تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۹۷۱۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشنهاد جدید برای مشاهده تاریخ

درک مفهوم زمان هنگامی که به طور عمیق به آن فکر می کنیم دشوار می شود، تا آنجا دشوار می شود که دانشمندان در تعریف آن سر در گم می شوند .در واقع مفهوم زمان و چیستی آن در طول سال ها مورد مناقشه دانشمندان عرصه فیزیک نظری بوده است.

هرچند درک زمان امری دشوار است اما درک گذر زمان به مدد گاه نامه ها و ساعت ها امری شدنی و میسر است. از هزاران سال پیش نخستین گاهشماری ها به وجود آمده اند و تغییرات فراوانی را پشت سر گذاشته اند تا به شکل امروزین آن رسیده اند. بسیاری از آنها نیز منسوخ شده اند.

در حال حاضر در بیش از نود درصد از کشورهای جهان تاریخ امروز را بر اساس گاهشماری میلادی می سنجند البته در کشور ما شمارش روزها بر اساس گاهشماری هجری خورشیدی صورت می گیرد.

امروزه و با وجود گاهشماری ها و تقویم ها اگر حساب روزها را فراموش کنید به طوری که حتی ندانید امروز در چندمین روز سال قرار داریم، مشکل چندانی نخواهید داشت چرا که کافی است به انواع و اقسام سالنامه های موجود مراجعه کنید.

حتی سرویس های آنلاین بسیاری نیز وجود دارند که در زمینه گاهشماری خدمات ارائه می دهند. از جمله این سرویس ها می توان به https://8box.ir/time/today اشاره کرد.

با استفاده از خدمات ارائه شده در این وبسایت به راحتی می توانید تاریخ دقیق را در گاهشماری هجری خورشیدی ، قمری و میلادی ببینید. همچنین می توانید یک تاریخ خاص را در گاهشماری های مختلف به یکدیگر تبدیل کنید. خلاصه آنکه در چنین سرویس هایی جواب امروز چندمه را با یک کلیک خواهید دانست.

 پیشنهاد جدید برای مشاهده تاریخ

اما چرا نیاز داریم علاوه بر تاریخ در گاهشماری هجری شمسی که گاهشماری مرسوم در کشور ما است، تاریخ را در گاهشماری میلادی و قمری نیز بدانیم؟ البته این نیاز همیشگی نیست اما به هر حال ممکن است در مواقعی خود متوجه این نیاز شوید.

اسلام و شیعه ، دین و مذهب رسمی کشور ماست. رسوم مذهبی در ایران نظیر تاریخ اعیاد، ولادت ها و شهادت های ائمه معصوم و ایامی نظیر ماه مبارک رمضان و به طور کلی امور مذهبی مطابق با گاهشماری هجری قمری انجام می شود. به همین دلیل است که تقریبا در تمامی سالنامه ها علاوه بر تاریخ در گاهشماری هجری شمسی ، تاریخ در گاهشماری هجری قمری نیز نوشته شده است.

از طرف دیگر گاهشماری میلادی به عنوان یگ گاهشماری بین المللی در جهان پذیرفته شده است. برنامه های جهانی سازمان ملل مطابق با این گاهشماری صورت می گیرد و در تمامی کشورهای جهان به غیر از چهار کشور به عنوان گاهشماری رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

چهار کشور ایران، افغانستان ، اتیوپی و نپال تنها کشورهایی هستند که به طور رسمی از این گاهشماری استفاده نمی کنند.

1111

در کشور افغانستان نیز همچون کشور ما استفاده از گاهشماری هجری خورشیدی رایج است. البته گاهشماری آن ها با گاهشماری ما اندکی متفاوت است. در تقویم افغانستان نام ماه ها به صورت برجی است. نام ماه های برجی به ترتیب حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان ، عقرب، قوس ، جدی، دلو و حوت است.

پیش از سال هزار و سیصد و چهار هجری خورشیدی نیز گاهشماری در ایران بر اساس نام ماه های برجی بوده است. در واقع اندکی بیش از صد سال است که گاهشماری ما بدین صورتی که امروزه از آن استفاده می کنیم در آمده است.

اما گاهشماری در کشورهای عربی و اسلامی بر چه مبناست؟ شاید تعجب کرده باشید که چرا این کشورها در شمار کشورهایی هستند که از گاهشماری میلادی استفاده می کنند.

درست است که گاهشماری هجری قمری از دیرباز در میان مسلمانان استفاده می شده است. این گاهشماری هم اکنون نیز به عنوان گاهشمار مسلمانان در جهان مطرح است اما کشورهای عربی یکی پس از دیگری و به تدریج گاهشماری میلادی را به عنوان گاهشماری رسمی خود پذیرفته اند. برای مثال کمتر از جهار سال پیش یعنی در سال 2016 میلادی عربستان ، گاهشماری میلادی را به عنوان گاهشمار رسمی کشور انتخاب کرد و آن را جایگزین تقویم هجری قمری کرد.

البته در میان مردم این منطقه همچنان استفاده از گاهشماری هجری قمری رایج است اما در امور اداری و رسمی کشور از گاهشماری میلادی استفاده می شود.

در انتها شاید برایتان جالب باشد که بدانید گاهشماری میلادی در سایر کشورها با نام گاهشماری گریگوری شناخته می شود. در واقع تنها در ایران و کشورهای عربی است که این گاهشماری را بدین نام می خوانند.

:
:
:
آخرین اخبار