیواری فوق العاده مانند رستاخیز یا آخرین داوری را مشاهده کنید. در حین بازدید از کلیسای استانبول مجاز نیستید در هنگام عکس گرفتن از فلاش استفاده کنید.

کلیسای سرگیوس و باکوس

قبل از اینکه امپراتور جاستین مسجد ایاصوفیه استانبول را بسازد ، او باید ساختمان را به لحاظ ساختاری ازمایش می کرد کند ، بنابراین جاستین ابتدا این کلیسا را بصورت مینیاتوری ساخت و آن را کلیسای سرگیوس نام گذاری کرد. اما معماری موازی آشکار با ایاصوفیه باعث شد که این نام مستعار جایگزین نام طولانی آن شود. در دوره عثمانی ، این کلیسا به یک مسجد تبدیل شده و امروز همچنان به عنوان یک مسجد کارگر فعالیت می کند. اگرچه تناسبات آن به اندازه سایر استانبول ها با شکوه نیست ، اما این بنا به زیبایی مرمت شده است و ارزش دیدن دارد. این کلیسا که دو اسطوره مسیحی ، سرجیوس و باکوس اختصاص دارد ، یکی از قدیمی ترین کلیساهای بیزانس در استانبول است. امپراتور جاستین اول که پیشینه فکری برای هدایت دولت نداشت ، به کمک نیاز داشت. برادرزاده وی ، پتروس سبباتیوس ، هوش و دانش فکری لازم برای امپراطور داشت.

پتروس که به لطف تأثیر عموی خود جاستین در قسطنطنیه ، تحصیلات بسیار خوبی را به دست آورده بود ، با بردن نام جاستین وارث عرش شد. وی به زودی توسط عموی خود به مقام سزار ارتقاء یافت و وارث بعدی تاج و تخت شد. این کلیسای زیبا با گنبد هشت ضلعی خود در یک سازه مربع ، ابعادی جدید به معماری بیزانس وارد کرد. این کلیسا ، یکی از زیباترین بناهای ساخته شده توسط جوستینین ، تا به امروز زنده مانده است. برخی مورخان معتقدند كه ساخت كلیسای سرجیوس و باكوس تلاشی از معماری ایاصوفیه است. این کلیسا در سال 1509 توسط عثمانی ها به مسجدی تبدیل شده است. تزئینات دیواری داخل مسجد نیز در دوره عثمانی ساخته شده است. از طرف دیگر ، ستون های عتیقه در داخل ساختمان و کتیبه هایی که بر روی دیوار بالای ستون ها منبت کاری شده است از دوره بیزانس است. این نوشتارها مواضع سرگیوس و باكوس را در برابر آزار و اذیت مسیحیان و تقوی جوستینین و همسرش تئودورا شرح می دهند. در باغ مسجد کوچک ایاصوفیه یک بازارچه صنایع دستی وجود دارد که گردشگران تور استانبول بعد از بازدید از مسجد می توانند به کارهای مرمر در این بازار نگاهی انداخته و یک چای میل کنند. دور از شلوغی و سر و صداهای اطراف ایاصوفیه و مسجد آبی ، ایاصوفیه کوچک مکانی است که بازدید کننده را در آغوش می گیرد و آرامش را به آنها ارزانی می دارد.

:
:
:
آخرین اخبار